gerrit B Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 (aangepast) Volgens mij klopt dat niet. Dat was vroeger zo, maar omdat dat te onduidleijk was en te vrijblijvend is de regel nu zo dat als er winterse omstandigheden heersen je niet met een auto zonder winterbanden de weg op mag. Doe je dat wel dan riskeer je hoe dan ook een boete. Veroorzaak je dan ook nog eens een ongeval dan ben je helemaal het haasje. suc6 Gerrit 4 februari 2012 aangepast door gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Sigma Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 (aangepast) de wet is in Duitsland in 2010 aangepast zie onderstaande Duitsland verplicht winterbanden Laatste update: 26 november 2010 14:06 info. BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen. Veel Duitse automobilisten hebben zich al voorbereid op de plicht. De verkoop van winterbanden is 20 procent hoger dan vorig jaar. . 'Te vaag' De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro. De automobilistenclub ACE heeft kritiek op de regeling, omdat vrachtwagens deels zijn uitgezonderd. Die hoeven de winterbanden alleen te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. De uitzondering moet hoge kosten voor de transporteurs voorkomen. Bron: NU.nl 4 februari 2012 aangepast door Sigma Mvrgr Sigma DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525 Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR
Moderator ceesv Geplaatst: 4 februari 2012 Moderator Geplaatst: 4 februari 2012 Gerrit, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Wanner je zomerbanden onder je wagen hebt en het is glad, moet je de wagen laten staan. Wil je in D. tijdens winterse omstandigheden de weg op moeten er winterbanden gemonteerd zijn. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Alventali Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Van mij mogen ze de minimale profiel diepte ook wel wat omhoog gooien. Ik ben van mening dat met een goede zomer band ( een die voldoende water afvoer capaciteit heeft) met 7 mm profiel. Een betere grip heeft in de sneeuw dan een afgesleten winterband met nog maar de minimale 1.6mm profiel. Dat het op een sneeuw vrij koud wegdek en op tot ijs geworden sneeuw weer anders kan zijn dat geloof ik op zich wel. Maar bedoel hier dus echt grip op sneeuw. Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
Sigma Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 De minimale profiel diepte voor een winterband is 2,5mm Mvrgr Sigma DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525 Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR
Alventali Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Dat is een advies diepte. Omdat onder de 2.5 mm de remweg van een winterband gelijk is aan die van een zomerband. Voor de wet is 1.6mm toegestaan. En je wilt niet weten hoeveel er zijn die ze tot de laatste mm oprijden. En er alleen nieuwe opleggen omdat ze anders niet door de APK heen komen. Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
gerrit B Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Hoe dat in Duitsland is weet ik eigenlijk niet maar dacht iets gehoord te hebben dat een winterband minimaal 4mm profiel moet hebben. Omdat ik mijn oude winterbanden hadden willen afrijden had ik die op mijn auto laten zitten maar die werd afgekeurd vanwege minder dan 4mm profiel.(bleek later onterecht omdat die norm hier niet geldt) Dus verwacht dat die 4mm wel een minimum zal zijn en als dat hier dan onder winterse omstandigheden ook zouden gelden lijkt me vrij normaal. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Moderator ceesv Geplaatst: 4 februari 2012 Moderator Geplaatst: 4 februari 2012 4mm is een advies, waarbij de band nog steeds optimale grip heeft. Wettelijke min. profiel in D. is 1,6 mm, ook voor winterbanden. Voor het goed vrijhouden van de profielrillen bij sneeuw is 4 mm van toepassing. Bij gladde straten zonder sneeuw is de profieldiepte van minder invloed, maar daar gaat juist weer de samenstelling van het rubber (verschil tussen zomer en winterband) een rol spelen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Psychosammie Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Ha, hij is er weer. De jaarlijkse winterbanden soap. Toen we nog echte winters hadden reden we ook op gewone banden. En dan zouden we nu met een beetje sneeuw ineens niet meer zonder winterbanden kunnen? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
oldebroek Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Ha, hij is er weer. De jaarlijkse winterbanden soap. Toen we nog echte winters hadden reden we ook op gewone banden. En dan zouden we nu met een beetje sneeuw ineens niet meer zonder winterbanden kunnen? jij hebt dus nog nooit op winterbanden gereden... (een heleboel niet zag ik vrijdag op het nieuws over 800km file) verschil is ongeveer zoals lopen op glad ijs met plastic zolen onder je schoenen of met echte rubber zolen... Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
grunnsat Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 (aangepast) Ha, hij is er weer. De jaarlijkse winterbanden soap. Toen we nog echte winters hadden reden we ook op gewone banden. En dan zouden we nu met een beetje sneeuw ineens niet meer zonder winterbanden kunnen? Je vergeet een aantal dingen. Er worden tegenwoordig heel andere eisen gesteld aan (zomer)banden als vroeger. Motoren zijn krachtiger, auto's zijn sneller, en we verwachten een langere levensduur van banden. Dan veranderen die banden ook, en worden minder geschikt voor de winter. En omdat we in de winter ook betere eigenschappen verwachten van banden heeft de industrie dus speciale winterbanden ontwikkeld. En ja, die doen het veel beter in de sneeuw als zomerbanden kan ik je uit eigen ervaring verzekeren. 5 februari 2012 aangepast door grunnsat
Gipfo Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Ben het met @grunsat helemaal eens!! Heb twee jaar geleden mijn eerste winterbanden gekocht,Klakkeloos de goodkoopste rommel genomen. een totale lijdensweg. Dit jaar heb ik na diverse testen te hebben gelezen via het internet gekozen voor de duitse test winaar de Goodyear ultra grip. Ze kosten wat 800 euro voor mijn 4x4 suv maar een genot om te rijden.
gerrit B Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Je moet ook eens testen gaan opzoeken uit Zweden, Noorwegen en dat soort landen. Soms worden banden die daar als beste uit de test komen hier helemaal niet getest terwijl ze gewoon goed en ook nog eens goedkoop zijn. Hier zie je dan een totaal onbekend merk voor maar 70 euro of zelfs minder per band en denk je "dat kan niet wat zijn" terwijl er daar hele volksstammen op rond rijden juist omdat ze zo goed zijn. Maar ook wat Grunnsat zegt klopt. Vroeger (goed 15- 20 jaar geleden) kon ik hooguit 40.000 tot 45.000 km rijden met een stel banden en dan waren ze glad. Vandaag de dag rij ik ruim 80.000Km met een set nieuwe banden voordat ze vervangen moeten worden. Een enkele keer kan ik een jaar overslaan, maar meestal is het dus het ene jaar de winterbanden vervangen, het volgende jaar de zomerbanden. Dus de banden van vroeger 1 op 1 vergelijken met de banden van vandaag de dag zal denk ik niet meer opgaan. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
grunnsat Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 Je moet ook eens testen gaan opzoeken uit Zweden, Noorwegen en dat soort landen. Soms worden banden die daar als beste uit de test komen hier helemaal niet getest terwijl ze gewoon goed en ook nog eens goedkoop zijn. Hier zie je dan een totaal onbekend merk voor maar 70 euro of zelfs minder per band en denk je "dat kan niet wat zijn" terwijl er daar hele volksstammen op rond rijden juist omdat ze zo goed zijn. Ook dat gaat niet helemaal op. In die landen rijden ze echt op sneeuw en ijs, bij ons hebben we in de winter vaak gewoon natte wegen of wegen met van die vieze klieder troep. Dat vraagt weer net een ander type band.
Psychosammie Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 Ik voel hem al aankomen. Minstens 4 keer per jaar banden wisselen. Ehh, 80.000 km met een paar banden? Ik haal amper de helft. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen