Ga naar inhoud

Kamer thermostaat aansluiten hoe?

Aanbevolen berichten

Gast Merkedesch
Geplaatst: (aangepast)

Goedendag,

Ik heb van mijn ouders een kamerthermostaat gekregen..

Ik heb een 2 aderige aansluiting zitten in de woonkamer..nu heeft deze nieuwe thermostaat de volgende aansluitingen NO -NC of COM.

Mijn verwarmings ketel is een Bosch Eurostar 25VRC kan ik deze thermostaat hierop gebruiken??

en welke aansluitingen moet ik dan gebruiken?

Aan het einde van de gebruiksaanwijzing staat het aansluit diagram afgebeeld.

http://www.gebruiker...ding-43343.html

Gr.Merkedesch

aangepast door Merkedesch

Gast Merkedesch
Geplaatst:

Aansluiten tussen de com (gemeenschappelijk) en de NO ( normaal open contact)

Succes

Er tussen??

Com aansluiten en NO aansluiten??

In ieder geval al bedankt voor je reactie

Gr.Merkedesch

Gast Merkedesch
Geplaatst:

Ik betwijfel of dit wel gaat werken aangezien deze thermostaat een voeding van 230v nodig heeft en de bosch een thermostaat van 24 volt.

Een voeding van 230v??

Ik weet in ieder geval dat als ik Com en NO aansluit ik de foutmelding krijg op mijn ketel A8 = BUS-communicatie onderbroken??

Geplaatst:

De storing geeft aan dat de thermostaat op een opentherm (BUS) aansluiting zit

je moet naar een gewone aan/uit aansluiting kijken

en GEEN 220V op zetten dit geeft kortsluiting!!!!!! Thermostaat heeft een batterijvoeding en KAN op de com/no-nc 220V schakelen

Topfield 4010 - Dreambox 7020 - Dreambox 7025 - 2x Triax 78cm - 1x Triax 88 cm - 1x Visiobigsatellite - alles natuurlijk draaibaar behalve de bigsatellite

Geplaatst:

De Bosch Eurostar 25VRC is een ketel met modulerende brander (traploze regeling) en die hebben bijna altijd hun eigen thermostaat die via een serieel protocol (bus) informatie uitwisselen. De themostaat geeft de themperatuur naar de ketel en omgekeerd de ketel informatie (bv foutmeldingen) naar de themostaat.

Die HQ HQ-TH40 thermostaat is een aan/uit type. Dat gaat dus niet werken.

Misschien dat er op de ketel aansluitingen zijn voor een aan/uit thermostaat, maar dan ben je de modulerende regeling (comfort verhogend en energiebesparend) kwijt.

De themostaat werkt trouwens op 2 AA batterijen en de aanduiding 230 V / 8 A is verkeerd vertaald in de handleiding.

Het is niet de voeding, maar schakelvermogen van , namelijk de contacten 230 V en 8 Ampere.

Gast Merkedesch
Geplaatst:

De Bosch Eurostar 25VRC is een ketel met modulerende brander (traploze regeling) en die hebben bijna altijd hun eigen thermostaat die via een serieel protocol (bus) informatie uitwisselen. De themostaat geeft de themperatuur naar de ketel en omgekeerd de ketel informatie (bv foutmeldingen) naar de themostaat.

Die HQ HQ-TH40 thermostaat is een aan/uit type. Dat gaat dus niet werken.

Misschien dat er op de ketel aansluitingen zijn voor een aan/uit thermostaat, maar dan ben je de modulerende regeling (comfort verhogend en energiebesparend) kwijt.

De themostaat werkt trouwens op 2 AA batterijen en de aanduiding 230 V / 8 A is verkeerd vertaald in de handleiding.

Het is niet de voeding, maar schakelvermogen van , namelijk de contacten 230 V en 8 Ampere.

Ik ben inderdaad bang dat ik niets heb aan de thermostaat...

Maar even naar de installateur een juiste thermostaat halen..

Bedankt voor de reacties.

Gr.Merkedesch

Geplaatst:

Ik zou hem niet willen toepassen, met die ongelofelijke grove fout? mbt het schema. . . .

Indien het schema wél juist is krijg je gegarandeerd een witte paddestoel uit je ketel.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Con, volgens mij is het schema wel juist.

De contacten van de thermostaat zijn potentiaalvrij; dwz dat je iedere spanning kan toepassen tot een maximum van 230V.

De stroom die de contacten mogen schakelen is 7A - Aangezien hier een ketel is op 24V, gebruik je hier de spanning van de ketel.

Aangezien dit een ketel met bussturing is, hoort hier een speciale termostaat.

Gast Merkedesch
Geplaatst:

Ik zou hem niet willen toepassen, met die ongelofelijke grove fout? mbt het schema. . . .

Indien het schema wél juist is krijg je gegarandeerd een witte paddestoel uit je ketel.

HG CC

Ik snapte helemaal niets van het schema??

Ik heb inmiddels maar een Klokthermostaat Bosch FR-100 besteld die schijnt wel te werken met mijn Bosch ketel.

Gr.Merkedesch

Geplaatst:

Con, volgens mij is het schema wel juist.

De contacten van de thermostaat zijn potentiaalvrij; dwz dat je iedere spanning kan toepassen tot een maximum van 230V.

De stroom die de contacten mogen schakelen is 7A - Aangezien hier een ketel is op 24V, gebruik je hier de spanning van de ketel.

Aangezien dit een ketel met bussturing is, hoort hier een speciale termostaat.

Maar ik vind het een vreemd schema. . . . dus een beetje tricky.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen