Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb al een tijdje een Triax 67 CM samen met een Quad LNB van Canal Digitaal. Ik merk alleen de laatste tijd op dat de kwaliteit van mijn signaal langszaam achteruit gaat (70% op 19,2 & 80% op 23,5), waarbij dit eerst hoger was. Soms is er al sprake van blokvorming bij de 19.2 zenders, ook bij goed weer. Ik heb al regelmatig geprobeerd om de signaal kwaliteit wat te verhogen maar alle 4 de tuners (2x Rebox decoders) geven ongeveer altijd dezelfde kwaliteit af..dus de set begint wat af te sterven. Nu met de winter op komst (en geen zin in veel uitval) denk ik dat het langszaam tijd gaat worden om de set te gaan upgraden, de schotel is ondertussen ook alweer 9 jaar oud..dus het mag wel weer :)

Ik zat te denken om de Visiosat BI Satellite G4 Quadro te kiezen, zodat ik ook als extra de Hotbird en de Astra 28,2 mee kan gaan nemen.

Nu heb ik alleen de volgende vraag. Ik heb momenteel 4 tuneraansluitingen in gebruik via mijn twee Rebox decoders, maar ik verwacht persoonlijk dat ik in de toekomst misschien toch nog een single tuner erbij komt, zodat ik echt mijn analoge TV kabel kan gaan opzeggen voor mijn overige TV's:) Maar hier zit een beetje het probleem, ik zat eraan te denken om de Alps Quad LNB's te nemen omdat deze goed te combineren zijn met de Visiosat, maar als ik 5 tuners moet gaan aansluiten.. dan zou ik al moeten gaan upgraden naar Octo-LNB's en Alps hebben deze niet, daarnaast zijn deze Octo LNB's ook wel een aardig stuk duurder. Het liefste gebruik ik mijn tuners "gescheiden" omdat ik toch de draden heb lopen naar mijn schotelset, dus dan wil ik geen gebruik maken om de decoders door te lussen. Ook weet ik niet welke Octo LNBs het beste geschikt zijn voor deze schotel? Of is er nog een andere manier om 5 tuners aan te sluiten op een Quad LNB, want ik zie maar weinig mensen echt gebruik maken van Octo LNB's?

Verder zat ik te denken aan de Spaun of Triax Diseqc switches, ik denk niet dat dit veel uitmaakt voor deze combinatie?

Ik hoor het graag..

Groetjes..

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Geplaatst:

Je zou het ook met een multiswitch kunnen doen, en een Quatro LNB's ,die is weer goed koper

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Heb je toevallig een voorbeeldje? Als ik kijk bij een multiswitch voor 4 satellieten en 8 decoders, die zijn aardig aan de prijs. Hoe zou je dan de Multiswitch aansluiten om het dan toch goedkoop te houden? Welke zou je adviseren?

Even nog een update m.b.t. de bekabeling. Ik heb 6 Coax kabels lopen van mijn meterkast naar de schotel. Daarbij gaat er nog een kabel rechtstreeks van mijn slaapkamer en een kabel van mijn slaapkamer naar de satellietschotel toe. Al mijn normale TV dozenin de muur gaan naar de meterkast toe.

Geplaatst:

Nou, een EMP MS17/8PIU-6 (Multiswitch 17/8) heb je al voor rond 140 euro.

En da's een goeie multiswitch. Ook nog eens geschikt voor quad LNBs.

Als je de multiswitch ergens bij de schotel kunt plaatsen (droog, heeft netvoeding nodig)

dan kun je de bestaande bekabeling van schotelopstelling naar meterkast en slaapkamer

ook nog eens bijna volledig (her)gebruiken in die opstelling.

Daarbij 4 MTI Supreme Line Quattro LNBs (AP84-XT2BL) a 13,50 en je bent klaar.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Het probleem alleen van een multiswitch is toch eigenlijk wel de bekabeling. Ik moet 16 kabels van mijn meterkast naar mijn schotel trekken om 4 schotels aan te sluiten. Met de bekabeling die er nu ligt lukt het me dus niet om twee schotels aan te sluiten :). Op zich is het natuurlijk een schitterende oplossing, alleen is dit toch lastig voor me. Het liefst zou ik hem dan buiten hangen, dan gaat het goed.. maar ik verwacht dat deze niet zo goed tegen de kou kan en daarbij heb ik ook het probleem dat ik geen stroom heb op het dak ;) Zijn er ook stroomloze multiswitches die buiten kunnen hangen?

@ brombeer.. ik zie dat de Octo LNB's inderdaad hier en daar wat goedkoper te verkrijgen zijn dan de prijs die ik gezien had..

Geplaatst: (aangepast)

Ik ken geen (dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan) multiswitches die geen voeding nodig hebben.

En als je toch de octo-route wilt volgen, de goedkoopste octo die ik gezien heb is de Vialuna Octo LNB 0,2 dB - BlueStar

Die kost iets meer dan 25 euro.

Edit: Ik lees nog eens je OP, en als je meerdere octo LNBs wilt plaatsen voor ontvangst van meerdere satellieten

dan moet je je wel realiseren dat je sowieso geld moet uitgeven aan switches.

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

@ Cronos,

Je schrijft dat de schotel op het dak staat. Is het niet mogelijk om op een multiswitch op die plek aldaar aan de binnenkant van dat dak te plaatsen ?

Schotel staat op een platdak op de garage. Ik heb vorige keer een paar gaten in mijn meterkast door het dak geboord om wat extra kabels te trekken voor mijn satelliet. Mijn meterkast staat ook in de garage, vandaar dat dit kon. Echter had ik daar wel wat problemen daarna met de regen met alle gevolgen aldien :) Ik had het gat met teer afgegoten, maar toch was dat niet waterdicht. Heb toen de boel opnieuw dicht moeten maken met nieuw vloeibaar teer en dakleer. Hierdoor heb ik eigenlijk geen zin om dit nog een keer te doen en wil ik wel iets buiten hangen, maar niet meer via deze weg naar binnen :) Helaas heb ik niet de mogelijkheid om naar naar een kamer uit te wijken vanaf dit punt..

Geplaatst:
prod_img_57753015.jpg Het is dat je blijkbaar niet zo goed bent met een dak plakken anders is een ventilatie plakstuk als hier is afgebeeld een prima oplossing om de kabels van buiten naar binnen toe te verwerken. Misschien een handige kennis die het voor je zou kunnen doen ?
...verwerken. Misschien een handige kennis die het voor je zou kunnen doen ?

Bedankt.. ik zal er eens naar kijken, alhoewel je nog steeds een gat in je dak moet maken die potentieel nog steeds verkeerd afgemonteerd kan worden... Maar om niet teveel offtopic te gaan, de vorige keer dat het mis ging was de spuitmond van de gasbrander achteraf wat te zwak om het dakleer goed te laten vloeien, we gebruikte wel gewoon een grote gasfles. Ik kwam hier eigenlijk dezelfde dag nog achter dat het niet helemaal goed zat, de volgende dag een zware spuitmond voor deze gasbrander gekocht die het dakleer beter kon laten vloeien..daarna zat alles potdicht. Schade viel wel mee, het enige wat schade op had gelopen was mijn patchpaneel met de patchpunten waar de analoge telefoonlijn op zat, maargoed dat was ook weer te fixen. Maargoed achteraf had ik het dus allemaa liever niet :).

Moraal van het verhaal is dat het niet zoveel uitmaakt wie het doet, want iedereen kan fouten maken..belangrijker is het dat je het juiste materiaal/gereedschap gebruikt om de klus te klaren en dan kom je toch meer in de professionele sfeer uit als je het goed wilt laten doen.. Als je het dan professioneel wilt oplossen, dan moet je dan toch naar een dakdekker gaan, een "kennis" kan er dus ook potentieel een zooitje van maken. Daarbij heb je hier ook het risico dat ook het verkeerde gereedschap gebruikt wordt :) ....

aangepast door CronoS

Ik heb het dan wel over een kennis met de nodige ervaring en een dakbrander is inderdaad onontbeerlijk.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je dan wel een multiswitch kunt gebruiken. Ik maak zelf gebruik van een multiswitch en heb op de terrestrial aansluiting de kabel aan gesloten zodat er gelijk ook overal kabelsignaal aanwezig is.

aangepast door Fatfreddy
Geplaatst:

Beste CronoS

Ja, het wordt een dure liefhebberij om alles in octo te nemen. Vier tuneraansluitingen met Quad-lnb’s is een stuk goedkoper. Die vijfde aansluiting is voor de toekomst. Misschien is het te overwegen om voor die vijfde tuner gewoon een aparte 78cm schotel te nemen.

Geplaatst:

Beste CronoS

Ja, het wordt een dure liefhebberij om alles in octo te nemen. Vier tuneraansluitingen met Quad-lnb’s is een stuk goedkoper. Die vijfde aansluiting is voor de toekomst. Misschien is het te overwegen om voor die vijfde tuner gewoon een aparte 78cm schotel te nemen.

Tsja, dat kan natuurlijk ook nog... Ik heb natuurlijk nog steeds mijn schotel set die je kan blijven gebruiken voor die 5de tuner, mocht dat nodig zijn.. Alleen moet je dan twee van die dingen aan de gevel hangen :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen