yvessr Geplaatst: 16 oktober 2011 Geplaatst: 16 oktober 2011 Ik heb een laptop met een HD van 250GB waar wat problemen bij zijn; bij nachecken blijken er 8 slechte sectoren te zijn... Graag wou ik weten of ik deze nog kan herstellen (en hoe ?) en of een full formattering eventueel een oplossing is? Bij voorbaat DANK voor elk nuttig antwoordje ! Vu+ Zero: OpenPli 8.3
Sjattuh Geplaatst: 16 oktober 2011 Geplaatst: 16 oktober 2011 Badsectors maakt niets uit als het er een paar zijn. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in het verleden maakte het ook niets uit zolang deze maar niet in de eerste 8 ofzo zaten. Je kan er niets aan doen zover ik weet. Ze worden automatisch uitgesloten van gebruik en je zal er weinig hinder van hebben. Worden het er erg veel dan is je HDD aan het sterven. Weet je wat erger is dan een worm in je appel? Een halve worm in je appel...
winwiz Geplaatst: 16 oktober 2011 Geplaatst: 16 oktober 2011 Badsectors maakt niets uit als het er een paar zijn. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in het verleden maakte het ook niets uit zolang deze maar niet in de eerste 8 ofzo zaten. Je kan er niets aan doen zover ik weet. Ze worden automatisch uitgesloten van gebruik en je zal er weinig hinder van hebben. Worden het er erg veel dan is je HDD aan het sterven. Nou, bad sectors worden automatisch vervangen uit een pool met reserve sectoren. Hier zie je dus niets van. Op het moment dat je ze wél gaat zien begint het kritieker te worden. Je kunt een kijken wat S,M.A.R.T. er van zegt. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
yvessr Geplaatst: 16 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2011 Hartelijk bedankt alle 2... nu ben ik toch wat geruster, maar ik zal beslist de verdere evolutie oplettend volgen! Groetjes ! Vu+ Zero: OpenPli 8.3
winwiz Geplaatst: 16 oktober 2011 Geplaatst: 16 oktober 2011 Ik zou juist ongerust zijn. Ik zou toch de s.m.a.r.t. maar eens uitlezen om te kijken hoe of wat. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
jopiesat Geplaatst: 16 oktober 2011 Geplaatst: 16 oktober 2011 Als de smart gegevens slecht zijn, en de harddisk valt nog onder garantie, dan zou ik toch contact zoeken met de fabrikant voor een inruil
yvessr Geplaatst: 17 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2011 geen garantie meer !!! nog een vraagje: de foute HD is een Fujitsu 250GB SatII, 5400T: mag ik die vervangen door elke HD van ander merk en capaciteit voor zover hij ook SataII is ?... en eventueel ook door een 7200t (als ik daar voordeel uit haal qua snelheid?) De laptop is een HP Presario CQ71 en eigenaardig genoeg vind ik in de Bios settings geen enkele verwijzing naar de HD ! Vu+ Zero: OpenPli 8.3
winwiz Geplaatst: 17 oktober 2011 Geplaatst: 17 oktober 2011 Normaal gesproken mag dat geen problemen geven. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Moderator wiz Geplaatst: 18 oktober 2011 Moderator Geplaatst: 18 oktober 2011 dat is niet helemaal correct. Het hangt van het ontwerp van de laptop af of er een 7200 toeren schijf in kan of niet qua warmte ontwikkeling. Om zeker te zijn dat dit geen problemen gaat opleveren zou ik even op de website van de fabrikant checken of het ding ooit geleverd is met een 7200 toeren disk. Ik heb een lenovo hier, daar kan je absoluut geen 7200 toeren disk in doen (jammer genoeg) omdat er geen airflow is die de warmte kan afvoeren. Dus eerst even checken bij de fabrikant of het kan of niet. Of je moet het risico willen lopen dat het allemaal te warm wordt en stuk gaat. VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
winwiz Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Een moderne 7200 toeren ontwikkeld (veel) minder warmte als een 5400 toeren van pakweg 3 jaar oud..... Ik heb een WD Scorpio Black in mijn Laptop zitten die maximaal handwarm blijft. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
yvessr Geplaatst: 18 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2011 Het probleem zit hem, denk ik, juist in de warmteontwikkeling van de HD; ondanks het feit dat er een ventilo in de laptop zit welke continu draait, loopt de temp. van de huidige HD na een uur werken op tot 46 à 50°; toch een beetje teveel denk ik ...??? Vu+ Zero: OpenPli 8.3
winwiz Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Op zich hoeft dit geen probleem te zijn. Er is een onderzoek door Google uitgevoerd. Zij hebben bijgehouden hoe het stond met uitval en de omstandigheden. Ze konden dit intern houden, ze zijn immers grootverbruiker qua harde schijven. Wat er uit volgde was dat er geen relatie is tot de levensduur en de temperatuur van de harde schijf. Het kan wel zo zijn dat, door slijtage, een oudere harde schijf meer warmte gaat ontwikkelen. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
yvessr Geplaatst: 18 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2011 ik ben er met de grote borstel doorgegaan en heb met mijn compressor de ventilator en bijhorende koelkanalen eens goed doorgeblazen... er is een hele wolk uitgekomen, maar nu hoor ik die ventilator, welke toch wel wat luidruchtig was, echt bijna niet meer draaien en het lijkt wel, nu een uurtje llater, alsof mijn HD nu ook plotseling veel minder opwarmt (34°) !!! Dus hoop ik dat het nu wel best zal meevallen met de nog overblijvende levensduur... THANKS voor jullie hulp ! Vu+ Zero: OpenPli 8.3
Gast gladys Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Zelf gebruik ik HDD regenerator 1.71 Ergens opgescharreld. Werkt prima. HDD kan getest worden, bad sectors gerepareerd en hele schijf gereactiveerd. Alles zonder verlies van data.
winwiz Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Zelf gebruik ik HDD regenerator 1.71 Ergens opgescharreld. Werkt prima. HDD kan getest worden, bad sectors gerepareerd en hele schijf gereactiveerd. Alles zonder verlies van data. Bad sectors zijn bad en daar verander je niets aan. Waarschijnlijk worden ze gewoon buitengesloten. Je moet gewoon opletten dat de reallocated bad sectors niet oplopen. Er is op elke harde schijf reserve capaciteit. Als er een bad block is wordt deze gemarkeerd en wordt er een block uit de reserve pool toegewezen. Het OS ziet dit niet. Er zijn "geen" bad blocks, totdat de reserve pool op is. Dan ga je ook werkelijk bad blocks zien, maar dan ben je feitelijk al ver heen. Je kunt dit wel oproepen door een programma dat de s.m.a.r.t status uit leest. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen