Ga naar inhoud


Instellingen Astra 23.5


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil met mijn Philips DSX 6072 Astra1 en Astra3 ontvangen.

Voor Astra 1 krijg ik, bij de signaalsterkte, keurig een groene balk te zien en voor Astra 3 blijft de signaalsterkte op 0 staan. Dit moet aan de instellingen liggen voor Astra 3. Weet iemand welke waardes ik moet instellen om voor Astra 3 ook de juiste signaalsterkte in beeld te krijgen? Zie bijlage om te zien over welk scherm ik het heb. (Signaalsterkte => B. Antenne Instellen)

 

Het ligt niet aan de schotelafstelling, want ik heb nog een sat-ontvanger aangesloten en die geeft voor beide satellieten een prima signaal.

 

Mvg,

Andries

 

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Andries

 

Zo te zien aan de foto heb je de originele firmware in je decoder. Welk type decoder heb je eigenlijk??

Kijk eens in menu -> 5 kanalen installeren of je ook al optie ->6 hebt, Snel kanalen installeren.

Als je dat hebt kan je de CanalDigitaal lijst in je decoder laden met Astra 19 en Astra 23. voor de Duo Lnb.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johan: Bedankt voor je reactie.

Die heb ik, maar heb ik dan ook gelijk de juiste instellingen om de signaalsterkte van Astra3 correct in beeld te krijgen?

Het gaat me namelijk specifiek om de die signaalsterktebalk. Daarmee wil ik op een nieuw adres de schotel zo perfect mogelijk uitrichten.

 

Ik weet dat in een vervlogen tijd er een forum was Lexforum (als ik dat mag noemen) daar stonden die instellingen op. Maar dat forum bestaat niet meer.

 

Mvg,

Andries

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de snelscan kanalenlijst staan alle instellingen goed.

De signaal meter werkt echter alleen op de Astra 19

Wil je de Astra 23 afstellen heb je een signaal metertje nodig voor deze Philips decoders met de originele firmware.

 

Maar heb je een bepaalde reden om de Astra 23 te ontvangen?

Fta zijn er nog slechts een paar provinciale zenders te ontvangen.

Voor verreweg de meeste CDS zenders op Astra 3 heb je een HD decoder nodig. (en een duur(der) abonnement )

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn "hoofd"-ontvanger is een HTPC, die ook HD kan ontvangen, met een CD-kaartje erbij. Met Settop-box abbo. We gaan binnenkort verhuizen en dan zal ik de schotel opnieuw moeten ophangen en uitrichten. Daarvoor wilde ik mijn oude Philips DSX 6072 gebruiken. Dan kan ik de signaalsterkte mooi aflezen, dacht ik. Want via de HTPC moet ik steeds met de muis werken om de signaalsterkte te controleren. Dus heen en weer lopen tussen trapje buiten bij de schotel en binnen bij de HTPC.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, nu begrijp ik je beweegreden...

Wat jij wil kan wel met je Philips maar dan moet er andere firmware in.

De firmware van RayhTec geeft in het + menu de signaalsterkte aan van de zender waarop je staat.

Je kan dan ook voor een sterke of juist een zwakke transponder kiezen om je schotel af te stellen.

Dat is dan afhankelijk van het kanaal waar je decoder op staat.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Earthfinder

 

 

Ik zou er niet aan beginnen om nieuwe firmware in die Philips te laden, alleen maar kans op problemen.

Maar wat is het probleem nu om een schotel op de Astra 3 uit te richten met je Philips tuner? Gaat het om een schotel met een duo-lnb voor Astra 1 en 3?

aangepast door Satkijker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai inmiddels de nieuwst Rayhtec firmware. Die lijkt nu goed te werken.

 

@Satkijker:

Het gaat om een schotel met twee aparte single-LNB's die via een DiSeqC-switch naar een sat-ontvanger gaan. Nu we gaan verhuizen, zal ik de schotel opnieuw moeten uitrichten. Hiervoor wil ik mijn oude Philips DSX 6072 als veredelde signaalmeter gaan gebruiken omdat deze realtime de signaalsterkte toont op een televisiescherm.

In het scherm wat ik in de start-post aanhaal staat de signaalsterkte vermeld. voor bijv. Astra 1. Maar je kan ook gemakkelijk switchen naar Astra3 als je de juiste instellingen hebt.

 

Ik ben er inmiddels achter dat in dit scherm elke willekeurige DVB-S transponder gebruikt kan worden, die op een satelliet beschikbaar is, met de bijbehorende instelling.

Bij de software van Rayhtec moet je dan onderstaande settings opgeven (bij de originele FW hoef je geen symborate en FEC op te geven):

 

Band

Frequentie

LO LNB

Polarisatie

Symbolrate

FEC

Schakeling (22kHz)

 

Voor Astra1 bijv transponder met Ned1 enz.:

KU

12515

10600

H

22000

5/6

Ja

 

Voor Astra3 bijv transponder met de regionale zenders:

KU

11914

10600

H

27500

3/4

Ja

 

Met deze instellingen heb je dus in het scherm signaalsterkte een leuke signaalmeter ;)

  • Like 1

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Earthfinder

Je hebt inmiddels nieuwe firmware geïnstalleerd maar stel dat je nog de originele firmware er in had zitten, dan sluit je de kabel die naar je tuner loopt gewoon aan op de lnb van de Astra 3 i.p.v. op je diseqc-switch. De tuner geeft dan gewoon het signaal aan van die lnb want die tuner weet niet of jij nu uitricht op de Astra 1 of de Astra 3. Hetzelfde doe je dan met de lnb van de Astra 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satkijker,

 

Dat is idd ook een mogelijkheid. Maar dan moet ik (steeds) van LNB switchen. Nu kan ik met één druk op de knop zien hoe de signaalsterkte van de andere LNB is. Dat vind ik persoonlijk wel handig. ;)

Ik weet eigenlijk nog niet waarop ik ga uitrichten. Ik wil de HD-kanalen, Ned1,2 en 3, kunnen zien maar ook goede kwaliteit hebben op de SD-kanalen omdat dat toch mijn 'hoofdkanalen' zijn ivm mijn settopbox-abbo.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Earthfinder

Hoezo telkens van LNB switchen. Je stelt toch eerst de ene lnb en schotel af en dan de andere. Dan hoef je de kabel toch maar één maal om te zetten.

Wat betreft het afstellen. Ik zou altijd de schotel afstellen op de Astra 3. Deze is zwakker dan de Astra 1 en bovendien hebben de zenders Eurosport-HD en History-HD 3dB meer signaalsterkte nodig door hun 8PSK Fec ¾.

Ik weet niet hoe je de lnb’s gaat monteren maar zorg je er wel eerst voor dat de multirail of wat dan ook 11 graden schuin staat voordat je de Astra 3lnb en de schotel gaat afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ideale situatie zal je een schotel slechts één keer hoeven af te stellen.

Helaas zijn er echter diverse oorzaken van buitenaf waardoor je de schotel opnieuw moet afstellen.

Om dan elke keer weer de bedrading van de switch aan te passen is gewoon niet erg handig te noemen.

Dit is gewoon een slechte oplossing om de tekortkomingen van de originele firmware op te vangen.

Bovendien heb je met de RayhTec firmware een signaalmeter die beter werkt dan die van de originele firmware.

Gebruik je daarnaast mijn kanalenlijst in combinatie met de RayhTec firmware dan kan je zonder moeilijk gedoe de signaal sterkte van 180 transponders zien op de Astra123 en Hotbird.

Kortom ... de RayhTec firmware heeft vele pluspunten waarvan de signaal meting er slechts één van is.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...