Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

een metalen waterleiding netwerk welke honderde/duizende meters door de grond lopen zijn geschikt voor

aarde ,deze methode van aarde was normaal in nederland.

 

MAAR sinds dat kunstof waterleidingen in gebruik zijn werkt dat niet meer.

 

dan blijft voor jou maar 1 ding over pin slaan

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat in jouw geval alles afhankelijk is van de ondergrond. Je kan proberen een pin van 2,5 m in de grond slaan, maar als je het na 80 cm moet opgeven...

In dat geval kan je ook meerdere kortere pinnen slaan en samenvoegen.

 

Je kan ook proberen om op minder diepte het puin uit te graven en er een koperen geleider in leggen.

Dus eerder wat mogelijk is...

 

Men neemt het daar blijkbaar niet zo nauw met de aardingsvoorschriften, dus is het voor jou enkel en alleen te doen om je eigen veiligheid.

Daarom zal alles beter zijn dan niks.

 

Je kan zelf ook een test doen: je neemt een toestelletje dat iets meer gebruikt dan 7 of 8W. Wekkertje of zo, of een draadloze telefoon, en je sluit dit aan tussen een faze en de aarding, wel voorzichtig zijn natuurlijk... niks aanraken tijdens de test. Je verliesstroom moet er dan uit gaan... (Wel het 30 mA-type!)

 

Is dit zo, mag je gerust zijn...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alle metalen nuts leidingen met elkaar verbinden (waterkranen bad verwarming radiatoren gasleidingen dus alles wat van buiten komt ook bewapening beton)

dit verbind je allemaal met de aarding die al in huis zit.

en dan sluit je dit allemaal aan op een zo goed mogelijke aardpin.

 

zo voorkom je spannings verschillen in de woning tussen de metalen delen.

 

is niet ideaal maar .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus de theorie hoe meer koper in de grond hoe beter gaat wel op.

 

Dan kom ik er wel uit. Thx voor deze mind-dazzeling informatie allemaal.

 

 

om dat je geen (of moeilijk ) een aardpen in de grond krijgt doen ze het in Turkije met platen bv 80 x 60 koper ingraven !!!

dat schreef ik eerder ook al maar ja ,ik heb het thuis ook zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

om dat je geen (of moeilijk ) een aardpen in de grond krijgt doen ze het in Turkije met platen bv 80 x 60 koper ingraven !!!

dat schreef ik eerder ook al maar ja ,ik heb het thuis ook zo

 

Ja ik ziet hier ook aan te denken.

 

Misschien zo een plaat of 2 en dan een paar pennen van een meter of 4, alles met elkaar verbinden en dan moet het toch goed zijn...

 

Ik moets alleen zeker weten dat hoe meer hoe beter de theorie is. Omdat ik nooit achter het minimum zal kunnen komen zonder iemand erbij te halen prop ik de boel maar vol. :)

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja ik ziet hier ook aan te denken.

 

Misschien zo een plaat of 2 en dan een paar pennen van een meter of 4, alles met elkaar verbinden en dan moet het toch goed zijn...

 

Ik moets alleen zeker weten dat hoe meer hoe beter de theorie is. Omdat ik nooit achter het minimum zal kunnen komen zonder iemand erbij te halen prop ik de boel maar vol. :)

 

sorry voor mijn uitflippen

zorg er wel voor dat die platen contact hebben met de geleidende grond (rots steen uitgedroogde grond geleid niet)

 

op ze'n minst zo diep zetten dat de grond vochtig is en blijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochtige grond... met temperaturen van tegen de 50 graden in de zomer... dat wordt lastig denk ik :)

 

Maar ik ga gewoon lekker overdrijven, het is iig altijd beter dan dat het nu is. Liever 100 euro teveel uitgeven dan 1x mijn vouw onder stroom zetten... alhoewel... *evil grin*

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is met deze materie altijd de vraag wat is beter

 

bliksem afleider ja of nee ,een afleider trekt de bliksem aan als er geen is

gaat de bliksem naar een andere/betere plek.

 

heb je totaal geen aarde kan ook geen stroom lopen ,maak je aarde dan vind de stroom een weg.

 

je hebt een 30ma differentieel schakelaar dus als de stroom verkeerd loop b.v. via lichaam dan

schakelt die schakelaar uit.

 

mijn motto goed of helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Is mij toch egaal doe het toch als drs of de nul overal op de stopcontacten aarde zetten

 

Dan hebben we vlug een lid minder op sat4all

 

en vooral niet vergeten als je uit het bad stapt de cv vast te houden

 

Ik heb eens verder op het internet gelezen en het schijnt inderdaad zo te zijn dat in Duitsland de aarde en nul in de meterkast aan elkaar gekoppeld zijn dit is zelfs een eis aldaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb eens verder op het internet gelezen en het schijnt inderdaad zo te zijn dat in Duitsland de aarde en nul in de meterkast aan elkaar gekoppeld zijn dit is zelfs een eis aldaar.

 

ja ik kan me hierbij iets voorstellen maar dan moet iedereen het doen dus

ieder huis een aardpin en die verbinden met nul als dan ergens de

nul uitvalt vangen de andere huizen(aardingen) het op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...