Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik zou toch even eerst in huis kijken of er niet toch ergens een aardpin aangesloten

is ,als ze buiten aan de aarde gedacht hebben waarom ook niet binnen ?

 

Omdat dit los van elkaar staat. De mensen die de gastank hebben voorzien hebben niets te maken met de projectontwikkelaar.

 

De gastank is later apart aangeschaft.

 

Maar ik heb me al een ongeluk gezocht en er is gewoon geen aarde. Alle aarde kabels (de geel/groene) gaan van de wandcontactdozen naar de meterkast en zijn daar samengebonden. Verder gaat het niet en er is nergens ergens in huis een plek waar dit op is aangesloten. Tenzij het ergens in het beton gegoten zit... maar dat betwijfel ik ook. Want ik heb alles opengehad (heb namelijk alle wandcontactdozen vervangen) en alle lasdozen opengehad en ik kwam nergens een extra kabel tegen.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gewoon simpel:

 

Plaatsje zoeken waar je een pin kan slaan, of een mat of een plaat of een dikke koperdraad kunt ingraven.

en dit gebruiken als aarding. Eventueel meerdere pinnen, platen of grotere mat of langere draden als je het te weinig vind.

 

Dit gebruiken als aarding...

 

En je al niet te veel zorgen maken over de Turkse reglementering. Er zullen niet veel electriciens zijn in Turkije die bij een 16A aansluiting gedurende 5 seconden de spanning zullen meten bij een stroom van 70A... In het beste geval hebben ze een aardingsmeter, maar zelfs meestal niet zoals je aangeeft...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we er wel een forum verzoek voor kunnen indienen ondertussen...

 

"Hoe aard ik mijn huis?"

 

Maar jongens ik weet inmiddels echt genoeg. Na het posten van een draadje waar ik slechts bevestiging zocht ben door een achtbaan van emoties gegaan aan de hand van de reacties. Van tevreden, naar frustratie, naar ongeloof, naar woede, naar vermaak, naar gelach en uiteindelijk weer tevredenheid.

 

Ik ga een kabel leggen van +/- 50m lang naar de aardpin van de gastank. Ik sla daar nog een paar pinnen bij en koppel deze aan elkaar. Dan laat ik voorlopig mij vrouw de boel testen en dan zien we wel. Het is altijd beter dan het nu is, en ik heb nu geen problemen, ik wil alleen maar de boel beter maken dan het is.

 

Zo als het nu is is gewoon niets. Er is geen aarde. Er zijn geen metalen leidingen.

 

Het enige wat ik wil weten nog is hoe dik moet de kabel van +/- 50m zijn om zekers te weten dat het goed is. 6 kwadraat?

 

Hij wordt zo lang omdat ik naar de andere kant van de tuin moet. De gastank ligt gelukkig niet tegen het huis aan...

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga voor minimaal een 10 mm². (Liever nog een 16 of 25 mm²)

 

Is te dik ook weer niet een probleem?

 

Ik fantaseer maar een beetje, maar ik kan me zo ergens iets voorstellen dat een overdaad aan stroom welke over die aarde zal gaan lopen relatief zwak zal zijn voor een te dikke kabel en op die manier dus niet tot het einde kan komen?

 

Ik heb het dan over echt dikke kabels. Of is juist hoe dikker hoe beter?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schiet me net iets te binnen.

 

Als ik nu een echt dikke kabel neem. 5cm in diameter ofzo. En deze helemaal kaal maak. Dit vervolvens in de grond (een metertje diep ofzo) naar die aardpen toe leid...

 

Stom idee?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is te dik ook weer niet een probleem?

 

Ik fantaseer maar een beetje, maar ik kan me zo ergens iets voorstellen dat een overdaad aan stroom welke over die aarde zal gaan lopen relatief zwak zal zijn voor een te dikke kabel en op die manier dus niet tot het einde kan komen?

 

Ik heb het dan over echt dikke kabels. Of is juist hoe dikker hoe beter?

Hoe dikker, hoe beter. Echter er zit wel een praktische grens aan. Boven een bepaalde diameter maakt het niet meer uit ;) . En stroom loopt door een gesloten kring, dus zal altijd "tot het einde" lopen...
Schiet me net iets te binnen.

 

Als ik nu een echt dikke kabel neem. 5cm in diameter ofzo. En deze helemaal kaal maak. Dit vervolvens in de grond (een metertje diep ofzo) naar die aardpen toe leid...

 

Stom idee?

Succes met het vinden van een "dikke" kabel... Kijk maar eens wat een 1x 360mm² kost per meter... En die moet je dan ook nog eens aansluiten.... Buiten dat, je grond moet wel "geleiden". Als je de kabel in steen/rots/puin ingraaft dan zal de geleiding laag wezen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah... op een berg een lange horizontale "antenne" net onder oppervlakte.

Kennissen van ons wonen op een bron (hier in de streek wel genoemd), daar vallen ze ook voortdurend in de prijzen.

Als de bliksem in moet slaan zoekt deze een goede geleider, nou die vindt hij dan in de vorm van een vette koperleiding.

Gaat vervolgens richting huis en tank. Kan een lekkere steekvlam uit alle stopcontacten opleveren.

 

Maar een voordeel: je verzekering betaald voortaan de nieuwe laptop. Je moet alleen zorgen voor een goede backup, in jou geval beste op tape ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...