lujo Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Laat ik eerst zeggen dat ik resultaten behaald met Inverto Multiconnect bij slecht weer (regen) icm zwakke signaal van 16E beetje zat ben. Ik wil nu voor een stabiele oplossing gaan waarbij ik dus zeer stabiel 13E, 16E, 19.2E en 23.5E kan ontvangen. Regen of geen regen. Wat wil ik gebruiken: - Triax 88 xm (heb ik al) - Triax multiblock verbeterde versie (moet het nog aanschaffen) - 4 goede lnb's (moet het nog aanschaffen) Als het op LNB's aankomt twijfel ik tussen: - Inverto Black Ultra single - Megasat Multifeed - Alps single Het probleem is dat ik twijfel of ik bepaalde LNB's fysiek naast elkaar krijg om bovengenoemde satellieten te ontvangen. Het liefst ga ik voor 4 keer Inverto Black Ultra single maar of die naast elkaar passen........ Een andere oplosssing waaraan ik denk is: 13E - Megasat Multifeed 16E - Inverto Black Ultra single 19.2E - Megasat Multifeed 23.5 - Inverto Black Ultra single Het liefst wil ik ook niet te veel experimenteren. Het moet bij elkaar passen en ik moet een stabiel signaal hebben. Aangezien 16E zwakste signaal heeft (zenders: ex-YU = Servie, Bosnie enz.) wil ik daar een betrouwbaar LNB erop zetten. Wie zou mij kunnen aanraden welke LNB's te kiezen en waarom?
Sprietje Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 (aangepast) Beste lujo Je moet een keuze maken uit drie lnb’s die je hebt uitgeselecteerd. 4 keer Inverto Black Ultra gaat op een Triax 88 niet lukken. Ik heb even de hart op hart lnb-afstanden voor je uitgerekend voor de vier satellieten gemeten aan de voorzijde van de lnb op de plastic kap: Tussen 13,0 graden en 15,8 graden oost = 40,6mm Tussen 15,8 graden en 19,2 graden oost = 48,5mm Tussen 19,2 graden en 23,5 graden oost = 60,5mm Wil je voor de 15,8 graden oost satelliet een Inverto Black Ultra, deze heeft een kop van rond 60mm, dan mag de kop van de Hotbird dus nog 20mm zijn. Zo klein is geen enkele lnb dus dit is niet mogelijk. Je zult dus voor de 15,8 graden oost satelliet ook een kleine lnb moeten nemen, bijv. voor 13 en 15,8 graden beide een Alps die een kop van 32mm heeft. Wil je toch graag de Inverto Black Ultra gebruiken, dan heb je twee mogelijkheden: - Je gebruikt voor de Hotbird toch een Alps maar die komt dan 5,4mm naast het juiste punt te staan. Het gevolg is natuurlijk een wat mindere ontvangst voor de Hotbird. - Je neemt een Triax 110. Dat heb ik ook even voor je uitgerekend voor deze twee satellieten: De afstand moet dan 53,6mm zijn. Dan kun je prima een Inverto Black Ultra nemen op de 15,8 graden en een Alps op de Hotbird. Die kunnen dan 46mm van elkaar geplaatst worden h.o.h.. Je hebt dan nog 7,5mm ruimte over. 27 oktober 2011 aangepast door Satkijker
lujo Geplaatst: 28 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2011 Beste Satkijker, Bedankt voor je antwoord. Ik ben alleen benieuwd hoe je die hart op hart lnb-afstand hebt uitgerekend. Is daar een formule voor? Dus die Inverto Black Ultra krijg ik niet voor elkara op een Triax 88cm, maar zou dat lukken op ene Big Sat of blijft hart op hart lnb-afstand daar ook hetzelfde?
Sprietje Geplaatst: 28 oktober 2011 Geplaatst: 28 oktober 2011 (aangepast) Beste lujo Jij vraagt of het wel gaat lukken op een Visiosat Big Bisat. Nee. De afstand bij deze schotel van de voorzijde van de lnb tot aan het midden van de schotel is ongeveer 60cm. Bij een Triax 88 is dat 66,5 cm., dus nog ongunstiger dan met een Triax 88. De technische specificatie van de BigBiSat die je hieronder ziet geeft ook aan dat de satellieten minimaal 4,2 graden uit elkaar moeten staan met smalle lnb’s en bij jou situatie is dat tussen de 13,0 graden en 15,8 graden oost slechts 2,8 graden. Technische specificaties BIGBISAT: - Reflector afmetingen 91cm x 70cm GFRP - Multi beam capability +/- 20° orbital ( 40° arc) - Minimum orbital separation 4.2° ( with small size LNB) - Frequentie band 10.7 ~12.75 GHz - Gain for multi beam capability 36 dBi - 3 dB beamwidth 2.4° - G/T @ 12.5 GHz 15 dBK - LNB clamp diameter 40mm - Elevation 10 ~ 80° - Pole diameter 40 to 60mm - Weight 8.5 Kg Kijk ook maar eens op de site van paardengek. Zijn dichtst bij elkaar liggende satellieten zijn de Astra 19,2 en 23,5, 4,3 graden uit elkaar, zie http://www.paardengek.com/schotel/schotel.htm Dan vraag je hoe ik die hart op hart lnb-afstand hebt uitgerekend. Dat heb ik vorige maand al op dit forum uitgelegd, zie: http://www.sat4all.c...10#entry2020110 Bij jou is het probleem dat je satellieten wil ontvangen die slechts 2,8 graden uit elkaar staan. Bovendien heeft de BiSat slechts een versterkingsfactor van 36dB, terwijl een Triax 88 in het midden 38,8 dB heeft. Waarschijnlijk gaat het met een Wavefrontier T90 wel lukken. 28 oktober 2011 aangepast door Satkijker
edbe Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 als je een Megasat LNB met een multifeed LNB houder moet het wel lukken....... 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Sprietje Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 @edbe Natuurlijk gaat dat met twee Megasat-lnb’s wel lukken, met twee ALPS ook. Beiden hebben een kop van 30mm. Ze komen dan zelfs 10mm van elkaar af te staan maar dat was niet de vraag van Lujo. Hij wil het liefst 4 Inverto Black Ultra-lnb’s monteren en dat gaat niet. Omdat de 15,8 graden oost satelliet zwak is, wil je daar natuurlijk de beste lnb op hebben die er bestaat en dan met een niet al te grote kop. En dat is natuurlijk de Inverto Black Ultra. Plaats je voor de Hotbird een Megasat-lnb, dan komt die 4mm verkeerd te staan. Je zult de Hotbird dan best ontvangen maar niet optimaal. Het is de keuze die je maakt.
wortellica Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 @Sprietje is er veel verschil tussen de alps en Megasat lnb,s ?
Sprietje Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Ik heb er zelf geen ervaring mee om die twee met elkaar te vergelijken als er regendruppels op zitten maar als ik voor zekerheid zou gaan, dan zou ik toch voor ALPS kiezen.
De_Perre Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Indien hij enkel BU's wil nemen, kan hij toch nog zijn zaakjes uitsplitsen over een tweede schotel? [Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x] [TVV Basic+] - [CD TopHD]Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...
trust Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Indien hij enkel BU's wil nemen, kan hij toch nog zijn zaakjes uitsplitsen over een tweede schotel? Ik denk dat Lujo na bijna 3 jaar al een oplossing heeft gevonden .! Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
De_Perre Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 inderdaad; had de eerste datums niet bekeken enkel naar die die datum van vandaag hadden... nadeel van oud draadje dat plots weer opgevist werd [Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x] [TVV Basic+] - [CD TopHD]Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen