Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb gelezen dat de nieuwe Enigma version 3.2 niet meer open sourse is voor C Core code. Heeft dit nog gevolgen voor de

image bouwers?

Ingrijpende wijzigingen in de image zijn niet meer mogelijk, alleen op Phyton niveau is er dan nog iets aan te passen.

aangepast door deeejeee

DM8000 ruDREAM Infinity X

• Beheerder
Geplaatst:

Dat betekend voor zover ik het begrijp dat je enigma2 vanaf ingangsdatum licentie alleen nog mag gebruiken op Dream Multimedia hardware, of hardware die door Dream Multimedia in licentie wordt goedgekeurd.

In de praktijk betekend dit voor de dreambox volgens mij niets. Voor andere receivers die gebruik maken van deze software betekend dat wel dat ze wijzigingen in enigma2 na ingangsdatum van die licentie niet meer mogen gebruiken.

Men kan er altijd voor kiezen om een eigen 'fork' (versie) te maken van enigma2 tot aan de licentiewijziging, maar in de praktijk is enigma2 voor 99% het resultaat van het werk van Dream Multimedia dus alle nieuwe ontwikkelingen moet je dan missen.

Ik denk zelf dat Dream Multimedia Enigma2 op diverse punten ingrijpend zal gaan wijzigen waardoor nieuwe ontwikkelingen niet meer met het 'oude' enigma2 uitwisselbaar zullen zijn.

Ik begrijp de keuze van Dream Multimedia wel een beetje. Ze willen natuurlijk hun eigen (miljoenen)investering beschermen. Andere merken doen niets aan ontwikkeling, maar maken wel gebruik van enigma2. Nu zal het kaf zich dus van het koren gaan scheiden. Andere fabrikanten moeten hun eigen versie van enigma2 gaan (verder)ontwikkelen.

De meeste fabrikanten hebben de kennis om iets als enigma2 te bouwen niet in huis. Dus het wordt nog spannend.

Kortom, voor de dreambox goed (of geen) nieuws. Voor de VU+ en Clarke Techs/Xtrends van deze wereld een bittere en vooral dure pil.

Software ontwikkeling kost namelijk een flinke duit.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Dream Multimedia heeft een trend gezet met linux sat ontvangers, en dat enigma2 (1) gedoe heeft geld gekost .Maar vrees dat er ondertussen een trein op gang is getrokken door dream ,die binnen 2 jaar ofzo niet meer te stoppen zal zijn .

Ik hoop niet dat dream Multimedia op de duur op wel een heel klein eilandje komt te zitten met het beleid dat ze voeren .

Software is software , en als die ergens benodigd is komt die er meestal gewoon met haken en ogen .

Maar komen zal het.

Als het dan op hardware op aan komt hoop ik dat je bij dream kan kiezen voor perfectie en andere merken voor ja, wat je kan verwachten voor een lagere prijs ???

aangepast door Smolly
Geplaatst:

Ik heb gelezen dat de nieuwe Enigma version 3.2 niet meer open sourse is voor C Core code. Heeft dit nog gevolgen voor de

image bouwers?

Ingrijpende wijzigingen in de image zijn niet meer mogelijk, alleen op Phyton niveau is er dan nog iets aan te passen.

Image makers kunnen ervoor kiezen niet meer een image uit te brengen voor dreambox based on enigma v3.2

Het idee opensource is nu gedeeltelijk closed source geworden en dit zal veel ontwikkelaars afschrikken en ik verwacht overgaan naar andere opensource projecten.

Openpli is al een aantal jaren geleden begonnen aan een eigen fork.

Het grappige wat je nu ziet is dat enigma v3.2 een aantal punten van openpli heeft gecommit.

Kijk maar eens naar de git van sif, openpli etc er is genoeg nieuwe ontwikkeling en ik denk dat de wegen nu nog meer zullen afsplitsen.

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

• Beheerder
Geplaatst:

OpenPli is geen fork maar gewoon een 'gepatchte' enigma2. Ze maken tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik van alle wijzigingen in enigma2 dus is het geen fork.

De definitie van een fork:

In software engineering, a project fork happens when developers take a legal copy of source code from one software package and start independent development on it, creating a distinct piece of software.

Een fork moet je zien als een afsplitsing. Na de afsplitsing ga je dan op eigen kracht verder en hoe leuk enkele jongens van Pli ook in Python kunnen programmeren, enigma2 op eigen kracht zelf (verder)bouwen zit er naar mijn mening qua capaciteit en kennis echt niet in.

Vanaf een week geleden kan Pli (legaal) geen ET9000 of VU+ images meer bouwen die gebaseerd zijn op code van na de enigma2 licentiewijziging (Enigma 3.2 dus).

Als Pli vandaag stopt met het bouwen van images op basis van Enigma 3.2, staat er volgende maand een image online die gebruik maakt van Pli wijzigingen die wel gebaseerd is op 3.2 Dan neemt een andere enthousiaste Dreambox liefhebber dat gewoon over. Een dergelijke vuist maken heeft dus helemaal geen zin.

Hier hebben echt alleen merken als ET en VU+ last van omdat die geen eigen gebruikersinterface hebben voor hun receivers en die moeten dus nu serieus aan de bak.

Waarschijnlijk houd dat in dat ze images gaan blijven maken op basis van oude enigma code en dan zullen ze dus op termijn flink gaan achterlopen op de Dreamboxen. Ik zie die merken zelf namelijk nog geen fatsoenlijke ontwikkeling voortzetten. Dat kost geld en dat wil een Koreaanse STB fabrikant alleen verdienen en liever niet uitgeven.

Dream Multmedia heeft daar vanaf 2002 miljoenen euro's in geïnvesteerd. Neem ze eens kwalijk dat ze dat willen beschermen tegen grijpgrage fabrikanten die zelf helemaal niets bijdragen aan enigma2.

Als Pli wel gebruik blijft maken van code van na de licentiewijiziging, hebben ze binnen de kortste keren de advocaten van Dream (en schadeclaims) aan hun broek. Dat zie ik ze dus nog niet doen. Bovendien respecteert een goede programmeur normaal gesproken de licenties van andere programmeurs.

Nu betekend dat allemaal nog niet veel, maar zoals ik al schreef, Dream multimdia zal enigma2 gegarandeerd ingrijpend gaan wijzigen zodat de verschillen over enkele maanden heel erg duidelijk gaan worden. Het oude Enigma2 en nieuwe Enigma 3.x en onderdelen daarvan zullen dan vast en zeker niet meer uitwisselbaar zijn. Dan kunnen de andere merken niet meer mee, behalve als ze wel zelf in hele goede programmeurs gaan investeren en dat zie ik echt niet gebeuren. Dat kost heel veel geld en dat geeft een Koreaan die alleen snel geld wil verdienen niet uit.

Ik ben geen fan van het bedrijf Dream Multimedia, maar ik heb wel diep respect voor hun programmeurs. Met name Felix en Ronny zijn geniaal op dit gebied en zo lopen er niet veel rond. Wat die jongens hebben gepresteerd doet een Pli of een Gemini of een Newnigma team echt niet na. Dream Multimeda = Enigma, Enigma = Dream Multimedia. Voor bijna de volle 100%.

Wat zou het mooi zijn als een Clarke tech, Xtrend of een VU+ dergelijke capaciteiten ook in huis zou hebben en vanaf de eerste regel code zelf een gebruikersinterface zou schrijven dat nog beter zou zijn dan enigma2. Ik zie dat niet gebeuren, jij wel?

Ik vind overigens zelf de op Linux gebaseerde 'Spark' software voor STMicroelectronics chipsets een heel leuk eigen brouwsel. Ik denk dat ST daar zelf echter zit. Als de VU+ en Clarke tech/Xtrend mannen nou zoiets zelf zouden bouwen, hadden ze enigma2 helemaal niet nodig. Dan creeer je een eigen community op basis van je eigen 100% open source software.

Leuk, een 'concurrent' voor Enigma2! Ik kan niet wachten!

Dat is de enige manier om een vuist te maken naar Dream Multimedia. Dat is de beste, maar ook een hele kostbare weg. Dat doen die Koreanen niet, want daar valt niets aan te verdienen. Dan moet je namelijk ook 600 euro gaan vragen voor een krachtige twin tuner en dan koopt natuurlijk weer iedereen een Dreambox want die doen dat voor dezelfde prijs net even beter met hun enigma 3.x, 'black & white marketing' en krachtige community die ze voor 90% zelf creëren.

Ik durf wel een voorspelling te doen.

- Over 1 jaar van nu is er een heel erg krachtig Enigma 3.x of 4.x.

- Er zijn dan nog praktisch net zo veel community's die Dreambox images bouwen op basis van die code als vandaag.

- VU+ en clarke tech/Xtrend leveren als ze dan nog bestaan, uitsluitend nog boxen gebaseerd op oude enigma2 image waar nauwelijks of geen vooruitgang in is geboekt.

- Over 1 jaar heeft Dream Multimedia weer innovatieve zaken in enigma 3.x ontwikkeld en lopen de andere fabrikanten ver achter.

- De enige manier waarmee ze verder komen is door hun product uit te leveren met een oude enigma2 image en te verwijzen naar slechts enkele sites die op illegale wijze een gepachte enigma 3.x image verspreiden voor de VU+ en Clarke tech/Xtrend.

Dat is mijn voorspelling en over één jaar kunnen we bepalen of het zin of onzin was.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Nou zijn hier natuurlijk een hoop mensen die graag experimenteren met hun ontvangers maar ook een hele hoop niet.

Wat is de meerwaarde voor die mensen. Als je al een box hebt die goed werkt maakt dit geen verschil. Los gezien welk merk je dan ook hebt.

Wat is de meerwaarde van het nieuwe enigma2? Kan je ontvanger dan meer???

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

• Beheerder
Geplaatst:

Nu nog niet natuurlijk. De licentie is pas net veranderd. Over enkele maanden gegarandeerd wel en dat verschil zal steeds duidelijker worden.

Dream Multimedia gaat gegarandeerd zelf HBBTV integreren in Enigma 3.x.

Ik verwacht dat er ook steeds meer online functies zullen komen.

Echte IPTV ondersteuning.

Ondersteuning voor (gratis) interactieve diensten.

Maar natuurlijk ook de ontwikkeling en verbetering van het GUI zelf. Over enkele maanden zal er tussen enigma 2 en zijn opvolger in andere licentievorm, steeds minder uitwisselbaar zijn en dan wordt dat verschil steeds groter en belangrijker.

Voor een Dreambox eigenaar veranderd er eigenlijk niets. Daarvoor gaat de ontwikkeling onverminderd voort. Voor een ET/VU+ eigenaar helaas wel. Die zijn nu 100% aangewezen op hobbyisten die op basis van 'oude' code op eigen kracht verder moeten als ze (legaal) een image voor die merken willen blijven maken.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

We zullen zien ik verwacht persoonlijk niet zoveel van dream. Waarschijnlijk word het een "opensource" closed browser wat een beetje verweeft is met enigma.

Doordat ontwikkeling teams niet eigen verbeteringen kunnen aanbrengen verwacht ik dat de community ook niet meer zo intensief aan deze nieuwe ontwikkeling gaat meewerken. Tevens verwacht ik dat de concurrentie gewoon lekker mee gaat met de nieuwe ontwikkelingen.

Anyway we zullen zien

• Beheerder
Geplaatst:

De closed source Opera SDK browser zit juist in de ET9000 weet je nog ;)

Dream Multimedia zal waarschijnlijk juist niet met een browser SDK gaan werken omdat ze juist iets willen dat geoptimaliseerd is voor het platform en niet een of ander log closed source SDK.

tevens verwacht ik dat de concurrentie gewoon lekker mee gaat met de nieuwe ontwikkelingen.

Ik verwacht dat de concurrentie alleen lekker mee jat van nieuwe ontwikkelingen....

Jij hebt jouw verwachting/voorspelling nu ook uitgesproken. We zullen over een jaar wel zien wie er gelijk had ;)

Ik heb m voor 28 oktober 2012 in de agenda gezet :)

Mvg,

Michel

Nu nog niet natuurlijk. De licentie is pas net veranderd. Over enkele maanden gegarandeerd wel en dat verschil zal steeds duidelijker worden.

Dream Multimedia gaat gegarandeerd zelf HBBTV integreren in Enigma 3.x.

Ik verwacht dat er ook steeds meer online functies zullen komen.

Echte IPTV ondersteuning.

Ondersteuning voor (gratis) interactieve diensten.

Maar natuurlijk ook de ontwikkeling en verbetering van het GUI zelf. Over enkele maanden zal er tussen enigma 2 en zijn opvolger in andere licentievorm, steeds minder uitwisselbaar zijn en dan wordt dat verschil steeds groter en belangrijker.

Voor een Dreambox eigenaar veranderd er eigenlijk niets. Daarvoor gaat de ontwikkeling onverminderd voort. Voor een ET/VU+ eigenaar helaas wel. Die zijn nu 100% aangewezen op hobbyisten die op basis van 'oude' code op eigen kracht verder moeten als ze (legaal) een image voor die merken willen blijven maken.

Mvg,

Michel

ik denk dat Dream Multimedia grote problemen gaat krijgen de dreamboxen zijn te veel te duur tov de concurrenten

de software/driver ontwikkeling bij dream staat op het moment op een erg laag pitje ??(stilte voor de storm)

en een hbbtv / iptv /....ondersteuning voor E3.2 gaat nog heel lang duren kijk maar naar het verleden

kijk maar naar bv timeshift / hdmisec/.... en zo zijn er nog meer dingen die in E2 niet goed werken of er nog niet inzitten

ze zullen denk ik cccam (als dream achter cccam zit)proberen zo te maken dat deze alleen op dream hardware draait

aangepast door fransken

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Geplaatst:

ik denk dat Dream Multimedia grote problemen gaat krijgen de dreamboxen zijn te veel te duur tov de concurrenten

de software/driver ontwikkeling bij dream staat op het moment op een erg laag pitje ??(stilte voor de storm)

en een hbbtv / iptv /....ondersteuning voor E3.2 gaat nog heel lang duren kijk maar naar het verleden

kijk maar naar bv timeshift / hdmisec/.... en zo zijn er nog meer dingen die in E2 niet goed werken of er nog niet inzitten

ze zullen denk ik cccam (als dream achter cccam zit)proberen zo te maken dat deze alleen op dream hardware draait

HBBTV en HDMI-CEC zit nu al in openpli maar niet in E3.2 :crazy:

• Beheerder
Geplaatst:

Je trotsheid is ongepast.

De Xtrend HBBTV ondersteuning is op basis van een closed source Opera Browser SDK. De development is dus gedaan door opera en 100% closed source.

De HDMI CEC is voornamelijk een (eenvoudige) driver aanpassing. De ondersteuning zit gewoon in de chip.

Ik denk dat we nu de licentie pas net is aangepast allemaal wel weten waarom o.a. HBBTV nog niet in in de GIT repo van Dream Multimedia zit.

Je kunt je energie beter proberen te steken in het gefundeerd weerleggen van de door mij eerder genoemde argumenten. Suc6 ;)

Ik weet wel hoe dit af gaat lopen, maar pas over een jaar kunnen we er wat zinnigs over te zeggen, want dan weten we pas wie er gelijk heeft gekregen. Er nu over verder discussiëren heeft bijzonder weinig zin want het is allemaal koffiedik kijken.

Ik zeg nogmaals dat Dream Multimedia softwarematig vele malen sterker is dan de concurrentie die het 100% moet hebben van hobbyisten en enigma2, terwijl Dream Multimedia het 95% moet hebben van zichzelf en voor slechts 5% van hobbyisten. Ze maken het overgrote deel immers zelf.

Ik zie nogmaals de Dream Multimedia concurrenten die nog werkelijk helemaal niets zelf hebben gepresteerd behalve op basis van een reference design een stukje hardware in elkaar knallen en er de bijna standaard broadsoft drivers en een hobby versie van Enigma2 op laten draaien, Dream multiemdia nog niet voorbij lopen. Nu niet, volgend jaar op 28 oktober niet.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Dus als ik het goed begrijp zet DMM de broncode niet meer online.

De ontwikkeling van de diverse images voor de Dreambox kan dus alleen doorgaan op Phyton en scripting niveau.

DM8000 ruDREAM Infinity X

• Beheerder
Geplaatst:

Dat begrijp je helemaal verkeerd.

De licentie is alleen gewijzigd. Je mag enigma vanaf ingangsdatum alleen nog maar gebruiken op hardware die is gemaakt of in licentie gegeven door Dream Multimedia.

Mvg,

Michel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...