Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Weet je dat zeker? Op het dreambox (en ihad en 7020hd vip) forum staat te lezen dat ze alleen nog maar de includes (.h files) en python code releasen. Enigma2 wordt enkel nog in binair formaat aangeboden en alle eventuele patches en fixes kan je bij dream melden en dan zetten zij het erin.

Alle "image" makers die op 3.2 willen draaien kunne enkel nog een plugin achtig iets maken (zo als dream het eigenlijk in eerste instantie ookal bedoeld heeft, en zoals Gemini het ookal de hele tijd doet)

Het enige wat nog bij opendreambox in de git erbij komt zijn alle GPL dingen zoals openembedden enzo.

Dat is althans wat ik ervan gelezen heb

• Beheerder
Geplaatst:

Enigma2 (waar we het hier over hebben, zie topic titel) is in python geschreven.

Als je het over de hele zwik (drivers + openembedded + enigma2) hebt, weet ik zelf ook niet precies hoe het zit.

Enigma2 zelf zou gewoon open source blijven voor zover ik geïnformeerd ben.

Dat zou dus voor het bouwen van images voor een dreambox niets uit moeten maken. in 99 van de 100 gevallen is door image bouwers ook alleen python code gewijzigd en toegevoegd. Voor de wijze waarop pli het opgezet heeft wellicht wel, maar ze hebben dan zelf ook gekozen om met hun bouwwijze zo ver van de 'standaard' af te wijken. Op deze beslissing van Dream Multiemedia kon je natuurlijk wachten.

Wouterdevries, kan je niet gewoon onder je eigen naam posten? Het is vreselijk irritant als steeds dezelfde personen onder andere namen posten. Van mij weet toch ook iedereen wie ik ben?

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Enigma2 is niet in python geschreven, dat is onjuist.

Het is in c++ opgezet (core) met daar een pythonreactor tegen aan gemaakt (althans dat is mijn interpetatie). Dat houdt (volgensmij) dus in dat zaken zoals het daadwerkelijk ontvangen van tv signaal, opnemen, streamen enzo allemaal nu niet meer "open" zijn.

Eerste probleem wat ik daar nu zelf al van ondervind is dat ik dus geen rythec epg op mijn 7020hd kan gebruiken omdat daarvoor patches in de c++ core nodig zijn en dream heeft aangegeven die niet te willen maken omdat ze zelf met iets bezig zijn.

Als je alleen maar ik python kan "rotzooien" lijkt de lol er aardig af juist omdat je niet zomaar meer dingen kan patchen hier en daar maar je daar voor op dream moet wachten.

Op de dream forums lopen hier ookal discussies over maar ze lijken onverbeten omdat ze absoluut geen "core e2" code meer met de concurenten willen delen

• Beheerder
Geplaatst:
ze lijken onverbeten omdat ze absoluut geen "core e2" code meer met de concurenten willen delen

Geef ze eens ongelijk. Tot op de dag van de licentiewijziging mag overigens alle eerder geopenbaarde code gebruikt worden voor een ander GPL project. Deze nieuwe licentie geldt dus alleen voor nieuwe code en niet voor oude. Er is dus niets verloren, er komt alleen onder de oude licentie niets meer bij.

Ik wil je nogmaals dringend verzoeken je naam te wijzigen naar de naam die je hier eerder gebruikt hebt. Dat onder diverse aliassen inloggen doen we hier niet.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hoeveel boxen zou dream zelf nog verkopen als de imagebouwers zoals bijv PLI geen moeite meer doen voor dream.

Geen softcamondersteuning meer? Dan is het onmiddelijk gedaan.

Michel ik heb het al eerder gezegd, het valt echt op dat je erg minderwaardig doet over bijv de VU of de ET.

• Beheerder
Geplaatst:

Dat is onzin, want ik heb onlangs nog heel erg positief geschreven over de VU+ DUO en VU+ Uno.

Het is gewoon een feit dat die fabrikanten alleen maar gebruik maken van... en niets bijdragen aan....

Daar kan ik ook niets aan veranderen, was het maar anders. :(

Je moet in deze ook het bedrijf even los zien van het product.

Feit: Zowel VU+ als Xtrend zijn twee peupelbedrijfjes. Het zijn beide bijna eenmanszaken die zich voordoen als wereldbedrijf. Er zijn nauwelijks mensen in vaste dienst, er wordt daar in Korea nauwelijks zelf bedacht of zelf ontworpen, maar alles wordt 'uitbesteed' of beter gezegd overgelaten aan een grote Koreaanse producent die zelf dergelijke producten niet op de markt kan brengen en dit soort producten dus bij kleine bedrijfjes neerlegt.

men heeft zelf nauwelijks of geen eigen support, maar laat dat over aan de distributeurs.

men heeft zelfs nauwelijks of geen eigen R&D, maar laat software ontwikkeling aan een ander over, betaald daar ook niets voor maar gebruikt het succes van een ander en de inzet van hobbyisten voor eigen financieel gewin.

Dream Multimedia heeft ik schat inmiddels zo'n 26 mensen in vaste full-time dienst en nog zo'n 10 part-timers. Ze hebben een eigen R&D, een eigen ingenieur aan het hoofd van die afdeling en ze ontwikkelen alle hard- en software grotendeels zelf.

Daar zit wel behoorlijk wat achter. Daar zitten miljoeneninvesteringen in. Ik vind het heel normaal dat men onder druk van dergelijke min of meer oneerlijke concurrentie hun investeringen wil beschermen.

De softcam ondersteuning komt (en ik neem aan dat weet jij net als ik) van Dream Multimedia zelf. Het is allemaal aangestuurd door, gefinancierd door....gepromoot door.....Juist, Dream Multimedia zelf.

Je moet de rollen eens omdraaien. Wat zouden de makers van die plugins de hele dag doen als er geen Dreambox was geweest en er nu geen enigma1/2 zou zijn?

Denk daar eens over na....... ;)

De community is door Dream Multimedia zelf gecreëerd. Zonder hen was er geen Dreambox, geen enigma2, geen communities, geen Pli geen Gemini, Geen VTI, geen Newnigma, geen vu+, geen clarke tech enz....

Het is daarom bijzonder merkwaardig dat enkele mensen die als het ware zijn 'gecreëerd' door Dream Multimedia een jaar geleden een mes in hun rug staken.

Diezelfde mensen lopen nu als kleine kinderen te brullen dat Dream Multmedia de boel gedeeltelijk (licentie technisch) op slot gooit.

Ik ben zelf gestopt met de verkoop van Dream Multimedia, kreeg een mes in mijn rug van ze na, maar zie je mij lelijk doen tegen het product?

Ik probeer gewoon objectief te zijn en als je objectief bent zie je dat Dream Multimedia letterlijk miljoenen heeft geinvesteerd in julie kijk- en luisterplezier en dat een paar andere fabrikanten alleen maar nemen en niets geven!

Op dat mes in mijn rug na, heb ik dus best wel een beetje respect voor ze. En dan met name respect voor hun R&D afdeling.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

op het moment is de ontwikkeling van clarktech/xtrend best wel in orde denk ik

ze zijn van de oude kernel 2.6.18 naar 2.6.31 gegaan en een paar dagen geleden al op 3.03

dat zie ik met dream niet gebeuren ze zijn bezig geweest met 2.6.30 maar kregen de drivers niet goed/stabiel

dus de (driver)ontwikkeling bij dream gaat niet goed met zoveel goede programmeurs en vaste mensen die daar in dienst zitten

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Geplaatst:

Dat met die goede programmeurs valt dus vies tegen in de praktijk, die gasten hebben afgelopen jaar niets noemswaardigs uitgespookt voor enigma2.

De source van enigma2 is er al en die wordt gewoon geforked.

Versie 3 of wat ze er ook van maken kunnen ze in hun *** steken.

De drivers van nieuwere boxen worden gewoon in de enigma2 fork meegenomen.

De kwaliteit van de boxen is ronduit beroerd, helemaal voor de prijs die je er voor neerlegt.

Iedere box die ik van dream gekocht heb heeft wel een hardware bug.

Wat dat betreft vind ik het nu wel croky: ik heb mijn dankjewel al lang betaald.

Gezien de prijsstelling van de dm7020HD blijven ze gewoon doorgaan met zichzelf uit de markt te prijzen.

Als dream verstandig is nemen ze alleen nog maar hardware designers in dienst en paar echt goede programmeurs die drivers conform dvb-api standaard ontwikkelen

en laten ze de rest over aan de community die er inmiddels al is.

Waar ze nu mee bezig zijn is frustreren van de community en afschermen van de markt: dat gaat ze beslist niet lukken !!!

Geplaatst: (aangepast)

Dat met die goede programmeurs valt dus vies tegen in de praktijk, die gasten hebben afgelopen jaar niets noemswaardigs uitgespookt voor enigma2.

Nou, ik denk eerder dat ze een jaar geleden al met dit idee bezig waren en niets noemenswaardig meer naar buiten hebben gebracht, maar ondertussen alle verbeteringen en nieuwigheden "in-house" hebben uitgewerkt om de concurrentie alvast direct een leuke achterstand te geven.

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

ben benieuwd of er nu de E3 uitkomt en of die op de dm8000 gaat draaien :)

Commercieel gezien zullen we wel een nieuwe moeten aanschaffen ;)

Het is wel een beetje jammer dat het zo loopt. Dream Multimedia is juist groot geworden doordat Enigma open source was. Hierdoor is er een community gecreëerd wat tot dit succes heeft geleid.

Het zou mooier zijn geweest als de software in een soort van "Open TV Foundation" was overgegaan waarbij alle hardwareboeren een licentie kunnen nemen op basis van gelijkheid. Misschien kunnen alle image-bouwers gezamenlijk dit initiatief starten op een fork maken van de laatste open source code? De grote hardwareboeren zullen wel een licentie nemen vermoed ik!

Uiteindelijk zijn we allemaal consument en willen we de beste prijs/kwaliteit voor de ontvanger! het closen van de source draagt daar zeker niet aan bij.

Geplaatst:

Ik kan de positie van Dream wel begrijpen.

Als je zelf van alles schrijft en daar heel veel in investeert, en een ander copieert het gewoon, waarna ze een gelijkaardig product veel goedkoper uitbrengen, omdat zij die R&D niet moeten doen, dan wordt dat na een tijdje onhoudbaar.

Anderzijds ben ik een grote voorstander van open platformen (vergelijk met Android vs. iPhone).

Ik hoop wel dat de community zich kan aanpassen en nog voldoende mogelijkheden krijgt om mogelijkheden aan het product toe te voegen, want hoe goed ik de standaard software ook vind, toch gebruik ik openPLi, en ik vraag mij af hoeveel procent van de gebruikers de standaard door Dream Multimedia gebruikte versie gebruikt, ik vermoed dat dat bijzonder laag ligt.

Geplaatst:

Anderzijds ben ik een grote voorstander van open platformen (vergelijk met Android vs. iPhone).

hoe open is Android in werkelijkheid? Waar is de broncode van Honeycomb bijvoorbeeld? Of de source van IceCreamSandwich vrijgegeven wordt is ook maar de vraag. Ik ben zelf een Android gebruiker, maar de openheid van Google is redelijk overtrokken.

verder heb ik wel begrip voor Dream. Een hoop mensen roepen nu dat Dream zichzelf uit de markt prijst, etc, etc. Maar de reden dat ze duurder zijn is onderandere door de software ontwikkeling. VU en Clarktech ontwikkelen niets dus die hebben veel minder kosten.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

• Beheerder
Geplaatst:

Precies. Ik vind die opmerkingen die ik hier lees ook vreselijk kortzichtig.

We zien over een jaar wel hoe dit is afgelopen.

Het vergelijk met Apple iOS is leuk. Dat is en volledig gesloten platform en met grote afstand het meeste populaire tablet OS.

Zo gesloten is enigma ook na de licentiewijziging niet. Verre van. Als Dream Multimedia dus de komende maanden gas geeft om zich met de nieuwe licentie te onderscheiden van de concurrentie, geef ik ze een goede kans om hun voorsprong te behouden en zelf nog verder uit te breiden.

Je ziet ook dat belangrijke developers het besluit van Dream Multimedia begrijpen en steunen, dus daar al geen problemen.

De schreeuwers op het forum van DMM zijn juist die mensen die zelf geen regel code schrijven.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

hoe open is Android in werkelijkheid? Waar is de broncode van Honeycomb bijvoorbeeld?

Ik bedoel met open niet dat de sourcecode vrijgegeven is, het gaat mij over de mogelijkheid voor creatieve ontwikkelaars om zelf code te ontwikkelen en die toe te voegen.

Voor zover ik begrijp kan dit veel makkelijker op Android dan bij Apple, waar er zelfs een soort moraliteitsoordeel plaatsvindt (oei, een blote borst, dat kan niet door de beugel voor een firma die zich gedraagd als god de vader, applicatie geweigerd...).

Voor mij persoonlijk hoeft die sourcecode niet open te zijn, zolang het voor ontwikkelaars maar mogelijk is zaken te verbeteren of uit te breiden.

Ik begrijp ook wel dat je meer kunt doen als die sourcecode ook nog eens beschikbaar is, maar van zodra Dream die nieuwe code weer vrijgeeft kun je er natuurlijk donder op zeggen dat die code gecopieerd zal worden door clonebouwers.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...