Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Beheerder
Geplaatst:

Er kunnen nog steeds gewoon plugins worden gemaakt. Alle python code is gewoon open en DMM heeft aangegeven meer open te staan voor wijzigingen in het wel gesloten deel.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Als het alleen een licentie kwestie is, wat weerhoud hobbyisten (imagebakkers) er dan van om de gepubliceerde sources te compileren voor VU+/Xtrend etc? Iedere consument vervangt de fabriekssoftware meteen na het openmaken van de doos toch door een hobbyisten image.

Het kan haast niet anders dat Dream Multimedia een gedeelte van Enigma closed-source maakt. Een fabrikant kun je aanklagen, een hobbyist niet.

hobby4all

• Beheerder
Geplaatst:

Dat is fout. Je kunt een individuele consument niet aanklagen, maar eigenaren van websites die de images maken en verspreiden wel.

De licentiewijziging van DMM dekt de lading dus wel degelijk. Je kunt daarmee de toekomstige wijzigingen van DMM niet legaal verspreiden en/of commercieel gebruiken voor andere hardware dan die van DMM. Een winkel die de software op een andere receiver zet is dus al fout. Een website die het aanbied is fout...enz...

@Fransken, wat is precies het voordeel van die nieuwere kernel?

Zijn daarmee specifieke zaken daadwerkelijk beter? Dat is namelijk lang niet altijd zo.

De enige impact van deze licentiewijziging is nogmaals dat alleen andere fabrikanten de toekomstige ontwikkelingen van DMM niet mogen gebruiken.

Als die dus daadwerkelijk over de capaciteiten beschikken om enigma2 van 2 weken geleden onder een andere naam te 'forken' en verder te ontwikkelen, is er niets aan de hand. Ik denk alleen dat die capaciteiten er niet (of onvoldoende) zijn en je dus over een jaar grote verschillen zult zien tussen wat die fabrikanten meeleveren en wat dream multimedia mee levert, maar ook image bouwers als VTI en Pli, geen images voor de ET en VU+ receivers meer aan kunnen bieden, die gebaseerd zijn op een enigma2 van na de licentiewijziging.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ik heb eens wat info bij elkaar gezocht

het punt is dat dream een nieuwere kernel niet draaiend krijgt en een klein bedrijf als clark/xtrend wel

2.6.18 is uit sept 2006

2.6.31 vorige kernel is uit sept 2009

3.0.3 is van juli 2011

en hier wat extra`s van de nieuwere kernel

- Improved dvb-usb like Vtuner, webcam -

- Improved wifi usb devices -

- Improved file system: UBIFS and EXT4 -

- Improved streaming -

- Improved picture quality and sound -

- Improved overall preformance by about 10% -

- and much more !!! -

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Geplaatst:

Maar, als ik het redelijk begrijp.

Is het dan straks eventueel zo dat als Canal Digitaal hun versleuteling danig verandert, dat de CCcam ook (noodzakelijk) moet worden aangepast.

Doordat DMM achter de CCcam zit, DMM dan ook de CCcam zo kunnen aanpassen dat deze alleen nog kan draaien op een Dreambox met de nieuwe 3.2 Enigma?

M.a.w. als ik een andere Enigma box koop, speelt die dan nog wel met een CD/TVV kaart over een tijd?

Of heeft het hele licentie gebeuren alleen te maken met andersortige plugins en enigma releases voor originele Dreamboxen?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

• Beheerder
Geplaatst:

Er is ook nog zoiets als OpenCam dus daar hoef je jezelf geen zorgen over te maken.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Nu heeft DMM nooit toegegeven achter CCcam te zitten en dit zullen ze ook nooit doen.

Als CCcam nu ineens aangepast wordt en alleen nog maar op DMM hardware draait dan vallen ze direct door de mand...

Ik denk niet dat DMM dat risico wil nemen.

Maar zoals Michel al aangaf, er zijn nog genoeg andere softcam's die ook werken.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Geplaatst:

Nu heeft DMM nooit toegegeven achter CCcam te zitten en dit zullen ze ook nooit doen.

Als CCcam nu ineens aangepast wordt en alleen nog maar op DMM hardware draait dan vallen ze direct door de mand...

Ik denk niet dat DMM dat risico wil nemen.

Maar zoals Michel al aangaf, er zijn nog genoeg andere softcam's die ook werken.

Als het closed sourse is zal DMM het onmogelijk moeten maken dat de bestaande camds nog werken.

Dit kan door b.v de pmt of camd.socket te veranderen. Denk dat ze anders snel een rechtzaak kunnen verwachten van de providers.

DM8000 ruDREAM Infinity X

• Beheerder
Geplaatst:

Hoe kom je toch aan die wijsheid?

Dream Multimedia heeft geen enkele licentie, dus ook geen enkele plicht tegenover providers.

Als het zou kloppen wat jij zegt moeten alle fabrikanten de boel dicht gooien.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Wat dit ook betekend is dat voor de nieuwere dreamboxen alleen nog met orgineel dmm image gedraaid kan worden.

Alleen plugins als gemini zullen correct blijven werken.

Openpli bv zal op de nieuwere dream boxen dus niet meer mogelijk zijn.

Het "oude" enigma2 zal binnenkort geforked worden en doorgaan onder een nieuwe naam bv pietjepuk.

Zal prima gaan draaien met alle huidige Dreamboxen en andere enigma2 based ontvangers zoals ET/CT en VU.

Aangezien andere fabrikanten wel drivers aanleveren en ondersteuning geven aan communities / teams zoals openpli schiet dream zich met deze actie in zijn eigen voet.

Hun box is qua prijsniveau al hoog, hun images zijn nu closed en er is dus géén ondersteuning meer in opensource community.

Er zijn nu al dream only plugins verkrijgbaar, die zullen allemaal abandoned worden. De WEBIF is al een open webif voor in de maak.

Ik ben zelf ook aardig actief met bouwen aan plugins en ga beslist niet aan een plugin ontwikkelen die alleen op dream platform gedraait mag worden.

We zullen zien hoe lang en of dream deze stap overleefd!

Geplaatst: (aangepast)

Dream overleeft dit niet. Het leeft bij gratie van de gemeenschap. Ze dumpen de gemeenschap dus geen Dream.

Hoe goed hun R&D-team ook is. Zeker, we gaan de komende maanden zien dat Enigma 3.2 in functionaliteit snel afstand neemt van de openbronversie. Toch zullen we zien dat over een jaar de openbronversie het meest praktisch is om te gebruiken. Omdat Jan en Alleman die plugins, settingslijsten, of wat dan ook maakt, het best uit de voeten kunnen met de openbronversie. Bovendien heeft Jan en Alleman straks geen Droomdoosje, maar een ontvanger van de concurrent. In functionaliteit zal de DMM-versie voorlopig de beste zijn, de leukste zal de openbronversie zijn.

aangepast door Zuppelan
  • Beheerder
Geplaatst:

Zal, moet, ik weet zeker......

Ik denk dat jullie ongelijk hebben, maar je kunt er lang en breed over lullen, over een jaar weten we het pas zeker.

Wat ik wel vrij zeker weet is dat we van fabrikanten als VU+ en ClarkeTech/trend weinig tot niets hoeven te verwachten.

• Beheerder
Geplaatst:

Nogmaals, ik denk dat er helemaal niets aan de hand is als je een Dreambox koopt.

De mensen die niet veel roepen, maar daadwerkelijk veel belangrijke plugins voor de Dreamboxen (lees enigma) hebben gemaakt ondersteunen vrijwel allemaal Dream Multimedia bij dit besluit.

Ik denk dat zo de ontwikkeling van plugins voor het door Dream Multimedia verder ontwikkelde Enigma2 zeker gesteld is.

Ik denk dat je van de enigma2 'fork' onder een ander naam (bijvoorbeeld OpenDVB, LinBox of zo) veel minder kunt verwachten. Plugins zijn relatief eenvoudig te schrijven. Het zware (moeilijke) programmeerwerk wordt toch hoofdzakelijk door Dream Multimedia gedaan.

Ik denk dat je dus bij hen verreweg de beste kaarten hebt.

Verwacht maar niet dat ontwikkelaars zich nu massaal bij Pli gaan aansluiten want al die ontwikkelaars zijn stikjaloers op elkaar en/of weten het allemaal beter dan de ander. Die krijg je nooit op één lijn.

Zo'n project wordt altijd door één of twee belangrijke (zeer slimme) personen of bedrijven gedragen en de rest hobbelt daar een beetje in mee. In geval van Enigma2 is dat Dream Multimedia die nu aantoonbaar 97% van het werk hebben geleverd.

In geval van OpenPli is dat PieterG, die best een leuke programmeur is, maar je niet met jongens als o.a. Felix, Andreas en Ronny kunt vergelijken.

Zie jij die rollen al omdraaien? Dat dus 97% van het zware programmeerwerk door een (bijvoorbeeld) Pli gedaan gaat worden en 3% door een of andere fabrikant? Die jongens gaan dus na hun 8 of 9 uur voor de baas werken nog even 5 avonden per week flink met OpenDVD aan de slag zonder dat daar één cent tegenover staat? Vergeet het maar. Daar is de community en het aantal mensen met de juiste kennis weer veel te klein voor.

Nee, daar moet je echt een enorm goede c en python programmeur voor zijn en daar zijn er in deze branche maar een paar van en die zitten vrijwel allemaal bij Dream en doen dat werk voor een dik salaris en een 'Beemer' van de zaak.

Plugins: Jullie dachten dat die allemaal uit de community komen? Enig idee hoeveel van die plugins regelrecht in opdracht van DMM en tegen betaling zijn geschreven?

Ik vind het oprecht ook jammer dat het zo gaat, maar Dream Multimedia is in die hoek gedwongen. Die moeten hun ontwikkelingsteam bijna een miljoen euro per jaar betalen en dat moet ergens vandaan komen. Als dan andere fabrikanten met jouw veren gaan pronken, heb je geen andere mogelijkheid.

Al die mensen die denken dat ze het beter weten moet eerst maar een realistisch na leren denken. Dan weet je dat alles geld kost en als je jezelf niet kunt onderscheiden kan je ook niets verdienen. Om jezelf te onderscheiden moet je onderscheidende software hebben, want de hardware kan iedere boerelul maken.

Mvg,

Michel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...