Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

En het zit er dik in dat dat ook voor VU+ en XTrend geldt. Mijn indruk van beide bedrijven is dat de mensen erachter ontwikkelteams zijn. De produktie zal plaatsvinden in een externe fabriek. In het Verre Oosten zijn er overigens veel bedrijven die aan de hand van een ontwerptekening een apparaat voor je kunnen produceren, dus dit is een hele logische werkwijze.

De tijd dat elektronicabedrijven alles van componenten, tot ontwerp tot fabricage zelf deden ligt achter ons. Dat was de tijd dat dat reuzen als Philips, Siemens, Mathsushita en dergelijke domineerden. Tegenwoordig wordt innovatieve consumentenelektronica meer en meer door ontwikkelgerichte bedrijfjes ontwikkeld, die de produktie uitbesteden aan speciale produktiebedrijven. Dream, Vu+ en Xtrend zijn daar allen voorbeelden van. De voormalige reuzen zijn veelal nog steeds grote bedrijven, maar ondertussen grotendeels op hetzelfde concept overstapt. En ons eigen Philips besteed tegenwoordig zelfs het ontwerp uit en verwordt langzaamaan tot niet meer dan een naampje.

aangepast door Zuppelan

• Beheerder
Geplaatst:

In geval van de VU+ en volgens mij ook in het geval van de ET9000, is het boxje ontworpen en geproduceerd door een andere fabrikant/producent en heeft men er alleen een ander frontje op laten zetten.

In geval van zowel VU+ als Clarke tech is de boel voor 90% uitbesteed en staan er geen hele teams achter, maar gaat het om piepkleine bedrijfjes.

Ik denk dat we allemaal wel weten en snappen dat Dream Multimedia de eerste fabrikant was die een Broadcom gebaseerde DVB API V3 box maakte en de rest er een beetje achteraan gehobbeld heeft.

Dan komt men met CEC en PIP schermen, terwijl het mij iig wel duidelijk is dat als je vrijwel niets hoeft te ontwikkelen, jezelf op één puntje 'onderscheiden' plotseling wel heel erg simpel is.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Het is allemaal niet zo simpel als jij wilt doen beweren. Jarenlang hebben velerlei fabrikanten geprobeerd een goed alternatief voor de Dreambox op de markt te brengen, alleen mislukte dat. Als je gewoon een kant-en-klare ontvanger van de plank kunt pakken en er een frontje op zetten, dan zouden er niet enkele fabrikanten zijn, maar honderden.

De reden van het aanhalen is van die punten is overigens louter om te illustreren dat je geen tientallen ingenieurs in dienst hoeft te nemen om op basis van de bestaande gepubliceerde codes meerwaarde voor je gebruikers te kunnen bieden. Wie niet sterk is, moet slim zijn, is het devies. Als ik een Linuxontvanger op de markt ging zetten dan zou het in ieder geval niet mijn keuze zijn om een leger programmeurs in dienst te nemen om op grote schaal code te gaan kloppen. Eerste prioriteit is zorgen dat er een produkt in de schappen ligt dat de brood op tafel kan brengen. Persoonlijk verwacht ik dat deze fabrikanten naarmate hun omzet toeneemt ook meer zullen doen aan ontwikkeling. Dat zal zeker niet de weg zijn die DMM kiest; doch ik zou niet zomaar zeggen dat men nooit een regel van de C++ code van Enigma zal aanranken.

• Beheerder
Geplaatst:
Als je gewoon een kant-en-klare ontvanger van de plank kunt pakken en er een frontje op zetten, dan zouden er niet enkele fabrikanten zijn, maar honderden. (zoals bv Humax)

Zo simpel is het dus wel. Er valt geen droog brood mee te verdienen voor de grote jongens. Die concentreren zich op de echte afzetmarkten waar je honderdduizenden boxen verkoopt en niet slechts enkele tienduizenden.

Dream Multimedia domineert met hun voorsprong, kennis en ervaring op dit gebied deze nichemarkt en voor fabrianten als vu+ en clarketech is er maar een halve boterham te verdienen.

Zou daar nu nog een fabrikant bij komen, kan die nauwelijks nog iets verkopen.

Vu+ en CT houden de kosten laag en zo kunnen ze nog iets verdienen.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Persoonlijk verwacht ik dat deze fabrikanten naarmate hun omzet toeneemt ook meer zullen doen aan ontwikkeling.

Maar vraag is of die fabrikanten nog wel een gestage groei gaan blijven kennen die hun in staat stelt zelf ook eens wat te schrijven.

Dat vraagt immers een stijgend marktaandeel, maar als Dream met effectief iets nieuws uitkomt, zal het marktaandeel van die alternatieve boxen serieus beginnen zakken.

Geplaatst:

Ik denk dat we allemaal wel weten en snappen dat Dream Multimedia de eerste fabrikant was die een Broadcom gebaseerde DVB API V3 box maakte en de rest er een beetje achteraan gehobbeld heeft.

Klopt, maar dit soort zaken zie je toch in elke industrie, terecht of niet. Meestal dus niet.

Philips met z'n Senseo moet intussen ook toezien hoe er talloze kopietjes/namaaksels van hun koffiezetter gemaakt worden.

Dream heeft dan wel gelijk dat ze hun werk willen beschermen maar stoppen zullen ze het nooit. Omdat er landen (lees China) zijn waar ze clone- en andere fabrieken beschermen en omdat er simpelweg klanten voor zijn.

Een goed product zal altijd nagemaakt en/of gekopieerd worden om de eenvoudige reden dat er iemand een graan(tje) wil meepikken. Niet netjes voor degene die het eerste was maar het is nu eenmaal zo.

Dream kan naar mijn mening enkel hun voorsprong behouden door creatiever dan hun 'volgelingen' te zijn, maar gevolgd worden ze toch.

Geplaatst: (aangepast)

Maar vraag is of die fabrikanten nog wel een gestage groei gaan blijven kennen die hun in staat stelt zelf ook eens wat te schrijven.

Dat vraagt immers een stijgend marktaandeel, maar als Dream met effectief iets nieuws uitkomt, zal het marktaandeel van die alternatieve boxen serieus beginnen zakken.

Ik maak die analyse gebaseerd op dat er meer apparaten uitkomen, telkens gericht op een ander segment van de markt. Bijvoorbeeld als je meer dan 2 tuners wilt is er nu nog alleen DMM, straks is er ook een goedkoper alternatief.

Je analyse dat een apparaat dat daadwerkelijk veel meer biedt dan de goedkopere concurrenten de vraag naar de duurdere DMM-apparaten zal doen stijgen deel ik. Daar zit dus een onzekerheid in dat DMM daadwerkelijk veel meer moet bieden. Maar zelfs als die aanname correct is, is het prijsverschil dusdanig, dat het niet te verwachten valt dat de vraag naar de alternatieve ontvangers zal verdwijnen. Het is in ieder geval duidelijk dat DMM het gaat proberen (anders kan ik hun gedrag niet verklaren) en niet zal gaan concurreren op het gebied van de hardware zelf.

aangepast door Zuppelan
Geplaatst:

Dream heeft zelf de deur opengezet door niet naar de wensen van de gebruikers te luisteren. Iets wat andere fabrikanten wel hebben gedaan en precies in dat gat zijn gaan zitten:

Twintuner en betalebare prijs.

Dream zal nu moeten accepteren dat er meer producenten in de markt zitten en zullen zich moeten beraden of het anno 2011 nog wel handig is om een eigen software ontwikkeling te voeren.

Ik wens ze veel succes met het volgen van het ingeslagen pad maar ik kan vanaf heden niemand meer oprecht een dreambox aanraden: een closed source ontvanger heeft geen toekomst!

Als de fabrikant de stekker eruit trekt (end of support van bv 2 jaar!) en geen nieuwe firmware meer vrijgeeft kun je bij niemand anders meer aankloppen voor oplossing van je grieven.

Het zou me niets verbazen dat die gasten timebombs in hun drivers bouwen. Van het voorjaar gingen hierdoor ook al wat dreamboxen genadeloos onderuit!

Geplaatst:

wil hier eigenlijk nog maar 1 ding over kwijt

Van alle members die hier nu aanwezig zijn op dit forum

wie heeft er een officiele DMM image in zijn box draaien?

Ik denk dat je dat dan kunt beantwoorden met 20 %

en 80 % draait een andere img en nou juist DIE mensen worden benadeel door DMM zelf

helaas maar het is niet anders

(en in godsnaam zeg nou niet dat jullie allemaal netjes een officiële img draaien van DMM zelf want dan zie ik een hoop pinokkio neusjes groeien)

Geplaatst:

Zelfs geen 20 procent hoor.

Ik denk dat iedereen zijn eigen rekening moet maken.

Ik heb hier altijd dreambox gehad vroeger, daarna kathrein ufs910. (wat geen suc6 was ivm software)

Nu een VU DUO en VU SOLO, voor mij voldoen deze ontvangers.

Dream heeft de grote fout gemaakt erg lang op zich te laten wachten met een twin ontvanger.

Nu is deze er maar hebben veel mensen al een andere HD twin ontvanger aangeschaft.

Als dream nu eens een goede prijs zou hanteren voor de DM7020HD zou het zeker de moeite zijn maar meer als 200 euro duurder voor een box die nagenoeg hetzelfde kan....

Geplaatst:

Ik ben o.a. nieuwsgierig hoe lang het zal duren dat DMM o.a. de teletekst ondertitel bugs oplost in hun closed source enigma2 3.2 branch?

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Volgens mij rekent Dream in zijn kostprijs ook de software ontwikkeling, aangezien oik geen idee heb wat ik me daar per box nu bij moet bedenken kan ik niet zeggen of ze nu echt zo schandalig veel te veel vragen voor hun boxen.

• Beheerder
Geplaatst:

Dat heeft op het forum van Dream Multimedia iemand zeer realistisch nagerekend en daar schrik je van.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Dream heeft de grote fout gemaakt erg lang op zich te laten wachten met een twin ontvanger.

Nu is deze er maar hebben veel mensen al een andere HD twin ontvanger aangeschaft.

Ik snap niet wat ze tegengehouden heeft destijds de DM8000 wat kaal te plukken: Je pakt hetzelfde moederbord, haalt er eventueel nog wat componenten af, stopt het in een wat soberder kastje en voila... binnen enkele maanden een twintuner op de markt. Stel dat ze dat voor dezelfde prijs als de DM7020 nu hadden gedaan. De Vu+ Duo deed aanvankelijk tegen de 500 euro. Dan kom je op grofweg 20% prijsverschil, wat toch veel beter te verantwoorden geweest was dan de 70% waar we het nu over hebben.

Als dream nu eens een goede prijs zou hanteren voor de DM7020HD zou het zeker de moeite zijn maar meer als 200 euro duurder voor een box die nagenoeg hetzelfde kan....

Bedenk je ook dat bij bijvoorbeeld de klandizie in Nederland nog weinigen in SD zullen kijken. Juist bezitters van dit soort hardware blijven geen jaren aanmodderen met SD, maar stappen over naar HD. De oude Dreambox dan misschien nog een tijdje op de slaapkamer gebruiken. Moraal van het verhaal is, dat een flink deel van de potentiële klanten, reeds een VU+ of ET in huis heeft, en die zullen die echt niet zomaar vervangen door een DM7020.

Het is niet alleen kiezen tussen een VU+ of DM7020, maar de DM7020 was er geweoonweg niet toen de keus gemaakt werd.

Geplaatst:
Je analyse dat een apparaat dat daadwerkelijk veel meer biedt dan de goedkopere concurrenten de vraag naar de duurdere DMM-apparaten zal doen stijgen deel ik.

Het feit dat de ontwikkelaars van OpenPLi klagen dat er al een jaar bijna niets meer gecommit wordt, sterken mij in die overtuiging.

En was er niet een bericht dat er ergens een versie gelekt was, die dan Enigma3 zou zijn of zo ?

Ik denk inderdaad niet dat die concurrenten niet zullen verdwijnen, maar als de sprong groot is in de software van Dream zelf, zal het kiezen zijn tussen alternatieve ontvangers, die softwarematig minder kunnen of de Dream ontvangers die dan een rijkere software hebben.

In elk geval, Dream lijkt mij toch een voordeel te hebben, want op hun hardware kan beiden draaien.

Op de klonen (niet in de zin van namaak, maar in de zin van concurrerende E2 toestellen) zal enkel een lichtjes verder ontwikkelde E2 kunnen draaien.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...