Ga naar inhoud


welke (coax)kabel voor bekabeling kabeltv in huis


renzie

Aanbevolen berichten

Een vriend van mij heeft vandaag een monteur van de Caiway kabelmaatschappij over de vloer gehad en deze gaf als verklaring voor zijn steeds wegvallend internetverbinding aan dat de bekabeling vanuit zijn meterkast naar de woonkamer niet goed meer is. Het signaal komt een stuk zwakker aan in de woonkamer dan de meting in de meterkast waar de kabel binnenkomt. De kabel moet worden vervangen met een trekveer. Welke kabel kan hij het beste aanschaffen om te trekken door het huis. Een hirschman Koka799 of Belden H125 coax zoals wij ook gebruiken voor de schotelinstallatie of is er voor een binneninstallatie een andere kabel aan te bevelen?

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is 45m zwarte Belden H125 geworden met Hirschmann pluggen en verdeelstekkers.

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezint eer ge begint. Soms kan er met de trekveer niet meer vervangen worden. Die situatie heb ik hier Vooral als de buizen in die nieuwbouwwoningen niet goed liggen. De stalen trekveer word er al niet in De kunststof met uren de grootste moeite. Truukje is hem met de oude coax die aan andere kant uitgetrokken wordt de nieuwe in te trekken. Moet er te hard getrokken worden krijg je vervorming en beschadiging waarop de kabel foutkans krijgt alhoewel de signaalsterkte ruim boven de gewenste sterkte is. Na voltooing moet die aantal fout ergen kleiner dan 10^-8 liggen. Versterker helpt daar niet bij.

aangepast door rudolfdebeer

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, @rudolfdebeer, coaxkabel in een buis trekken kan een hele toestand zijn.

Coaxkabel heeft een zachtere kunststof mantelsoort dan installatiedraad en “plakt” daarom veel meer aan de leiding. Met een gladde elektrobuis kan het al flink problemen opleveren als die vrij lang is met bochten maar met de flexibele buis die tegenwoordig vaak gebruikt wordt, is het helemaal een drama.

Het probleem is dat je van te voren niet weet hoe moeilijk de kabel door de buis te trekken is. Soms krijg je de bestaande kabel er al bijna niet uit. Daarom neem ik altijd de volgende voorzorgsmaatregelen.

Aan de ene kant van de buis hou ik een stofzuiger en dan laat ik aan de andere kant van de buis talkpoeder in de buis zuigen. Zo wordt zowel de coaxkabel als de buis voorzien van een dun laagje talkpoeder.

Als je de twee coaxkabels aan elkaar vast maakt, dan niet alleen de middenader maar ook de gevlochten mantel. De nieuwe coaxkabel poeder ik ook helemaal in met talkpoeder. Dan heb je tenminste alle mogelijke moeite gedaan om vastzitten van de kabel te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat al die natte methodes helpen tot een meter of 8 en daarna meestal juist een plakkende werking gaan geven. Als het toevallig wel lukt, dan kan je er van uit gaan dat je de kabel er na een paar jaar helemaal niet meer uit kan krijgen. Bovendien moet je met die natte methodes uitkijken dat de plastic buitenmantel van de coaxkabel op den duur niet wordt aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel simpel gewoon een beetje water gebruiken of anders uitsluitend spul wat de mantel zelf niet aantast.

Alle huis tuin en keuken middeltjes als vaseline, afwasmiddel ed. zijn gewoon een ramp.

Wellicht dat je de kabel er dan nog wel mee in de buis krijgt maar na 2 jaar er weer uit gaat niet lukken omdat dan alles aan elkaar geplakt zit.

Gebruik je gewoon een beetje water dan loopt het net zo soepel en ook over 10 jaar kun je de kabel weer simpel vervangen.

 

Maar gebruik je gewoon goede Coax 12 dan heeft die al een wat hardere mantel en is (als de buis met een beetje met beleid is aangelegd) ook op 20m goed te trekken.

 

suc6

 

Gerrit.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet nooit de dag hoe ik de coax naar de slaapkamer heb getrokken. Ik wist dat ik geluk zou hebben als tie uberhaupt signaal gaf.

Proberen hem nu 22 jaar te verwijderen zou dramatisch zijn (mogelijke desintegratie)

Dan zou ik bter nog digitenne kunnen opteren.

EEn KAON satbox staat er op via achterkanthuis vanuit andere kamer met Videozendertje dat zich niet verdraagd met de WL routers van nu. Zou leuk zijn als je net als Internet het digitale cable-tv kanalen via b.v. DEvolo's over lichtnet zou kunnen verspreiden. Slimmerik voor dit gat in de markt in de buurt?

 

Voorlopig tippelt mijn oude samsung redelijk met oude Thomson CRT boven.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...