Ga naar inhoud

Slechte ervaring modem/router van Telfort

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wegens storing bij TV kijken en gelijktijdig internetten of bellen heb ik gekozen om TV via de kabel te laten en voor internet en bellen op ADSL. Telfort leek me wel aardig.

Inmiddels het modem ontvangen en via de adapter aangezet. Het staat beneden.

Er is dus nog geen aansluiting op de telefoonlijn.

Op de 2e verdieping waar de PC staat is de sterkte met het programma Insside -98

Op de 1e verdieping gezet is het op de 2e verdieping -72

Mijn eigen Linksys staat daar ook en levert -55

Ter vergelijk: een router van 34 huizen verwijderd komt binnen met -87

Dus sterker dan het modem van Telfort als dit beneden staat.

Het kan duidelijk niet door 2 vloeren heen en slecht door 1 vloer.

Wie heeft hier ervaring mee?

Het modem is een ZyXEL P-2812HNU 802,11n

Geplaatst:

Let op de - hoe hoger het getal des te slechter het signaal. Verder kunnen er naar beneden toe 2x een gewapend beton constructie tussen zitten wat veel meer demping geeft dan een ruit naar de overburen. Daarbij komt ook nog dat gewoonlijk een externe antenne haaks op de lengte straalt, dus niet omhoog. Als de telfort net naast een muur staat wordt veel signaal direct al afgevangen.

Een goede externe AP verdient sowieso de voorkeur meestal.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Dat een draadloze router problemen heeft met 2 x een betonnen vloer dat weet ik. Om die reden staat de Linksys via een UTP kabel op de 1e verdieping. Dan beneden en 2 hoog prima ontvangst.

Mijn vraag is hoe het kan dat een veel moderner modem van Zyxel zoveel minder signaal geeft. n.l. -72 tegenover de Linksys met -55

Ze staat momenteel naast elkaar. (De Linksys heeft andere software maar staat gewoon op 50% vermogen)

Geplaatst:

De Zijxels zijn geen toppers. Meestal heeft het met antennes te maken. Ik zie dat hij maar 1 antenne heeft, en dat is voor 802.11N al een voorbode dat het niet rap zal zijn en een slecht bereik. (N kan juist enorm veel voordeel halen door zijn mimo techniek)

Verder geef je niet aan welke Linksys je hebt, dus vergelijken is dan moeilijk

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Bij die zyxel zijn de antennes ingebouwd. Zal wat koperbaantjes op een printplaatje zijn.

Die zijn bedacht voor wlan gebruik in dezelfde ruimte.

Die crappy interne antennes leggen het dus altijd af tegen externe omnidirectionele antennes met ?+dBi zoals de linksys vermoedelijk heeft.

Verder is de dBi schaal logarithmisch, -88dBi van de buren zit al akelig dicht bij niveau onbruikbaar.

Alles tm -70dBi is nog wel bruikbaar daarna moet je gaan nadenken over extra lokaal ap.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb die zyxel kasten altijd alleen nog maar zo gezien.

http://ic.tweakimg.n...1272453943.jpeg

1 antenne is sowieso niet geschikt voor 300 Mbit gebruik. Is gewoon een prul van een produkt.

Edit: op website zyxel in de specs:

• Wireless: one external 2 dBi antenna and one 2 dBi internal antenna

Rommel dus. 1 externe en 1 in het kastje zelf.

aangepast door theparasol
Geplaatst:

Ik heb die zyxel kasten altijd alleen nog maar zo gezien.

http://ic.tweakimg.n...1272453943.jpeg

1 antenne is sowieso niet geschikt voor 300 Mbit gebruik. Is gewoon een prul van een produkt.

Edit: op website zyxel in de specs:

• Wireless: one external 2 dBi antenna and one 2 dBi internal antenna

Rommel dus. 1 externe en 1 in het kastje zelf.

Deze heeft geen Wifi. ik heb ook zoiets. Met wifi met 1 externe antenne dus.

Mijn Linksys is een WRT54g v3.1

Uit alles wat ik hoor is de Zyxel P-2812HNU(L)-FX een slecht product.

Ik heb inmiddels een klacht bij Telfort ingediend wegens wanprestatie en wil dat het contract geannuleerd wordt.

Ik had gedacht dat een moderne n-router wel door vloeren kon komen maar dat gaat slechts door 1 vloer en dan slechter dan mijn oude Linksys. Ik moet nu een telefoonleiding naar boven aanleggen voor het modem/router en vervolgens weer een leiding naar beneden voor de telefoonleiding in de meterkast om mijn huisinstallatie aan te sluiten.

Dit terwijl Telfort een instructie geeft het modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting te houden en het eigen kabeltje van 2 meter te gebruiken. UPC was brandhout maar mijn ervaring tot nu met Telfort doet daar weinig voor onder.

aangepast door gladys
Geplaatst:

Beetje vreemd dat je Telfort zo iets aanrekent, terwijl het alleen het wifi gedeelte van de modem betreft. Deze kun je simpel uitzetten en zet er een eigen (goede) AP/Router naast zoals bijvoorbeeld de Linksys E4200. Hiermee haal ik door het hele huis maximaal 19 MB/s als ik van mijn server iets af trek.

Geplaatst:

Linksys levert mij een compleet product. Dat zou als geheel moeten werken. Inclusief wifi gedeelte. Ik kan natuurlijk het modem in de meterkast plaatsen en via de bestaande UTP leiding de Linksys boven aansturen maar dat betekent dat de klant de beperkingen van het product moet oplossen. En dat vind ik weer een beetje vreemd.

Overigens heeft het betreffende modem/router geen externe antenne.

Geplaatst:

Ik kan Linksys combiapparaten noemen die je echt niet in huis wil hebben hoor.... Trouwens, je krijgt hem in bruikleen ze geven zelfs informatie om je eigen spullen te gebruiken...

Mijn E4200 heeft ook interne antenne's, maar er zijn weinig routers/ap's die een beter bereik hebben, dus interne antenne's hoeven zeker geen nadeel te hebben.

Geplaatst:

Gladys: je hebt geen externe antenne op je zyxel zitten? Zit er wel een aansluting waar je deze evt kunt opschroeven?

Heb je de doos waar de modem inzat goed op de kop gezet? Ik verwacht nl dat je deze er zelf op moet schroeven.

Als je dat niet hebt gedaan is het logisch dat het niet croky werkt.

De doos en het modem nog even goed bekeken maar er is geen externe antenne in de verpakking, nog een aansluiting op het kastje waar een antenne in zou kunnen. Het typenummer op de doos is iets anders dan op het modem. Het moet zijn ZyXEL P-2812HNU-F1. Uit de reacties blijkt dat het een marginaal modem/router is en ongeschikt voor wifi verder dan de kamer waar het in staat. Het is niet anders.

Het woord bruikleen dat mod gebruikte is terecht. Het modem t.w.v. 139 euro is wegens een actie in bruikleen. Een gegeven modem moet je niet in de antenne kijken was het spreekwoord. Als Telfort het contract wegens wanprestatie niet wil laten vervallen dan zal ik met de bestaande utp leiding en mijn oude Linksys wrt54.g verder werken. Jammer dat ik geen n-verbinding heb. Naar ik mag hopen is het jarenlange huiselijke geruzie over het niet gelijktijdig TV kunnen kijken en internetten nu over. Nog even wachten op het activeren van de boel per 9-11. Bedankt voor de reacties.

aangepast door gladys

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen