Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tot hiertoe keek ik satelliet met volgende installatie: dreambox 7020 (geen HD) met PLI en CCcam en als schotel een triax 88, draaibaar opgesteld. Dat werkte prima, maar ik was de wachttijden tijdens het draaien wel wat beu en aangezien er meestal toch maar naar enkele sats wordt gekeken, beslist van over te gaan naar een mulitirail met 4 sats.Dus volgende aangeschaft:

3 x Inverto black ultra Single Lnb 1 x Spaun SAR 411 WSG 1 x Triax lnb houder (4 lnb's)

Heb hiervoor op het forum gezocht en er zijn wel enkele posts die het duidelijk uitleggen.

Heb dus eerst de huidige houder verwijderd, de multirail geplaatst (gekanteld zodat de zijde van astra 3 en 2 hoger kwam te zitten) De huidige lnb zo dicht mogelijk tegen het centrum geplaatst; vervolgens heb ik de motor gestuurd tot ik opnieuw beeld kreeg op astra 1.

De lnb voor astra 3 had ik zo dicht mogelijk tegen de lnb van astra 1 geplaatst (uiteraard langs de andere zijde van het cenrum), de dreambox sat setting gewijzigd van draaibaar naar één sat, kabel van lnb gewisseld naar de lnb van astra 3 maar daar kreeg ik hoegenaamd geen beeld op. Heb de lnb dan verder verzchoven maar geen success. Op de hotbird (13°) en op astra 2 (28°) lukte het mij zonder probleem op deze manier;

Dus nu heb ik (als ik de kabel van lnb wissel) beeld op astra 1en 3 en hotbird. Het plaatsen van de Spaun doe ik één van deze dagen, als ik nog wat kabel en connectors gekocht heb maar daar verwacht ik geen probs mee.

Heeft iemand een idee waarom het met astra 3 niet lukt, daar had ik eerlijk gezegd nog het minste problemen mee verwacht. Heb wel gezien dat meeste kanalen op astra 3 wel HD zijn, maar er zijn toch wel genoeg over waarmee ik een lock zou moeten krijgen?

Zal wel nog eens testen met een van de lnb's om te zien of de nieuwe lnb niet stuk is , maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Kan me ook niet meer herinneren wanneer ik laatst nog eens naar astra 3 gekeken heb toen het systeem nog draaibaar was, maar het heeft in het verleden zeker gewerkt.

Geplaatst:

Als je een Dreambox hebt zou ik tijdens het afstellen gebruik maken van een satmeter, je kunt deze op je Dreambox installeren als plugin, daar kun je dan zien wat de signaalsterkte is, en hoef je niet per se beeld te hebben (want HD) maar kun je dus wel de sterkte zien.

Ik heb dezelfde opstelling: triax 88 met 4xLNB op multi-rail, en heb de schotel zo gedraaid dat Astra3 op 92% (zwakste transponder bij regen, BER 0) zit, omdat dit voor mij de belangrijkste sateliet is, en Astra1 haalt iets minder goede cijfers, maar voor jou moet dat andersom ook werken (Astra1 optimaal en Astra3 bijna net zo sterk).

Ik zou de LNB van Astra3 eens verwisselen met die van de Hotbird bijvoorbeeld, dan weet je zeker dat het niet aan de LNB ligt.

Geplaatst:

Beste polle58

Voor de schuinstand van de multirail is het belangrijk te weten of je in de oostelijke- of westelijke helft van het land woont.

Je wilt de Hotbird, Astra 1, 2 en 3 ontvangen.

Je schrijft dat je 3 x Inverto black ultra Single Lnb hebt gekocht maar wat is de vierde lnb?

Jij bent met de Astra 1 begonnen. Ik zou met de Astra 3 beginnen omdat die zwakker is. Verder kun je de lnb met een multirail niet precies in het midden zetten. Zowel de Astra 1 als de Astra 3 komen er 2,15 graden naast te staan. Daarom zul je dus ook de Astra 3 niet goed ontvangen als je de rotor naar de Astra 3 laat sturen, idem met de Astra 1.

Verder voor een Triax 88 moet de hart op hart afstand gemeten aan de voorzijde van de lnb’s als volgt zijn:

Tussen de Hotbird en Astra 19,2 graden 90mm

Tussen de Astra 19,2 en 23,5 graden 60,5mm

Tussen de Astra 23,5 en 28,2 graden 65mm

Je kunt de Inverto Black Ultra-lnb’s met een kop van 60mm dus voor alle satellietposities gebruiken.

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt allen voor de reacties.

Brombeer, die combinatie van motor en multirail is niet zo vreemd, zolas ik al zei heb eerst verscheidene threads gelezen, het is zelfs mogelijk dit effectief te gebruiken door andere satellieten dan de vier van de mutirail te bekijken via de "primaire" ( in mijn geval dus 19°, astra 1) , je moet juist opletten dat na draaien van de schotel deze terug in zijn begin positie komt om zo terug de andere lnb's te kunnen gebruiken.

Maar goed dat is bij mij eigenlijk niet echt de bedoeling maar aangezien de schotel al enkele jaren op het dak staat zijn vele moeren al vastgeroest en ik had niet veel zin om daar veel tijd in te steken.

Ik heb de motor enkel gebruikt om na plaatsen van de multirail, de lnb van astra 1 opnieuw goed te krijgen. de positie van de multirail is volgens mij ok, want ik heb zowel astra 2 als hotbird snel kunnen uitrichten met goed resultaat ( en het was echt behelpen, want de satfinder was ook al lange tijd niet meer gebruikt en dus niet te vinden, heb dus de afregeling gedaan door enkele keren naar dak te rennen, een beetje verschuiven en dan op de dream naar signaalsterkte te kijken, kun je nagaan)

Moest het slecht uitgericht zijn dan zou je problemen verwachten op de buitenste sats (astra 2 en hotbird) , maar die zijn dus ok, zal al eerste volgende week (nu enkele dagen gans de dag werken) eens de lnb wisselen, kan altijd zijn dat de nieuwe lnb niet werkt.

@ satkijker: bedankt voor de afstanden, zal die eens checken, maar ik verwacht wel dat die allen goed staan, dat ik met astra 1 begonnen ben, is gewoon omdat dat de sat is die hier het meest bekeken wordt, en aangezien een multirail toch altijd een compromis is, wou ik die met het meeste reserve. de vierde lnb? ik weet zo direct het merk niet meer, heb die eens bijde plaastelijke satboer gehaald toen de vorige de geest gaf, maar qua afmetingen komt ie goed overeen met de Inverto's

aangepast door polle58
Geplaatst:

hetgeen ik in je eerste post zie staan :

de dreambox sat setting gewijzigd van draaibaar naar één sat,

Zou dit niet het probleem kunnen zijn, je zou beter kiezen voor een user defined sat opstelling waar je dan kan aangeven welke lnb op welk deel van de switch zit aangesloten

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Geplaatst:

Nee, je moet eens goed lezen, de switch zit er momenteel nog niet tussen. ik heb gewoon telkens de kabel op een andere lnb gestoken in de dreambox bij 1 satelliet de desbetreffende satelliet gekozen en dan uitgericht.

Moet nog wat kabels en connectoren halen om installatie af te werken, maar in principe is dit enkel aansluiten en dan in dreambox voor disecq met 4 satellieten kiezen, juiste sats bij juiste lnb en klaar. Maar voor moment dus nog probleem met 23°

Geplaatst: (aangepast)

@brombeer schrijft:

“Volgens mij gaat je skew hoek niet goed als je een multirail draaibaar maakt ,je kantelt de rail al maar de schotelmotor kantelt hem nog meer(dus motor moet eraf) dus het zal niet werken”

Dat gaat wel werken maar je kunt alléén de overige 3 lnb’s op de multirail gebruiken, als de schotel op de basis-lnb staat uitgericht, in dit geval de Astra 19,2 zoals @polle58 graag wil. Wil hij andere satellieten ontvangen, dan zal hij de Astra 19,2-lnb moeten gebruiken als ontvangst-lnb. Die moet je dan wel op diseqc-ingang 1 aansluiten zodat die gebruikt wordt als je de schotel als draaibare schotel gaat gebruiken.

Verder is het zo, dat als de schotel op de Astra 19,2 staat gedraaid, de schotel al ongeveer 10 graden schuin staat, een beetje afhankelijk van waar je in Nederland woont. De multirail moet ongeveer 11-12 graden schuin staan t.o.v. de horizon om de Hotbird en de Astra 28,2 graden optimaal te ontvangen.

Maar op het volgende moet je goed letten:

Ik neem aan dat de draaibare schotel perfect stond uitgericht. Als je hem dan naar de Astra 19,2 laat draaien staat een enkele lnb precies op de Astra 19,2 graden uitgericht. Maar nu heb je de enkele lnb vervangen door een multirail. Dan kan er geen lnb meer precies in het midden van de schotel geplaatst worden. De Astra 1 komt 2,15 graden rechts van het midden en de Astra 3 komt 2,15 graden links van het midden (als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt) en staan hart op hart 60,5mm uit elkaar. Je zult de afregeling van je draaibare schotel dus eerst opniew moeten doen met de Astra 19,2-lnb (die nu dus in een iets andere stand staat) en de schotel weer opnieuw op de Sirius satelliet moeten uitrichten.

De afstanden van de 4 lnb’s heb ik voor je uitgerekend speciaal voor een Triax 88 en als ontvangstpositie Utrecht.

Vergeet je de skew van de vier lnb’s niet precies af te stellen.

De lnb voor de Astra 19,2 zou ik gewoon recht afstellen (skew nul graden) als de schotel op de Sirius staat, dit voor een optimale ontvangst van de vreemde satellieten.

Dan de schotel naar de Astra 19,2 laten draaien. Nu de lnb voor de Astra 23,5 op skew 6 graden t.o.v. de horizon.

De lnb voor de Astra 28,2 op skew 9,5 graden t.o.v. de horizon

De lnb voor de Hotbird 13,0 op skew 6 graden t.o.v. de horizon

Allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

aangepast door Satkijker
Geplaatst:

Bedankt Satkijker, lijk me zeer nuttige info, ik woon trouwens in Belgie, maar zoveel verschil zal dat niet maken.

Als het maandag iets of wat weer is, terug het dak op en als ik de satfinder niet vind gebruik ik deze tool wel:

http://www.sat4all.com/forums/topic/316319-enigma-signal-meter/

Voor degenen die het intereesseert om multirail en draaibaar te combineren via hnun dreambox lijkt me dit een interessant artikel:

http://www.***ongewenste_url***/downloads/specials/Multifeed%20schotel%20toch%20Draaibaar%20met%20Enigma%202%20Twin-Tuner.pdf

Geplaatst:

De lnb vervangen gaf geen resultaat, maar het is ondertussen wel opgelost. Zoals ik zei staat de schotel al geruime tijd op het dak en ik had er dus al geruime tijd niet naar omgekeken (hier kijken we vooral naar astra1) met die multirail verlies je wel iets, maar nu ik nader keek leek me 85% signaal op astra 1 wel wat weinig. Wat geprutst met de elevatie en dan ging dat gelijk naar 95%. ook de astra 3 kwam toen zonder probleem binnen ( ook zowat met 95%) Had ik waarschijnlijk beter eerst even nagecheckt, maar goed, blij dat het in orde is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen