Ga naar inhoud


Philips DSR-8121 in Spanje


rvweert

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb voor mijn vader een nieuwe decoder gekocht omdat de ouwe DSX6072 een beetje gaar geworden was en om de haverklap bleef hangen. Dit is een DSR-8121 geworden. Hij heeft hem aangesloten in zijn woning in Spanje waar er verschillende satellietsignalen over coax worden verspreid. Ik kan me herinneren dat het met de 6072 ook al een karweitje was om aan de praat te krijgen. Echter als ik nu de instellingen van de oude decoder overneem kom ik niet door het installatiemenu van de 8121 heen..

 

Hij blijft maar zeggen zwak signaal en ik kan daardoor geen zenders zoeken en kom niet voorbij de installatiepagina.. Iemand enig idee? Zie ook bijgaande foto's...

 

Alvast bedankt.

 

René

post-53289-0-19502400-1320446700_thumb.jpg

post-53289-0-82676700-1320446706_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik denk, dat de ontvanger de fastscan lijst wil inlezen, en dat je daarvoor eerst moet zorgen dat je de signalen van ASTRA 19 en 23 kunt ontvangen.

Het zou kunnen zijn, dat de ontvanger die standaard verwacht op diseqc positie A en B of 1 en 2.

Wanneer in Spanje Hotbird op A of 1 zit, gaat het mis.

 

Kijk eens in de oude ontvanger, of je in het menu de Diseqc instellingen kunt uitlezen, en neem die dan over in de nieuwe ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de eerste foto zie je al het menu van de diseqC instellingen.(Philips 6072)

Meer info is er bij de Philips 6072 decoder niet te vinden of je moet de kanalenlijst uit kunnen lezen.

Dan zijn de instellingen wel zichtbaar en met de kanalenlijst editor MES eventueel aan te passen.

Is hier dus allemaal niet van toepassing omdat de decoder vervangen word voor de Philips 8121.

 

Op foto twee zie je het menu van de 8121 waar de diseqC instellingen zijn aan te passen.

Standaart staat Astra 19.2 op diseqC A ingesteld, dit zal waarschijnlijk aangepast moeten worden naar diseqC B

Verder verwacht ik niet dat Astra 23.5 op de schotel installatie gemonteerd is.

Er is geen Spanjaard die naar deze satelliet kijkt of zich zelfs maar bewust is dat deze satelliet bestaat. :whistle:

Dus voor de HD kanalen zie ik het somber in zonder een aanpassing van de schotel

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het signaal zit het wel goed. De oude ontvanger doet het nog steeds prima... Het zou idd kunnen dat er eerst een fastscan lijst ingelezen moet worden. Ik heb echter geen schotel hier. Alles zit op een centraal netwerk met verschillende satellieten. Er zitten ook een hoop Engelsen hier dus misschien dat er vandaar wel Astra 2 ontvangst is of hebben die ook geen flauw benul van Astra 2? ;-)

 

HD is niet perse nodig ook, maar de oude decoder staat een custom firmware op die nogal brak fungeert en om de haverklap blijft hangen.. Er zitten ook 2 signaal ingangen op de achterzijde van de ontvanger. Maakt dat nog uit of heeft dat te maken met de diseqC instellingen?

 

Gr,

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie overigens dat er een nieuwe firmware is voor de 8121 waarmee ook handmatig zenders toe te voegen zijn (http://www.vanbuuren.eu/home/index.php?option=com_content&view=article&id=136:firmware-update-canaldigitaal-hd-ontvangers-van-philips&catid=47:nieuws&Itemid=69). Er staat dat de update via satelliet verloopt maar dat wordt een beetje moeilijk als ik helemaal niets kan ;-(. Kan het misschien ook via usb of netwerk?

 

Gr

Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is groot dat ze in Spanje ook de Hispasat op de kabel hebben zitten. Het is dan maar de vraag hoe ze die satellieten aan de diseqc-switch hebben geknoopt. Waarschijnlijk Hispasat op 1 of a, Hotbird op 2 of b, Astra 1 op 3 of b. Het zou handig zijn dit eerst eens even te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleerst moet je zorgen dat je alle 4 de disecq gecontrolleerd heb op werking van 19.2

Ga naar diseqc menu en probeer eens bij bij Diseqc B astra 19.2 te zetten en dan terug naar signaal balk, deze slaat pas uit na 8-9 sec!!

Geen uitslag astra 19.2 bij disqecq 3 zetten en weer de signaal balk controlleren.

Doet hij het bij alle 4 de diseqc het niet dan word er gebruik gemaakt van smatv, dit wil zeggen dat ze zelf van diverse satellieten signalen halen en deze op de coax zetten.

Helaas kan de 8121 hier niks mee.

Maar dit is een duur systeem en zal na mijn mening niet toegepast zijn.

Iedergeval astra 19.2 heeft hij nodig voor zijn update van de decoder en voor de lijst van kanalen.

Zelf een frequentie toevoegen kan niet met deze ontvanger.

Je kan wel nadat de fastscanlijst ingeladen is de decoder laten zoeken naar andere free to air kanalen die nog niet in de lijst staan,

aangepast door Mister HaCk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mister HaCK en Johan45, ik heb geprobeerd met alle disecq posities en helaas nada ;-). Ik heb nu maar een lokaal 'sky-satellite' mannetje hier gebeld die komt morgen kijken. Ik post morgen het resultaat ;-) We zitten hier in een appartementencomplex maar hier is er ook niemand die me iets meer kan vertellen over hoe het hier in elkaar zit. Misschien is het toch wel smatv inderdaad, ik kreeg hier namelijk op de 6072 ook niet hetzelfde zenderpakket (stuk minder zenders) door wat ik in Nederland had altijd, overigens wel alles uit Canaldigitaal pakket. In ieder geval bedankt voor jullie hulp allemaal!

 

Groet, Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvweert

Ik krijg het vermoeden dat het signaal van de Astra 23,5 aan de zwakke kant is. De Astra 3 satelliet was tot vorig jaar namelijk aanzienlijk sterker in Spanje dan nu wegens een satellietwissel in juni vorig jaar.

De schotel waarmee de Astra 23,5 graden ontvangen wordt is waarschijnlijk nog gebaseerd op het sterkere signaal van vorig jaar. Daardoor kunnen de problemen ontstaan zoals je ze beschrijft. Waar de ene satelliettuner met deze te zwakke signalen nog overweg kan, laat een andere tuner het afweten. Laat de satellietmonteur de signaalsterkte en signaalkwaliteit van de Astra 23,5 eens nameten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rvweert

 

Als er geen signaal binnen komt op één van de vier diseqC instellingen voor Astra 19.2 betekend dit dat je decoder niet op een schotel met LNB aangesloten is.

Waarschijnlijk heeft het appartementen complex een eigen installatie waarmee een beperkt aantal zenders door gegeven word.

 

Kijk eens in het antenne menu van de Philips 6072 of de LNB spanning op UIT staat.

Als dit zo is en de LNB geen spanning krijgt leest de decoder de zenderlijst van het centraal antenne systeem in en werkt de decoder via het centraal antenne systeem.

 

Als mijn veronderstelling klopt krijg je de Philips 8121 niet werkend.

De 8121 heeft niet de mogelijkheid om de LNB spanning uit te zetten en kan geen kanalenlijst scannen wat nodig is voor een centraal antenne systeem.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb inmiddels de volgende lijst weten te bemachtigen, duidt dit er wellicht op dat er gebruik gemaakt wordt van een samengesteld pakket (smatv)?

De LNB spanning staat op de 6072 overigens aan, ik heb deze net uitgezet en ik krijg dan nog steeds alle zenders correct door.

 

Rene

 

photo.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus smatv en wil zeggen dat ze Transponder hopping doen. Frequentie van een sat transponder word op een andere frequentie geprogrammeerd. Normaal word dit gedaan door de loc oscillator van de lnbf maar in dit geval word er gewoon gezegd. 12515 ghz word nu 10760mhz

Niks hor of verticaal, net als bij kabel tv dus.

Helaas gaat de 8121 niet werken op deze installatie omdat deze uitgaat van een universeel lnb en deze heeft twee loc oscillator's, lage band de 9750(10700-11700 ghz) en hoge band(11700-12850ghz) de 10600.

als je dus 12515 deelt door 10600 kom je uit op 1180 mhz

Deel je de 10760 deelt door 9750 is 1103 mhz

Het komt dus niet over één met elkaar.

De oude decoder zoekt gewoon de de band af.

Je kan wel de 12515 veranderen in het uitgebreid instelling menu(menu na de taal of hd/sd lijst keuze) naar 10760 ghz, dit is in principe 12515ghz maar dan nog komen ze verkeerd in de lijst te staan.

aangepast door Mister HaCk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...