Ga naar inhoud

Toch maar nieuwe schotel om extra satellieten te ontvangen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb jaregen geleden mijn satelliet installatie laten aanleggen (vast+draaibaar) door een satboer, maar wil nu uitbreiden en lijkt mij leuk (en goedkoper :P ) dit zelf te doen.

Situatie:

De vaste setup is op dit moment gericht op hotbird 13,0 en astra1 19,2. Ik wil hier graag 23,5 en als het eventjes kan 28,2 aan toevoegen.

Mijn schotel is een Triax DAS 850.. en daar zit 'm volgens mij een uitdaging : de stang is driehoekig en niet vierkand..ik kan er dus geen multifeed op plaatsen die voor de triax tegenwoordig rechthoekig is. Daarbij heb ik normale LNB's (MTI blueline-zeer tevreden over), en is waarschijnlijk 85cm wat krap om die goed op te lijnen.

Waar ik nu aan zit te denken is om met de nieuwe LNB's en diseqc's meteen een nieuwe 110cm Triax te kopen...dan past de (bij te bestellen) multifeed met normale LNB's, en houd ik goed ontvangst (?).

qua LNB zit ik te denken aan de inverto black premium quad en de diseqc's vervang ik door spaun sar 411 wsg.

vraag: klinkt dit logisch, of misschien toch voor een andere misschien makkelijkere route of betere setup kiezen?

huidige setup

sat1.jpg

uitrichten maak ik me ook wat zorgen over of mij dat lukt voordat thuis de boel onhoudbaar wordt :D , maar desnoods pak ik de orginele schotel en plaats die weer 1 op 1 terug

:cool: .

DM 7000 Pli

Geplaatst:

Dank Valstine! ik heb even in een online shop gezocht, en jij bedoelt waarschijnlijk de Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO ? Klinkt zeer interessant... nu ben ik echt geen kenner maar is deze schotel wel groot genoeg(75x64)genoeg om niet bij een stevige regenbui meteen problemen te krijgen? (met mijn huidige setup nog nooit problemen gehad... dat wil ik graag zo houden ;))

Satkijker: ik wist niet dat dit ook een Visiosat is... (weer wat geleerd ;)) De schotel is rond (met Triax logo..dat wel).

sat3.jpg

DM 7000 Pli

Geplaatst:

Heb je hier ook al even gekeken

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

het lijkt inderdaad die Visiosat schotel te zijn, Satkijker...de houder voor de LNB lijkt in ieder geval dezelfde vorm te hebben (soort van driehoekig). De Big Bisat is een hele mooie, maar wel weer stuk duurdere oplossing...daarom zat ik aan een grote Triax van 110cm te denken ;)..worst case een 3e schotel setup erbij op m'n dak voor alleen 2 sats..hallo buurtjes! :cool:

Satencom, ja... had ik al doorgenomen, en zou ik eigenlijk voor willen gaan, zij het niet dat die multifeed fysiek weer niet past op mijn huidige schotel die blijkbaar geen standaard triax is. :(

Het zou nog een optie zijn als ik alleen 23.5 toevoeg aan de huidige vaste setup... dan gebruik ik mijn draaibare schotel wel voor 28.2.. maar ook hiervoor is geen passende houder volgens mij

DM 7000 Pli

Geplaatst: (aangepast)

@boostertje schrijft:

“qua LNB zit ik te denken aan de inverto black premium quad”

Dat kan heel goed op een Triax 110. De inverto black premium quad heeft een kop met een diameter van 60mm. De kleinste afstand tussen de lnb’s is bij de Astra 19,2 en 23,5 graden. Die moet voor een Triax 110 h.o.h. 67mm zijn. Dan heb je zelfs 7mm ruimte tussen de twee lnb’s. Maar met een Triax 88 heb je 60mm afstand h.o.h.nodig dus ook die schotel zou je kunnen gebruiken. Bovendien hebben de lnb’s van de Hotbird en Astra 28,2 altijd al meer ruimte t.o.v. de Astra 1 en Astra 3. Een Triax 88 is inderdaad een stuk goedkoper als een Visiosat Big Bisat. Met een Triax kun je tot maximaal 15 graden orbit gaan (28,2-13 graden) met een Visiosat Big Bisat tot 40 graden orbit voor als je later eventueel nog andere satellieten wilt ontvangen.

aangepast door Satkijker

Een Triax 88 is inderdaad een stuk goedkoper als een Visiosat Big Bisat.

dan ga ik denk ik toch voor een nieuwe triax schotel... verschil 88 cm tov 110 cm is ook maar 23 euro, dus te overzien en kan ik net zo goed 110 nemen.

zolang canaal digitaal niet plotselig weer andere sats gaat gebruiken zit ik de komende jaren wel goed ;)

ik ga de instructies van conexxion gebruiken en hopelijk komt het dan goed :P

dank!.

aangepast door boostertje

DM 7000 Pli

@boostertje schrijft:

“ik ga de instructies van conexxion gebruiken en hopelijk komt het dan goed”

Nou, dat denk ik niet want die instructie is voor een Triax 78 en niet voor een Triax 110.

Geef maar even op waar je de schotel gaat opstellen, dan reken ik wel voor je uit hoe je de lnb’s van de Hotbird, Astra 1, 2 en 3 moet afstellen voor een Triax 110.

Verder schrijf je:

“dan ga ik denk ik toch voor een nieuwe Triax schotel... verschil 88 cm tov 110 cm is ook maar 23 euro”

Uhh…., 23 euro verschil, echt niet, slechts 10 euro en een Triax 110 koop je in Nederland al voor 59 euro, een Triax 88 voor 49 euro.

aangepast door Satkijker
Geplaatst:

@boostertje schrijft:

“ik ga de instructies van conexxion gebruiken en hopelijk komt het dan goed”

Nou, dat denk ik niet want die instructie is voor een Triax 78 en niet voor een Triax 110.

Geef maar even op waar je de schotel gaat opstellen, dan reken ik wel voor je uit hoe je de lnb’s van de Hotbird, Astra 1, 2 en 3 moet afstellen voor een Triax 110.

Verder schrijf je:

“dan ga ik denk ik toch voor een nieuwe Triax schotel... verschil 88 cm tov 110 cm is ook maar 23 euro”

Uhh…., 23 euro verschil, echt niet, slechts 10 euro en een Triax 110 koop je in Nederland al voor 59 euro, een Triax 88 voor 49 euro.

Bij mijn satboer staat de 88 voor € 29.99

en de 110 voor € 39.99

Aangezien ik geen reclame voor deze winkel mag maken, voor meer informatie pm sturen

Geplaatst:

Satkijker, het zou super zijn als je de afstand van de lnb's voor mij wilt berekenen! Ik woon in Rijssen, is dat voldoende?

Ik heb wat gegoogled, maar nog niet de prijzen gevonden die jullie noemen... verre van dat! maar ik zoek nog eventjes verder natuurlijk :D

Seniorsatter, PM!

DM 7000 Pli

Geplaatst:

@boostertje

Ga als volgt te werk voor een Triax 110 met multirail in Rijssen:

Zet eerst de multirail 10,5 graden schuin, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, de rechter zijde omlaag. Dit is bijna de maximale schuinstand. Plaats nu de Astra 19,2 graden-lnb tegen de arm aan.

Zet nu de Astra 23,5 graden lnb hart op hart op 68mm van de Astra 19,2 graden lnb. Meet dit aan de voorzijde van de lnb’s precies in het midden van de kop. Als het allemaal dezelfde lnb’s zijn mag je natuurlijk ook van de linker naar de linker zijkant meten.

Plaats dan de 28,2 graden lnb hart op hart 72mm van de Astra 23,5 graden-lnb.

Plaats de Hotbird-lnb hart op hart 98mm van de Astra 19,2 graden-lnb.

Stel nu de skew (schuinstand) van de vier lnb’s in t.o.v. waterpas, dus niet t.o.v. de rail.

Hotbird-lnb 8 graden

Astra 1-lnb 5 graden

Astra 3-lnb 8 graden

Astra 2-lnb 11 graden

d.w.z, als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, de lnb’s iets met de wijzers van de klok meedraaien. Meet dit even met een gradenboogje. Als de coaxaansluiting recht omlaag staat, staat een lnb op 0 graden

Richt nu de schotel uit op maximale signaalkwaliteit (geen signaalsterkte) van de Astra 23,5 graden oost liefst met je tuner en klein tv-scherm naast de schotel als je geen goede satmeter hebt (geen satbliepertje). Let vooral op als je de schotel goed vast gaat zetten, dat de signaalkwaliteit niet achteruit gaat. Dit kan zomaar 5-6 % zijn bij zo’n grote schotel. Dus moeren kruislings aandraaien, links boven, rechts onder, links onder rechts boven. Als je meer dat 1% terugval hebt, gewoon opnieuwe beginnen.

Als laatste kontroleer je de schuinstand van de rail nog even. Zet je tuner op de Astra 28,2 graden en stel de schuinstand eventueel nog iets bij tot je maximale signaalkwaliteit hebt. Kontroleer dit ook nog even op de Hotbird.

Geplaatst:

@satkijker: Dank voor de duidelijke instructie! het zal even prutsen worden voor een beginneling als ik, maar ik ga het proberen! ;) Morgen eerste deel van de bestelling ophalen...

DM 7000 Pli

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen