Ga naar inhoud

Schotel weer aansluiten, staat al 3 jaar niet aangesloten

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beste forumleden,

In het kort een introductie:

3 jaar geleden werd de schotel voor het laatst gebruikt, we besloten toen om over te stappen naar kpn digitenne.

Onlangs vertelde een kennis dat er een aantal gratis indiase kanalen te ontvangen zijn met onze schotel dus free to air kanalen.

Uiteraard haalde ik de oude sab explorer cics ''uit de kast''. Eenmaal aangesloten met de schotel kwam er steeds een melding van geen signaal 1%.

de setup is:

2 schotels in de tuin, (2 verschillende richtingen, de expert die het destijds installeerde vertelde dat er 2 schotels nodig waren omdat een flat het signaal niet terug kaatste)

Uit mijn hoofd weet ik nog dat dit gaat om hotbird en astra.

verder heeft elke schotel een lnb (twin of single weet ik niet)

1 diseqc switch die de beide lnb's met de sab explorer verbinden.

Vandaag heb ik geprobeerd om de sab explorer direct aan te sluiten op 1 van de lnb maar zonder resultaat, nog steeds geen signaal.

Mijn vraag is nu:

Wat kan ik proberen om het systeem werkend te krijgen.

Wat kan beschadigt zijn?

Zelf denk ik dat het aan de lnb ligt of aan de coax kabels?

Helaas ben ik de afstandsbediening van de sab explorer kwijt geraakt en heb ik niet volledig toegang tot alle functies van de sab. Wellicht heeft dat er iets mee te maken.

Waar kan het aan liggen volgens jullie?, maandag ga ik een nieuwe lnb en coax kabel halen.

Zelf heb ik in die 3 jaar niet aan de schotel gezeten, dus er zou toch wel minimaal 5% moeten komen. Helaas blijft het op 1%

Alvast bedankt,

ik kan me voorstellen dat dit niet duidelijk genoeg is, ik wil het dan graag duidelijker typen.

aangepast door jatt

Geplaatst:

Een afstandsbediening heb je wel nodig,om de zenders er op nieuw in te zetten

je zou eerst de antenne kabel kunnen testen dat er ook een breuk in zit,

en kijken met een satmeter of de schotel nog wel goed staat uitgericht ,en dat

de lnb nog wel werkt

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

@jatt schrijft:

“2 schotels in de tuin, (2 verschillende richtingen, de expert die het destijds installeerde vertelde dat er 2 schotels nodig waren omdat een flat het signaal niet terug kaatste)

Uit mijn hoofd weet ik nog dat dit gaat om hotbird en astra.”

Dit is een raar verhaal. Satellietontvangst kun je niet via weerkaatsing van een flat ontvangen. Je moet altijd vrij zicht op de satelliet hebben.

Om nu meteen de lnb en coaxkabel te gaan vervangen, vind ik erg voorbarig. Normaal gaan zulke dingen minimaal 10 jaar mee.

Ik zou eerst maar eens proberen aan een nieuwe afstandsbediening te komen. De vraag is echter of het nog wel nut heeft met die oude SAB Explorer CICS die alleen maar SD kan ontvangen. Die ontvangers zijn geen euro meer waard.

• Moderator
Geplaatst:

@jatt schrijft:

Dit is een raar verhaal. Satellietontvangst kun je niet via weerkaatsing van een flat ontvangen. Je moet altijd vrij zicht op de satelliet hebben.

Om nu meteen de lnb en coaxkabel te gaan vervangen, vind ik erg voorbarig. Normaal gaan zulke dingen minimaal 10 jaar mee.

Ik zou dit niet te hard roepen, metalen gevelplaten reflecteren het signaal net zo goed als een schotel.

Ik heb vaak genoeg in bergachtige streken in het dal een telecommunicatie schotel op een bergwand gericht zien staan, en op de bergwand op de juiste plaats een reflectorpaneel, zodat men over de horizon heen kon kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

@ceesv

dat wil ik best geloven want met televisieantennes deed ik dat vroeger ook wel eens als het niet anders kon maar schaduwbeelden waren dan meestal het gevolg.

Maar met de golflengte van slechts 2,5cm die wij gebruiken voor de satellietontvangst gelooft ik er niks van dat zoiets gaat werken met reflectie via een reflectorpaneel op een bergwand en toch zeker niet de reflectie van een stenen flatgebouw.

aangepast door Satkijker
  • Moderator
Geplaatst:

Een stenen flatgebouw zal niet gaan werken, maar ik had het over metalen gevelplaten.

Maar waarom zouden de radiogolven wel reflecteren in je metalen schotel en niet op een metalen scherm op een bergwand?

Maar terug naar het onderwerp, TS zal eerst moeten zien uit te vinden of zijn ontvanger nog werkt, daarna kan hij zich consentreren op de schotel situatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

de flatgebouw heeft inderdaad metalen gevel platen.

Momenteel ben ik op zoek naar een dreambox, daarna ga ik het 1 en andere testen... wellicht werkt alles dan weer.

dus 1e stap een dreambox (kan ik van een kennis overnemen)

Bedankt voor jullie reacties ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst:

heb inmiddels een dreambox 500 s aangeschaft, schotels moeten weer gericht worden maar er is wel signaal rond de 75% op hotbird en astra.

Nu is mijn vraag hoe maak ik een begin, er kon geen lock worden gemaakt. Ook heb ik een disqec switch maar ik heb geen idee wat de instellingen zijn.

Zag wel een paar opties om de disqec switch te kiezen.

• Moderator
Geplaatst:

Tja, kies eens de zender BVN op Astra 19 graden.

Met een beetje geluk is Diseqc A of 1 verbonden met die positie.

Daarna zal je moeten kijken, of je beeld krijgt, en anders zal je toch het beste met een sat finder de schotel opnieuw moeten uitrichten.

Let op, niet alle Diseqc schakelaars werken met een Dreambox, eventueel met een koppelstukje de schotel even rechtstreeks met de ontvanger verbinden.

Geplaatst:

Monteur vertelde dat ik alleen hotbird kan ontvangen, wellicht voorbij met de pret aangezien de meeste bijna alle indiase kanalen op astra 2 komen.

Toch de flatgebouw die in de weg staat. Echter is er nog 1 optie het dak op, weet er iemand waar je de bevestiging voor het dak kan vinden. Heb wat gegoogled http://shop.***geen-reclame***.nl/multimedia/tv-ontvangst/verdelers-installatiemateriaal/sat-montageaccessoires/940123.html

Het is een platte dak. Wat moet ik bijvoorbeeld aanschaffen

Geplaatst:

Jatt, denk er even om, hier mogen geen links naar winkel of webshops worden geplaatst

Je zij in het begin dat je twee schotels had ,1 op de hotbird en de andere op de astra ,

heb je ook een foto ,hoe nu de schotel staat, en als je hem op het dak wilt hebben

daar kun je een Tegelvoet 60 x 60 uitvoering voor 4 x tegel van 30x30

Geschikt voor 64/78 cm schotel,, of groter 4x tegel van 40x 60 dat kan ook

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

• 1 maand later...
Geplaatst:

[quote

Je zij in het begin dat je twee schotels had ,1 op de hotbird en de andere op de astra ,

heb je ook een foto ,hoe nu de schotel staat, en als je hem op het dak wilt hebben

daar kun je een Tegelvoet 60 x 60 uitvoering voor 4 x tegel van 30x30

Geschikt voor 64/78 cm schotel,, of groter 4x tegel van 40x 60 dat kan ook

Een tiental jaren geleden had ik ook een tegelvoet op het platte dak van een bedrijf staan. Dat mocht wel, maar die voet moest op een aantal speciale blokjes staan, anders zou het materiaal van de dakbedekking schade kunnen ondervinden. Geen idee hoe die dingen heten en waar je ze nu kunt kopen.

Geplaatst:

"Geen idee hoe die dingen heten en waar je ze nu kunt kopen"

.

Liggen bij de gamma afd dakbedekking "rubbers voor onder stoeptegels plat dak"

Geplaatst:

"Geen idee hoe die dingen heten en waar je ze nu kunt kopen"

.

Liggen bij de Mamma afd dakbedekking "rubbers voor onder stoeptegels plat dak"

dat noemt men rubbergranulaat tegeldragers in verschillende afmetingen te koop

True North

Rebekka Bakken

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen