Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds enige tijd overweeg ik om een andere satelliet-ontvanger te kopen. Ik heb al vele jaren een Humax, maar mijn model ondersteunt geen HD.

Over de Dreambox hoor ik veel positieve verhalen.

Maar ik schrik eigenlijk een beetje van de prijs. Een 500 HD begint bij ongeveer 300 Euro. En een 8000 HD gaat richting de 900 Euro! En als ik dan naar de specificaties kijk (wiki), dan denk ik: Vergeleken met mijn computer stelt dat toch niet zoveel voor.

Mijn computer met XBMC (ubuntu 10.10) fungeert nu al prima als media-centre. Zou ik daar geen DVB-S2 kaartje in kunnen bouwen, zodat ik ook via de computer satelliet-tv kan kijken? Dan ben ik toch voor nog geen 100 Euro klaar?

Wat maakt een Dreambox nu zo speciaal? Iets wat een beetje PC niet kan.

Natuurlijk heb ik al wel een beetje rondgekeken. Bijvoorbeeld hier , maar deze link is al weer meer dan een jaar oud.

Wie kan mij de verschillen uitleggen over de mogelijkheden en/of onmogelijkheden van een computer (met DVB-S2 kaart) als satelliet-ontvanger?

Humax irci5400z,h.2.08, Hot emu 0.9m schotel+rotor

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben indertijd ook met een PC begonnen, nog met analoge TV kaartjes.

En dan Mediacenter van Microsoft gebruikt.

Allemaal heel mooi, maar beeldkwaliteit van analoge TV is toch niet je dat.

Dan maar digitaal geprobeerd.

Met 2 sattuner kaartjes.

Opnieuw, Mediacenter = mooie interface, maar de mogelijkheden vond ik toch omgekeerd evenredig met de schoonheid van de grafische interface.

Dan maar geprobeerd met DVBViewer, en wat herprogrammeren van de interface (afstandsbediening).

Uiteindelijk ben ik toch naar een Dreambox overgeschakeld (8000).

Waarom ?

In theorie is een PC veel krachtiger, maar ik merkte dat ik toch heel veel tijd moest investeren in allerlei probleempjes.

Grafische acceleratie die niet helemaal juist werkt,codecs die geen goede deinterlacing doen.

Programma's die plots veel CPU of HDD tijd in beslag nemen (virusscanner tijdens een opname bijv.), en je PC vertragen.

Programma's die op het verkeerde beeldscherm (LCD ipv. TV) terecht kwamen.

Het zappen was erg traag, mijn kijkgewoontes toen ik nog via PC keek waren helemaal anders.

Ik moest toch altijd nog mijn keyboard en muis dicht bij de hand houden, want soms versprong de focus naar een ander programma dat plots iets moest doen op de PC.

Toen ging ik dagelijks heel nauwgezet mijn opnames plannen, want zappen en kijken wat er was was geen pretje.

Ik merkte dus dat ik heel veel tijd in het vergemakkelijken en automatiseren van van alles en nog wat moest steken, die ik anders kon besteden aan gewoon kijken naar programma's.

U kunt zeggen : maar dat is Windows, Linux is helemaal anders.

In het HTTPC forum loopt ook zo'n topic, met een triomfantelijke titel : Goodbye Dreambox, hello PC product.

Welnu, dan merk ik dat ze al moeite hebben om alles te compileren.

Het lijkt mij dus een heel gelijkaardig verhaal, je bent eigenlijk heel veel bezig met driverproblemen, met kleine bugs, enz.

Het systeem draaide wel steeds beter, maar mijn PC werd steeds meer een kasplantje, waar ik tijdens het TV kijken zeker niet teveel mee durfde te doen, uit schrik dat de opname zou mislukken.

Bovendien was voor mij handig dat ik zonder problemen kabel, DVB-T, en sat kon combineren, volgens dat ik zelf wilde.

Enkel met die 8000 was dat mogelijk.

Doe het maar eens op een PC, en dat het allemaal goed werkt : 2 DVB-C en 2 DVB-S2 tuners, en dan 6 opnames of meer tegelijk (als je al PCI(e) slots genoeg hebt op je PC !).

Je moet dan ook opletten dat er niets anders in gang schiet op je PC of alles begint te haperen.

Mijn PC hangt trouwens nog altijd aan mijn TV via HDMI.

Die gebruik ik om bijv. een filmpje af te spelen dat niet op mijn Dreambox afspeelt omdat het een speciale code is.

Of ik gebruik hem om EPG te verzamelen of picons te maken.

Dus ja, ik steek nog tijd in het tunen, maar dat is veel meer uit vrije wil dan uit noodzaak.

Er is kant en klare EPG beschikbaar, en ook picons vind je wel (en zonder werkt je Dreambox evengoed).

Ik vind een PC een heel goed all-in-one apparaat, maar dan voor algemeen gebruik.

Ik denk dat ook een gamer zal merken dat om alle spellen goed te doen draaien op PC, je veel meer moeite moet doen dan op een spelconsole.

En dan kan een spel er in bepaalde omstandigheden er iets beter uitzien, maar al die tijd die je erin steekt om je PC te tunen, bugs op te lossen, fouten op te sporen, enz. kon je ook in het spelen zelf gestopt hebben...

aangepast door zzzzzzz
  • Beheerder
Geplaatst:

Ik ben het helemaal met zzzzzzz eens.

Ik heb een HTPC staan, 'je van het' en gebruik m 1 x per maand als ik iets niet af kan spelen met de dreambox, dat wel met de HTPC lukt.

Een goed stand-alone apparaat doet het gewoon beter en gemakkelijker.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik zou ook kijken naar de I/O-mogelijkheden van een PC. Oké, HDMI is tegenwoordig geen probleem meer, SCART is een ander verhaal. Kaartlezer, lukt je wel, maar extern via USB. Astandsbediening lukt ook, maar ook weer via USB. Common interface kan je vergeten. SP/DIF is mogelijk, maar vaak moet je er dan een degelijke geluidskaart inzetten, want de onboard audio is vaak alleen analoog. Dat nog even los van of je een AC/3 pass-through überhaupt werkend gaat krijgen. O ja, en een DVB-S2-kaartje is doorgaans maar 1 tuner.

Wil je een PC ook maar vergelijkbaar maken met een Linuxontvanger dan ben je waarschijnlijk niet met 100 euro klaar. En zoals anderen hier zeiden, gaat er veel prutsen voor nodig zijn om alles werkend te krijgen. Als je krap in budget zit, neem dan die Amiko Alien die hier recent getest is. Kost je 150 euro, maar dan dan kan tenminste wel stellen dat je klaar bent. Is uiteraard wel een enkele tuner.

Mijn moederbord heeft SP/DIF en HDMI onboard. Met XBMC kan ik eigenlijk alles afspelen: MKV video, DVD-Video, DivX, ...

En ook met geluid kan ik alles afspelen. DTS, Dolby 5.1, ..

Sinds kort gaat mijn afstandsbediening via mijn Android. Maar dat is inderdaad niet ideaal..

Als XBMC dit kan, dan moet dat toch voor satelliet-uitzendingen met bijvoorbeeld MythTV ook kunnen. Of heb ik het mis?

Een DVB-S2 kaart is inderdaad 1 tuner. TV-programma's opnemen vind ik niet zo interessant. Dan is er altijd nog zoiets als UitzendingGemist. Een DVB-C kaart is ook niet nodig, want ik heb geen kabelaansluiting.

Maar het is wel de bedoeling om via CanaalDigitaal naar de nederlandse zenders te kijken. Bij een webshop in Groningen heb ik gezien dat een Technisat Skystar 2 kan worden uitgebreid met een CI-slot. Kan ik hiermee ook nederlandse zenders ontvangen ?

De Amiko Alien ken ik niet. Ik ga in ieder geval die test nalezen.

aangepast door Uncle_K

Humax irci5400z,h.2.08, Hot emu 0.9m schotel+rotor

TV ontvangen is een andere tak van sport dan media afspelen. Daar komt de omgang met encrypties, de wonderen van Diseqc, teletekst, DVB-ondertitels, programmagidsen, opnames, e.d. bij. Het kan allemaal wel met MythTV op een HTPC, maar geloof me dat Enigma op dit gebied mijlenver vooruit is, en het tenminste meteen werkt i.p.v. dat je eerst nog een paar weken moet knoeien.

Dat beetje extra geld komt de kijkervaring dubbel en dwars ten goede, en je verdient het vermoedelijk nog terug ook, gezien het fors lagere elektriciteitsverbruik van een ontvanger in vergelijking met een PC.

aangepast door Zuppelan
Geplaatst:

Common interface kan je vergeten.

Dit gaat wel, ik had indertijd 2 DVB-S2 kaartjes van Technotrend (S2-3200), daar kon je een CI slot op aansluiten.

MAAR...

Daar liep dus een kabel van je Technotrend kaartje naar die module, en die module nam een bijkomend PCI slot in beslag.

De module was ook verbanden aan die ene kaart.

Stel nu, je hebt één CI module, waarin een CAM zit, waarin een TVV of CDS kaarjte zit, je wilt opnemen van BBC 1, en daarna van NED1 HD.

Dan moet je software slim genoeg zijn om de tuner waaraan de CI module hangt zo weinig mogelijk te gebruiken.

Anders riskeer je dat hij die tuner neemt voor je BBC1 opname, die toch ongecodeerd is.

Op het moment dat hij dan NED1 HD wil opnemen, krijg je een gecodeerde opname, omdat die 2e tuner niet aan het kaartje kan.

Een oplossing die ik toen gebruikte, was 2 van die DVB-S2 kaartjes, 2 CI modules, en een Smartwi.

Ik had maar 3 PCI sloten vrij, en één van die CI modules lag dus naast de kast (want haalt zijn stroom toch van de DVB-S2 kaart.

Maar ja, binnenkort wordt de SmartWi blijkbaar niet meer mogelijk als ik die posts over nieuwe anti-CS maatregelen bij de M7 group lees.

Geplaatst:

Als XBMC dit kan, dan moet dat toch voor satelliet-uitzendingen met bijvoorbeeld MythTV ook kunnen. Of heb ik het mis?

Het afspelen van een filmpje is wel iets anders dan het decoderen van een uitzending (als die gecodeerd is, natuurlijk).

Een DVB-S2 kaart is inderdaad 1 tuner. TV-programma's opnemen vind ik niet zo interessant. Dan is er altijd nog zoiets als UitzendingGemist. Een DVB-C kaart is ook niet nodig, want ik heb geen kabelaansluiting.

OK, als je je tot één kaart beperkt, én niet opneemt, én geen kabel én geen DVB-T nodig hebt, wordt het allemaal al een stuk simpeler natuurlijk.

Als je het helemaal simpel wilt houden, zou je ook enkel FTA kunnen kijken, dan heb je geen decodering meer nodig, dus ook geen CI slot, enz.

Merk op dat je dan wel al met de goedkoopste Dreambox moet vergelijken, want je hebt al heel wat van de mogelijkheden van zo'n Dreambox geschrapt, en moet dus al met een 1-tuner model vergelijken (500HD S van 339€ Belgische prijs, in Nederland is ie misschien wat goedkoper).

Maar het is wel de bedoeling om via CanaalDigitaal naar de nederlandse zenders te kijken. Bij een webshop in Groningen heb ik gezien dat een Technisat Skystar 2 kan worden uitgebreid met een CI-slot. Kan ik hiermee ook nederlandse zenders ontvangen ?

Ik vermoed het wel, maar ga hier geen garanties over geven.

Het zal ook wel afhangen van de CAM die je erin stopt.

• Beheerder
Geplaatst:

Laat die verwijzingen naar winkels weg!

Dat is nergens voor nodig.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...