Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hansje, lees mijn reactie (Rafa) eens op deze site. Bij lukte ook niets in het begin, ik heb hem op het laatst uitgericht op de 28° en mijn diseqs aangepast zoals in mijn reactie vermeld. Daarna had ik alle sats met een prima qualiteit en nog steeds. Proberen kost niets.

Groetjes, Rafa

Geplaatst:

hoi rafa

Ja je hebt helemaal gelijk.

Heb gisteren nog even geprobeerd zit nu op alle 3 de satelieten op 51%.mast schuin geplaatst was easy met de android telefoons van tegenwoordig met leveler erop (lol)

Zal in de loop van de week nog een wat testen met diseq settings

ik heb alleen 19,23,28

bedankt alvast voor de tips

gr hans

Geplaatst:

Ook ik heb sinds een 3tal weken een multytenne van technisat en kan slechts sinds een 3tal dagen eindelijk alle sats ontvangen. Misschien zijn jullie problemen nu ook opgelost, toch hier mijn ervaring in het kort. Ik kocht de multytenne via de webshop van TV Vlaanderen, maar werd me wel toegezonden vanuit Nederland. (TVV en CD is net hetzelfde). Met al mijn vorige schotels had ik nooit problemen bij het uitrichten (60 cm triax), ik wist niet dat het uitrichten van een multytenne mm werk is. Aangezien het om een 30° offsetschotel gaat zou mijn schotel verticaal bijna waterpas moeten staan(volgens mijn locatie). Na meer dan een week sukellen had ik eindelijk astra 1, maar geen andere sats. Danks zij een van jullie leden(via internet) ontvang ik nu alle zenders op hoge kwaliteit (92%/84% - signaal/kwaliteit). Zoals ik al zei moest de schotel bijna waterpas staan, met de disecqs op A1 op lnb1-hotbird op lnb2-A3 op lnb3 en A2 op lnb4. Ten einde raad heb ik de schotel dezelfde elevatiehoek gegeven zoals mijn triax(de schotel helt nu bovenaan 4cm achterover volgens de waterpas) en ik had een prima beeld op A2 en A3, maar geen A1 en geen hotbird. Dan heb ik mijn diseq instellingen veranderd en heb hotbird op lnb 1 en A1 op lnb 2 gezet en plots kon ik alle sats prima ontvangen. Deze uitrichting en ook de diseqc instellingen zijn totaal verschillend met de meegeleverde handleiding. Ook gisteren (13/12) was het storm met hevige regen en op geen enkele zender is de ontvangst uitgevallen. Begrijpen wie kan.

Groetjes Rafa

Klopt het wat je schrijft: moet de paal nou voorover of achterover hellen richting oosten?

(want de 1 schrijft voorover en de nader achterover)

Geplaatst:

Klopt het wat je schrijft: moet de paal nou voorover of achterover hellen richting oosten?

(want de 1 schrijft voorover en de nader achterover)

hebben we daar nu iets aan?

erwind, vraagt iets en er wordt weer een subcultuur van off-topic berichten aan vast gehangen

geef eerst eens feedback op de vraag en de relevante antwoorden (ook bij je eigen gestarte topics)

je wordt er horendol van als iedereen door mekaar lult.

erwin wil instructies

erwin, je kunt beter even wachten er zijn al vaker berichten over deze schotel geweest waar prima uitleg gegeven wordt

die zullen volgen of je hebt ze al geonden.

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst:

Sorry Erwind zit in zijn geheel niet meer te wachten op antwoord. Hij beantwoordt zelf geen PM en sinds 5 dec 2011 11 uur niet meer op het Forum geweest.

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Geplaatst:

Zou hij nog steeds aan het sleutelen zijn? :P

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Zou iemand iets van een tekening enfo foto kunnen maken.

Ben helaas toch teveel veel leek om dit te snappen.

Graag voor deze leek is meer uitleg over dat oost gebeuren.

Zou jullie zeer dankbaar zijn nu mis ik al een aardig tijdje heel wat zenders helaas.

Bij voorbaat dank,

Omeg@

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf

Geplaatst:

Opgelost,

Even een kwatiertje aan het hobby geweest.

Satfinder er bij en voor ik het wist had ik de juiste hoek tepakken.

En walla beeld.

Omeg@.

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf

• 1 maand later...
Geplaatst:

Inderdaad, ben nog aan het sleutelen, ben eventjes off geweest, multytenne nog niet goed gekregen, zal al jullie comments nog eens verzamelen en proberen...

• 3 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

@satkijker

Ik had vorige week wat uitval/macro blokken op NED3 HD en ben dus weer eens bezig geweest met het optimaliseren van mijn Multytenne. Na veel zoeken op internet en lezen van verschillende fora's geloof ik wel dat jij de materie goed begrijpt. Ook je verhaal in de updownlink gelezen en met die wijsheid nog eens aan de slag gegaan.

Ik heb geprobeerd met een satfinder een maximaal signaal te krijgen op 23.5.

Volgens dishpointer zijn dit mijn gegevens :

Latitude: 52.2241°

Longitude: 6.2012°

Name: 19.2E ASTRA 1H | ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 2C

Distance: 38699km

Motor Latitude: 52.2°

Declination Angle: 7.5°

Dish Elevation: °

Elevation: 29.1°

Azimuth (true): 163.7°

Azimuth (magn.): 163.0°

LNB Skew [?]: -2.4°

Wat ik uit het verhaal begrijp is voor mij een correctie op de schuinstand niet echt nodig. Verder haal ik uit verhaal dat de schotel een hoek heeft van 30 graden.

Op mijn locatie zou de hoek 29.1 zijn dus 0.9 graden voorover. En hier zit ook mijn onduidelijkheid : Als ik de waterpas over de schotel leg dan zit de bovenkant

toch wel een paar cm achterover ??

Naar aanleiding van wat ik had gelezen heb ik toch geprobeerd om de schotel in eerste instantie vertikaal waterpas te zetten maar heb dan weinig tot geen signaal.

Ik maak gebruik van een TopField 7700 met daarop Enigma2 die voor NED3 HD de volgende signaal waarden geeft:

dB: 60

SNR : 60%

AGC: 84%

BER : 0

Wat ik niet echt terug kan vinden en wat ook moeilijk vergelijken is of dit de maximale instelling is voor deze schotel.

Jacobh

aangepast door jacobh
Geplaatst:

Hoewel Technisat inderdaad aangeeft dat de Multytenne een 30 graden offsetschotel is, heb ik ook de indruk dat dit net iets minder is.

In ieder geval is de 30 graden niet heilig en alleen maar een instelstand om de Astra 19,2 te vinden. Eenmaal de Astra 19,2 gevonden is het natuurlijk alleen maar van belang om de maximale signaalsterkte/signaalkwaliteit te vinden.

Geplaatst:

>Eenmaal de Astra 19,2 gevonden is het natuurlijk alleen maar van belang om de maximale signaalsterkte/signaalkwaliteit te vinden.

Helemaal mee eens.

ik heb het nog niet exact gemeten maar schat dat de schotel +/-2cm achterover helt dat zou 2.54 graden zijn. Voor mijn locatie was de hoek 29.1 minus 2.54 kom ik op 26.56....

Als de multytenne vertikaal zou staan. Het is overigens wel een uitvoering van Canal Digitaal maar met een 4 feeds kop omdat de "originele" kop altijd uitval had op 28.2 wat met

de nieuwe kop (onder garantie vervangen) nog nooit het geval is geweest.

Geplaatst:

De kop van de Multytenne met 4 lnb’s en die van de TripleSat met 3 lnb’s kunnen zonder meer uitgewisseld worden. Dat geeft geen verschil voor de afstelling.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen