Ga naar inhoud


LinksysWRT54g achter Zyxel P-2812HNU-F1


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Wie kan mij in normaal Nederlands uitleggen hoe dat moet?

Dus niet in het noemen van LAN adressen etc. maar gewoon open submenu zus en zo en verander dat en dat.

Het Zyxel dingdat Telfort levert heeft kennelijk geen uitgang waarachter ik mijn LinksysWRT54g zonder problemen kan zetten. Ik wil die Zyxel gewoon als modem, dus zonder wifi. Dat laatste is niet moeilijk. Dan aan LAN1 Zyxel via een UTP kabel naar de Linksys LAN1 (als ik het goed begrepen heb moet dat) lukt ook. Daarna ben ik het spoor bijster.

 

Polemiek over voordeel van kabel t.o.v. adsl heb ik inmiddels dagelijks gehad sinds er een kabel door gang en huiskamer loopt. Dus doe me een lol en kom met een ter zaken doende en begrijpelijk antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de Linksys DHCP UIT zetten en dan aan de modem verbinden op een LAN poort en niet de Wan poort

 

image001.jpg

 

Makkelijker kan ik het niet maken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik al eerder geprobeerd. Werkt niet. Nu geprobeerd met de lan kabel los, stroom Linksys er af en opnieuw DHCP Disable. Dan lan1 op lan1, stroom er op en weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de manier om dit te doen.... Werkt niet zegt niets. Wat werkt er niet? Wat gaat er fout?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door even naar boven te lopen en de PC aan zettenzie ik meer. Mijn PC op de 2e verdieping heeft nu wel internet.

De gegevens zijn :

Assigned by DHCP

ip 192.168.1.51

subnet 255.255.255.0

Default gateway 192.168.1.254 (dat is de Zyxel)

 

Beneden nog geen contact via de laptop.

Maar hoezo disigned by DHCP want dat staat uit.

En hoe krijg ik de laptop naar de Linksys te luisteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt dus wel..... DHCP (Dit is onder andere ip adres uitdelen) wordt ook gedaan door de Zyxel, zoals het hoort. En het is Assigned niet designed. Dit betekent dat het ip adres uitgedeeld is door de DHCP server die in de Zyxel zit.

 

Wat bedoel je met "En hoe krijg ik de laptop naar de Linksys te luisteren? "

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt nog een kleinigheid te zijn. Ik kan nu dus met de pc internetten via de linksys en de Zyxel van Telfort.

Al een hele stap vooruit.

 

Maar nog steeds geen contact met de laptop via de linksys naar het Zyxel modem te maken.

Maar inmiddels gevonden dat de laptop staat op ip 192.168.1.3

mask 255.255.255.0

standaart gateway 192.168.1.1.

 

De gateway op mijn laptop zou dus 192.168.1.254 moeten zijn net als bij mijn PC die wel contact met internet heeft.

We zijn dus bijna. Hoe moet ik dat doen.

 

En welk ip adres moet de laptop krijgen? Een nummer hoger dan dat op de PC ?

B.v. 192.168.1.52

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mis omdat de Zyxel in de WRT54G een adres in dezelfde range geeft als wat de WRT zelf uitdeelt in het interne netwerk.

Die Zyxel moet in z'n LAN bereik een andere range gebruiken dan 192.168.1.x, bijvoorbeeld 10.0.0.x

 

Je hebt een huis met 254 deuren, één gaat naar buiten, hoe weet je welke.

Dat is het probleem waar je de PC's mee opzadelt.

 

Als de buitendeur een andere kleur heeft dan wil het wel.

Anders ziet die deur er hetzelfde uit als alle binnendeuren die nergens heengaan.

 

Probleem oplossen in de Zyxel dus, en de WRT lekker op factory defaults gebruiken, alleen even een WPA key in de WRT instellen.

 

Zie de schermafdrukken met de instellingen in een Zyxel.

Hopelijk lijken die instellingen genoeg op jou Zyxel, die van mij is al een aantal jaren oud.

post-33949-0-07892900-1321391870_thumb.jpg

post-33949-0-94846200-1321391879_thumb.jpg

aangepast door RobbieT

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk ip adres hij krijgt is niet zo belangrijk.... als het maar in de 192.168.1. serie zit.

 

Staat hij bij je laptop wel op automatisch? Je kunt hem ook handmatig instellen in de eigenschappen van de wireless kaart, en dat het ipV4 protocol.

 

Hier een voorbeeldje (niet met de juiste waarden!)

 

knipselo.jpg

 

Als hij op handmatig staat -> zet hem eens op automatisch

Als hij automatisch staat -> Zet hem eens op handmatig met de volgende waarden van boven naar beneden:

 

192.168.1.50

255.255.255.0

192.168.1.254

 

192.168.1.254

leeg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mis omdat de Zyxel in de WRT54G een adres in dezelfde range geeft als wat de WRT zelf uitdeelt in het interne netwerk.

Die Zyxel moet in z'n LAN bereik een andere range gebruiken dan 192.168.1.x, bijvoorbeeld 10.0.0.x

 

Je hebt een huis met 254 deuren, één gaat naar buiten, hoe weet je welke.

Dat is het probleem waar je de PC's mee opzadelt.

 

Als de buitendeur een andere kleur heeft dan wil het wel.

Anders ziet die deur er hetzelfde uit als alle binnendeuren die nergens heengaan.

 

Probleem oplossen in de Zyxel dus, en de WRT lekker op factory defaults gebruiken, alleen even een WPA key in de WRT instellen.

 

Zie de schermafdrukken met de instellingen in een Zyxel.

Hopelijk lijken die instellingen genoeg op jou Zyxel, die van mij is al een aantal jaren oud.

 

Misschien even goed lezen...DHCP in de Linksys staat uit dus die deelt geen IP adres meer uit. Enkel de router in de modem moet de IP adressen uitdelen bij voorkeur of je moet de Zyxel in Pass through mode (bridging mode) gebruiken zodat hij op de Lan poort je externe IP adres doorgeeft.

 

De Linksys mag dus niet in fabrieksinstelling staan. Dan is de DHCP aktief en staan dus de Zyxel en de Linksys IP adressen uit de delen en dat is garantie op chaos, vooral met de Zyxel in de 10.x.x.x range en de Linksys in 192.168.1.x range....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de WRT54G achter de Zyxel hangt en beiden in hun LAN area de 192.168.1 range gebruiken dan gaat het gewoon niet werken.

 

De WAN poort van de WRT54G krijgt dan een 192.168.1.x adres door de Zyxel toegewezen wat door de WRT54G als intern adres gezien wordt.

Resultaat, geen verkeer naar buiten mogelijk.

 

Door te zorgen dat de Zyxel in een andere range adressen in z'n LAN uitdeelt los je dat op.

Dat is veruit de simpelste manier die ALTIJD goed werkt.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien even goed lezen...DHCP in de Linksys staat uit dus die deelt geen IP adres meer uit. Enkel de router in de modem moet de IP adressen uitdelen bij voorkeur of je moet de Zyxel in Pass through mode gebruiken zodat hij op de Lan poort je externe IP adres doorgeeft.

 

Ik heb er daarom net bewust in gezet dat hij de WRT54G gewoon een factory reset moet geven, dan deelt deze wel adressen uit.

Dat is simpeler dan proberen de bridgen.

 

Dat kan inderdaad ook maar werkt vaak niet zo heel lekker en er moeten meer instellingen gewijzigd worden.

Als de topicstarter maar snapt dat hij OF jou methode moet toepassen of de mijne maar niet door elkaar.

 

Beide kunnen, alleen heb ik een voorkeur om de Zyxel in een andere range uit te laten delen omdat dat naar mijn mening simpeler is qua instellingen.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobbieT in jouw voorbeeld staan beiden IP adressen uit te delen. Dit kán wel, maar dan moet je de Linksys via de Wan poort aansluiten. Je hebt dan werkend internet, maar het grote nadeel komt als je poorten moet openzetten en moet doorsluizen naar een pc of laptop. Dat moet je dan in de modem doen én in de Linksys. Je hebt immers een router achter een router en dat is echt not done!! Met de algemeen gebruikte methode (die ik voorstel) hoef je enkel de DHCP uit te zetten en via de Wan poort te verbinden (je slaat de router functie over in de Linksys en gebruikt enkel de switch) en verder kun je alles configureren in de Zyxel. Kortom veeeeeel makkelijker in te regelen en minder kans op configuratie/routing fouten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik doe dat al tijden zo.

 

De Zyxel gebruik ik puur als modem en meestal zet ik alle router functionaliteit uit, omdat ik daar geen interesse in heb.

Als modem is het ding net goed genoeg.

Doorgaans zet ik dus wel alles uit in de Zyxel wat niet nodig is om niet met twee routers achter elkaar te eindigen.

 

Ik kies er dus voor zo min mogelijk in de Zyxel te regelen omdat ik dat een onding vind.

 

Al vind ik de discussie wel leuk en interessant, ik denk dat de topicstarter daar niet zoveel aan heeft.

 

Dus laten we maar jou methode aanhouden om verdere vragen te beantwoorden.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik doe dat al tijden zo.

 

De Zyxel gebruik ik puur als modem en meestal zet ik alle router functionaliteit uit, omdat ik daar geen interesse in heb.

Als modem is het ding net goed genoeg.

Doorgaans zet ik dus wel alles uit in de Zyxel wat niet nodig is om niet met twee routers achter elkaar te eindigen.

 

Ik kies er dus voor zo min mogelijk in de Zyxel te regelen omdat ik dat een onding vind.

 

Al vind ik de discussie wel leuk en interessant, ik denk dat de topicstarter daar niet zoveel aan heeft.

 

Dus laten we maar jou methode aanhouden om verdere vragen te beantwoorden.

 

Het grappige is dat je dat nu net niet doet in jouw voorbeeld (puur als modem gebruiken).... Dan moet je de Zyxel in Bridging mode zetten, echter er hangt ook een telefoon aan meestal en die werkt dan niet meer of je moet een andere Voip oplossing hebben... maar goed. Ieder zijn meug we wachten op de TS of hij de Laptop aan de gang krijgt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...