Ga naar inhoud

LinksysWRT54g achter Zyxel P-2812HNU-F1

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even terugkomen op automatisch en handmatig.

De PC die het achter de linksys wel doet heeft als adrestype Assigned by DHCP.

En als ip adres 192.168.1.51 en als standaard gateway 192.168.1.254

De laptop die het dus niet doet heeft als adres type Handmatig geconfigureerd.

Dat geeft een ip van 192.168.1.3 en standaard gateway 192.168.1.1 en dat is de linksys

Ik ga nu proberem hem op automatisch te krijgen.

Jullie begrijpen dat een leek niet veel kan met al te technische uitleg maar een stappenplan nodig heeft. Maar inmiddels begrepen dat met lan poort naar lan poort, dhcp af en nu misschien adres type op automatisch het lijkt te lukken. Wordt vervolgd.

Geplaatst: (aangepast)

TCP/IP stond inderdaad op "het volgende ip adres gebruiken" Nu op automatisch een ip adres laten toewijzen" en verdomd het werkt. Het zijn kleine dingen maar je moet ze maar weten.

Nog een laatste vraag: waar zet ik een ander adres voor de DNS server. Is dat in de Linksys of in het Zyxel modem?

aangepast door gladys
Geplaatst:

Onderste vak kan ook automatisch of je voegt bijvoorbeeld toe: 208.67.222.222 Deze is van opendns.com Als hij het bij de een niet kan vinden gaat hij even bij de ander zoeken.

Even korte uitleg... DNS zorgt er voor dat een naam wordt omgezet naar een ip adres

www.google.com wordt dan 74.125.79.99 als ipadres. Namen onthouden nu eenmaal makkelijker. :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Dat laatste wist ik toevallig. DNS is hetzelfde als in een telefoonboek bij een naam een nummer vinden.

Maar ik begrijp uit je antwoord dat de DNS via TCP/IP ingegeven wordt en niet in de Linksys of in de Zyxel. Ik vond bij beide n.l. voor DNS iets staan. En nog bedankt voor de laatste goede tip van vast naar automatisch. De kabel is inmiddels uit gang en kamer en zelfs het vrouwtje kan weer lachen. Die vond de ruil van storing op tv naar kabel door het huis maar niets. Alles opgelost.

Ook Robbie bedankt voor de adviezen via PM maar die waren te technisch voor mij.

Geplaatst:

Je wilde het ter zake doende en simpel, dat heb ik getracht te doen..... :D

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

ik heb het zo destijds gedaan: modem direct aan de pc, het ip adres veranderd in: 192.168.4.1 opslaan.

vervolgens de wrt54G zijn eigen adres (192.168.1.1) laten behouden, netwerk kabel in de LAN-poort van de modem, die vervolgens in de WAN-poort van wrt54G en het werkt.

Vu+ Solo, Vu+ Duo, Vu+ Duo2, 1x Delta Star 120cm draaibaar, 1x Delta Star 90 draaibaar, 2x Delta Star 55 vast ( Astra 1 en 3 )

Geplaatst:

Dat laatste wist ik toevallig. DNS is hetzelfde als in een telefoonboek bij een naam een nummer vinden.

Maar ik begrijp uit je antwoord dat de DNS via TCP/IP ingegeven wordt en niet in de Linksys of in de Zyxel.

Dit is niet helemaal juist. Ik zal het proberen uit te leggen.

• Via DHCP kun je niet alleen een IP adres krijgen, maar nog veel meer IP instellingen. Daaronder ook het adres van de DNS server.
  • In je netwerk thuis functioneert je router normaal gesproken ook als DHCP en DNS server. Dat is handig, want dan heeft ieder apparaat dat je aansluit op het netwerk meteen alle juiste gegevens. Je hoeft er niets meer handmatig op in te stellen.
  • De DNS server in de router is weer doorgelinkt naar een andere DNS server. Omdat de router ook weer via DHCP een adres op de WAN poort gekregen heeft, zal hij ook het adres van één of meer DNS servers binnengekregen hebben. Dat zijn dan normaal gesproken DNS servers van je provider. Wil je van andere DNS servers gebruik maken, dan kun je in de router de adressen van die DNS servers opnemen.
  • De apparaten in je netwerk hebben daar niets mee te maken, die gaan nog steeds naar je router toe voor hun DNS.
  • Kortom, je router moet naar de juiste DNS server(s) verwijzen, en de apparaten op je netwerk moet je volledig automatisch via DHCP alle instellingen laten ontvangen, ook die van DNS.

Geplaatst:

Laat ik vertellen wat ik nu gedaan heb en ook dat het werkt. Als iemand iets weet waardoor het beter/sneller werkt hoor ik dat graag.

De Linksys WRT54g openen met 192.168.1.1 Daarin DHCP op disable.

De Zyxel en de Linksys verbinden via een UTP kabel van LAN poort 1 naar LAN poort 1.

De Zyxel op wireless LAN uit

Rechts klikken op het wireless symbool rechts onder op de PC /laptop.

Dan op status. Op properties. Dubbel klik op TCP/IP

Nu heb ik gekozen voor vaste IP adressen. Op de PC heb ik 192.168.1.51 en op de laptop 192.168.1.50 gekozen.

(De Zyxel 2812-HNU-F1 geeft IP adressen vanaf 192.168.33 tot een pool size van 32 hoger)

Subnetmask 255.255.255.0 staat er op de volgende regel vanzelf onder.

Dan 192.168.254 en als laatste 192.168.1.254 voor de DNS server.

Op de pc en de laptop heb ik bij TCP/IP op de laatste 2 regels .8.8.8.8 en 8.8.4.4. ingevuld zijnde de DNS server van Google.

Ik vraag me af of ik nu via de DNS server van Google werk of via die van Telfort.

Wel is alles veel sneller van via de kabel van UPC. Daar moest ik 8 tot 10 sec wachten tot inloggen op Google en nu 2 sec.

Geplaatst:

Je werkt via de DNS van Google... Het kan allemaal zo, maar ik zou de Laptop en PC buiten de DHCP pool houden. Zet die dan bijvoorbeeld vanaf 192.168.1.60 ofzo. Niet strikt noodzakelijk maar wel zo netjes.

Je geeft alleen Google nog meer inzage in je surfgedrag op deze manier.

Geplaatst:

Dit is een antwoord op mijn eerdere vraag n.l. via welke DNS ik werk. Dat is dus het DNS adres 8.8.8.8 dat ik op de PC en laptop via TCP/IP opgeef (dus Google) en niet dat van de Linksys router of het Zyxel modem. Prettig om te weten.

opendns geprobeerd maar een paar keer een beeld gekregen dat een side niet herkend werd

Misschien is er een andere DNS server zonder jarenlang volggedrag?

De volgende vraag is waarom in de pc en laptop een IP vanaf 192.168.60 en hoger te geven. Zyxel geeft Ip's af van 192.168.1.33 en tot 32 hoger. Dus tot 192.168.1.65 Dat is dus inclusief de genoemde .60

Geplaatst:

Je leest niet goed.... je pc en laptop hebben 50 en 51... nu is je pool van 33 tot 65 en je pc en laptop vallen daar binnen. Zet dan je pool vanaf 60 of desnoods 100 ofzo Zoals ik eerder schreef: het is niet erg maar het is netter om vaste ip adressen buiten je pool te houden. Gezien je subnetmask heb je ruimte genoeg.

Geplaatst:

Dus pc en laptop houden 192.168.50 en 51 maar ik ga de Zyxel veranderen naar 192.168.60 en 32 hoger.

Dan zitten de pc en laptop buiten de pool van de DHCP van de Zyxel. Nog niet geprobeerd.

Maar ik kan dus ook de Zyxel houden zoals het standaard is op 192.168.33 met een pool tot 32 hoger en de pc en laptop op b.v. 192.168.20 en 192.168.21

Geplaatst:

Zolang je 1 (Linksys) en 254 (Zyxel) niet gebruikt kun je het indelen zoals je wilt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen