Tonskidutch Geplaatst: 24 november 2011 Geplaatst: 24 november 2011 (aangepast) Hoi, beste linux gebruikers dwars door weer en wind en onverbiddelijk als ik ben, heb ik Opensuse 12.1 op mijn PC geinstalleerd. De durf daartoe was mede erin gelegen daar Opensuse 11.4 zo stabiel en prettig draaide. hoe dan ook NU met 12.1 krijg ik mijn /Public map op de NAS niet meer onder dolphin geopend tenminste de submap /Backup_pc_Ddrive de NFS-client is via yast net als altijd prima ingesteld EN de andere map /Multimedia map op de NAS kan ik overigens wel openen in dolphin (dolphin is zeg maar de filemanager van Opensuse) de NAS heeft twee mappen geshared voor NFS + CIFS/samba en DAAR is niets gewijzigd. ik heb dus tijdens mijn worsteling daarmee met diverse alternatieven ook de root aanmelding gebruikt... en parbleu daar werkt het wel als user heeft het altijd gewerkt en nu niet wat heb ik over het hoofd gezien of is het een reeds bekende bug? graag jullie advies in deze kwestie...? met vriendelijke groet Tonskidutch p.s. in de beeldbijlage zie je dat er enkel een naam gekozen is voor /Public onder de map /mnt maar dat zal toch niet uitmaken? 24 november 2011 aangepast door Tonskidutch Coles Corner Richard Hawley
Lamko Geplaatst: 24 november 2011 Geplaatst: 24 november 2011 In een terminal overschakelen naar de superuser en dan dolphin vanaf de terminal opstarten werkt wel ? Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Tonskidutch Geplaatst: 24 november 2011 Auteur Geplaatst: 24 november 2011 (aangepast) Hoi Lamko, moet ik even proberen... thanks edit> yep 24 november 2011 aangepast door Tonskidutch Coles Corner Richard Hawley
Tonskidutch Geplaatst: 24 november 2011 Auteur Geplaatst: 24 november 2011 (aangepast) admin@simone:/home> cd .. admin@simone:/> ls bin boot dev etc home lib lost+found media mnt opt proc root run sbin selinux srv sys tmp usr var windows admin@simone:/> cd /mnt admin@simone:/mnt> ls qnapmultimedia qnappublic admin@simone:/mnt> cd qnappublic admin@simone:/mnt/qnappublic> ls backup_pc_Ddrive admin@simone:/mnt/qnappublic> cd backup_pc_Ddrive bash: cd: backup_pc_Ddrive: Toegang geweigerd admin@simone:/mnt/qnappublic> maar dan ook via terminal weer niet voor admin? en wel bij de andere map admin@simone:~> cd .. admin@simone:/home> cd .. admin@simone:/> ls bin boot dev etc home lib lost+found media mnt opt proc root run sbin selinux srv sys tmp usr var windows admin@simone:/> cd mnt admin@simone:/mnt> ls qnapmultimedia qnappublic admin@simone:/mnt> cd qnapmultimedia admin@simone:/mnt/qnapmultimedia> ls downloaded_covers epg.dat iDream.db iTunes movie usr admin@simone:/mnt/qnapmultimedia> 24 november 2011 aangepast door Tonskidutch Coles Corner Richard Hawley
Tonskidutch Geplaatst: 24 november 2011 Auteur Geplaatst: 24 november 2011 heb het gevonden... zag dat de map user:root + group:root was (hoe dat zo kwam???) heb onder root login de map user:admin + group:users gemaakt nu werkt het weer als van ouds (een linux chown opdracht via de Opensuse menu's dus) bedankt voor de hint betreffende root / sudo 1 Coles Corner Richard Hawley
Tonskidutch Geplaatst: 26 november 2011 Auteur Geplaatst: 26 november 2011 Hoi, nog een vraagje... als het gepermiteerd is in hetzelfde bericht sinds het nu weer herstelt is, blijft de NAS 24:7 aktief dat had ik ook "destijds" met een sat-receiver die per autofs een automount pid aanmaakte nadat ik die autofs eruit geheveld had was de NAS weer idle / slapend dus dacht ik kan dat aan de autofs liggen van opensuse 12.1 dat de NAS aktief blijft, zo ja hoe die stoppen/ ciao Coles Corner Richard Hawley
polle58 Geplaatst: 26 november 2011 Geplaatst: 26 november 2011 In OpenSuSe (tenminste in 11.3) stop je autofs door als root dit comando te geven: /etc/init.d/autofs stop als dat werkt kun je autofs permanent disablen als je di wil
Tonskidutch Geplaatst: 26 november 2011 Auteur Geplaatst: 26 november 2011 polle58, ga ik eens proberen kom erop terug met resultaat. ciao Coles Corner Richard Hawley
Tonskidutch Geplaatst: 28 november 2011 Auteur Geplaatst: 28 november 2011 neen dan gaat van alles mis... als ik dat doe. En zo als ik dat bij de VU+ ingesteld had destijds, kan hier wellicht niet. # # $Id: auto.master,v 1.4 2005/01/04 14:36:54 raven Exp $ # # Sample auto.master file # This is an automounter map and it has the following format # key [ -mount-options-separated-by-comma ] location # For details of the format look at autofs(5). #/smb /etc/auto.smb #/net /etc/auto.net #/autofs /etc/auto.hotplug /media/net /etc/auto.network het vervelende is dat de NAS al dagen constant door blijft draaien hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is. misschien is het autofs niet de juiste weg, weet iemand een andere oplossing, de NAS te laten slapen gaan? ciao Coles Corner Richard Hawley
polle58 Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 kan je niet met hdparm aan de slag? hiermee kan je ondersteunde disks een spinoff time meegeven
Tonskidutch Geplaatst: 28 november 2011 Auteur Geplaatst: 28 november 2011 dank je Polle58, maar dan ga ik aan de NAS zijde iets wijzigen dat door de andere zijde (clients) veroorzaakt wordt tenminste zo zie ik dat, voorheen ging m'n nassie slapen met 11.4 ik ben dus op zoek naar die trigger in 12.1 die dat aan de wandel houdt. ciao Coles Corner Richard Hawley
Moderator wiz Geplaatst: 29 november 2011 Moderator Geplaatst: 29 november 2011 Reboot je nas eens? Wellicht is er een nfs mount blijven hangen tijdens je pogingen het te fixen en denkt je nas dat het daarom nodig is om door te blijven draaien? VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Tonskidutch Geplaatst: 30 november 2011 Auteur Geplaatst: 30 november 2011 misschien dat dat werkt ga ik eens proberen... thanks Coles Corner Richard Hawley
bigtwin Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 (aangepast) Beste Tonski, Het valt me op dat je twee zaken aan elkaar verbindt, die inks met elkaar te maken hebben: ciffs en nfs! 10 december 2011 aangepast door bigtwin ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
Tonskidutch Geplaatst: 16 december 2011 Auteur Geplaatst: 16 december 2011 Beste Tonski, Het valt me op dat je twee zaken aan elkaar verbindt, die inks met elkaar te maken hebben: ciffs en nfs! beetje laat als reaktie, alsook als verklaring natuurlijk hebben nfs en cifs niets met elkaar te maken maar beiden zijn aktief, dus uit elkaar pluizen wie wat wil en doet was de oplossing. ciao Coles Corner Richard Hawley
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen