mr|repel Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Hoi allemaal, Ik heb een shell script geschreven voor het actief houden van mijn 3G verbinding van mijn servertje. Dit omdat de 3G manager van Ubuntu niet echt goed reconnect als er geen verbinding is. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het sakis3g script, deze maakt verbinding via mn USB dongel met het 3g netwerk. Dit script werkt goed en zonder problemen. Mijn scriptje maakt gebruik van het sakis script en ziet als volgt uit: #!/bin/bash host google.com>/dev/null if [ $? -eq 0 ]; then echo "Er is een internetverbinding" date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S Verbinding was in orde' >> /home/mrrepel/Documents/scripts/verbinding.log else echo "Geen internetverbinding" echo "verbinden met 3g" ./sakis3g (diverse schakelopties) >> /home/mrrepel/Documents/scripts/verbinding.log echo "verbonden met 3g" date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S Verbinding was hersteld' >> /home/mrrepel/Documents/scripts/verbinding.log fi Dit script heb ik in de crontab van de rootuser gezet: root@server: crontab -l */5 * * * * /home/mrrepel/Documents/scripts/3gverbinding.sh Ik zie in de logfiles dat de crontab draait, echter niet met de juiste privileges. Als ik het script draai als "gewone" user krijg ik dezelfde, foute, logs in mn logfile. Doe ik dit met sudo of als root heb ik geen enkel probleem en doet mn scriptje alles wat moet. Ow ja, ik maak gebruik van Ubuntu 10.4. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Moderator wiz Geplaatst: 27 november 2011 Moderator Geplaatst: 27 november 2011 Dit script heb ik in de crontab van de rootuser gezet: root@server: crontab -l */5 * * * * /home/mrrepel/Documents/scripts/3gverbinding.sh maak er eens dit van: */5 * * * * root /home/mrrepel/Documents/scripts/3gverbinding.sh Zo staat het hier in de crontab, eerst de user ervoor en dan het script wat je wilt laten uitvoeren. VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
polle58 Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Hoe heb je de crontab aangepast? om je crontab als root te bewerken moet je dit commando gebruiken: sudo crontab -e
mr|repel Geplaatst: 27 november 2011 Auteur Geplaatst: 27 november 2011 Bedankt voor de reactie's. Ik heb de crontab aangepast met de rootuser erbij ( met crontab -e ) maar dit werkt helemaal niet, het script wordt niet aangeroepen en de logs blijven leeg. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
polle58 Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Nog iets over teruggevonden , hier beweert men dat je de -u optie moet gebruiken: http://sartorius.wordpress.com/2006/08/30/creating-cron-jobs-in-ubuntu/
mr|repel Geplaatst: 28 november 2011 Auteur Geplaatst: 28 november 2011 Helaas, deze was ik ook al tegen gekomen. Het heeft niet mogen baten. -edit- Net een schakeloptie gevonden voor sakis3g --sudo. Nu kan ik het script als user draaien, echter de crontab blijft problemen geven als voorheen ( zowel de user als root cron ) Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Moderator wiz Geplaatst: 28 november 2011 Moderator Geplaatst: 28 november 2011 wat je even zou kunnen proberen is in je script de gehele paden aan te geven. Dit omdat waarschijnlijk het pad van root niet gelijk is aan het pad wat je hebt als gebruiker, en dan zou het zo maar kunnen zijn dat je commando domweg niet gevonden wordt. dus niet host google.com > /dev/null maar /usr/bin/host google.com > /dev/null en zo verder. ./sakis3g zal alleen werken als je current directory /home/mrrepel/documents/scripts is denk ik. Echter, als je hem vanuit de cron start, en in je script zet je geen cd /home/mrrepel/documents/scripts, dan zal ook de regel ./sakis3g geen succes zijn lijkt mij. VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
mr|repel Geplaatst: 29 november 2011 Auteur Geplaatst: 29 november 2011 Bedankt voor de tip, de absolute paden zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Vanavond eens proberen. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
mr|repel Geplaatst: 29 november 2011 Auteur Geplaatst: 29 november 2011 En het waren de paden. Bedankt voor de tips, het scriptje draait nu als een tierelier. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Moderator wiz Geplaatst: 30 november 2011 Moderator Geplaatst: 30 november 2011 Mooi, altijd fijn om te lezen dat het opgelost is. VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen