Ga naar inhoud


VU+ DUO Instellingen Tuner en Zenderlijst


Talagor

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vrijdag een VU+ Duo en heb een klein probleem met het instellen van de VU+ DUO.

Laat ik beginnen met dat ik een echte beginner ben en nog niet zo veel weet over linux ontvangers.

 

Ik hoop dan ook dat iemand hier mij verder kan en wil helpen.

 

Even een omschrijving van de oude situatie:

 

Er Zijn buiten 2 schotels met elk een LNB (Dus 2 kabels).Er was een homecast sat receiver. Hierop ontvingen we Hotbird, Astra 19,2 en Astra 23,5.

 

Nu heb ik zelf op de VU+ De laatste nieuwe openpli versie geinstaleerd (OpenPLi-2.1-beta-vuduo-20111125_usb.zip)

en na 2 dagen heb ik hem dan zover dat ik alle zenders gevonden krijg. Ik heb de kabels als volgt aangesloten:

 

Kabel hotbird op Ingang 1 en Kabel Astra op Ingang 2. De tuners heb ik zo ingesteld:

 

Tuner A

simple

Diseq A/B

A: Hotbird

B: Astra 19,2

 

Tuner B

simple

Diseq A/B

A: Astra 19,2

B: Astra 23,5

 

Er is ook nog een canaaldigitaal kaart en een viaaccess kaart aanwezig (bijde CI module).

 

Echter klopt het zo niet helemaal volgens mij. Er zijn een paar dingen die niet werken.

 

1: De enige zenderlijst die genummerd is, is van canaaldigitaal. Deze gaat echter alleen maar tot 999. Is dit uit te breiden of aan te passen? Als ik een andere lijst kies dan is deze niet genummerd. Bij de lijst "Alles" bijvoorbeeld zie ik wel op alfabetische volgorde de zenders, maar geen nummer op welk kanaal die zitten.

 

2: Als ik bijvoorbeeld nederland 1 opneem, kan ik niets anders kijken of opnemen. Ga ik naar de zenderlijst zijn ineens een heleboel zenders grijs en niet te kiezen. Volgens de informatie die ik heb gelezen zou ik juist zelfs 2 of meer programmas tegelijk moeten kunnen opnemen. en een derde kijken. Ik krijg echter de melding "Geen Vrije Tuner beschikbaar".

 

Volgens mij heb ik ergens iets compleet verkeerd ingesteld. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welke lnb's zitten er precies op de schotels?

Op schotel 1 een single lnb voor hotbird en op schotel 2 een duo lnb voor Astra 19,2 en astra 23,5?

Of zitten op beide schotels een tripple lnb waarop je alle drie de satellieten kan ontvangen?

 

In het laatste geval stel je tuner A in

Simpel

modus ABCD

A Astra 19,2°

B Hotbird 13°

C Astra 23,5°

 

Tuner B

Gelijk aan tuner A

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie.

Er is inderdaad een single lnbvoor hotbird en een duo voor de astras.

 

Ik had ook ergens gelezen dat ik tuner A op Diseq A/B/C/D moet instellen (Hotbird/Astra 19,2/Astra 23.5) en dan tuner be op "Gelijk aan A".

Ik zal jullie tips in iedergeval even proberen en berichten wat de uitkomst is.

 

Inmiddels heb ik ook begrepen dat ik met dreamboxedit of met dreambox Control Center de zenderlijsten etc kan bewerken.

Is dat makkelijk te doen voor een beginner ?

 

Ik lees overal dat ik iets van een Henksat lijst zou moeten gebruiken voor de satelieten en de bouqets. Maar ik snap er niet zo veel van wat dat inhoud eigenlijk.

Iemand die me op het juiste spoor kan zetten ?

 

Sorry als ik echt domme vragen stel maar ja, moet toch ergens beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een single lnb is voor hotbird dan is mijn voorbeeld van stellingen verkeerd.

 

Dan moet je volgende doen

 

Tuner A

Simpel

modus single

Daar op 13° oost zetten

 

Tuner B

Simpel

modus AB

A Astra 19,2°

B Astra 23,5°

 

Met deze opstelling kan je helaas geen maximaal gebruik maken van de dubbele tuner in de Vu+

Opnemen en kijken naar een andere zender kan slecht als ze op dezelfde transponder zitten.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en bedankt voor de reacties. Ik heb het een en andere geprobeert en volgens mij heb ik nog meer verprutst....

 

Ik krijg nu helemaal geen kanaal meer.

 

Iemand vertelde me hoe ik henksat moet downloaden via plugins, en nu zijn ook de zenderlijsten compleet leeg....

 

Even voor de duidelijkheid: Ik heb de tip van puch opgevolgd en de instellingen zo overgenomen.

 

Als ik dan naar de signaalmeter ga slaat die bij tuner A vol uit. Dus hotbird zou goed moeten zitten.

Bij Tuner b krijg ik helemaal geen signaal.

 

ik heb toen mijn oude receiver aangesloten en naar de instellingen gekeken en daar staat het als volgt:

 

Sateliet 1:

Hotbird 13.0e

10719V , 27500 3/4

optie C

 

Sateliet 2:

Astra 19,2e

10788V , 22000 5/6

optie A

 

Sateliet 3:

Astra 23,5e

10758V , 22000 7/8

 

Nu heb ik die getallen bij de VU+ signaalzoeker Handmatig ingesteld en zie daar, vol signaal. Maar hij houdt het niet vast.

Als ik eruit ga en weer terugkom is ie weer weg.

 

Ik zie die getallen ook niet in de lijst daaronder terugkomen. Moet ik factory reset doen voor de zekerheid?

 

Wat doe ik toch verkeerd ? Ik zie het echt niet meer en sta op het punt van opgeven. Dan mijn oude receiver maar weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het na plaatsen van een nieuwe zenderlijst zo, dat je enkele handelingen moet doen;

Open de zenderlijst (ronde schijf om OK omhoog kiezen) - Blauwe knop (Favorieten) en kies dan een boeket (bv. Nederland?)

Dan pas kan je zappen en is je zenderlijst te zien.

aangepast door Tisnix

VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders download je hier de enigma 2 zenderlijst.

Zet hem via ftp, of een programma zoals dreambox edit in je ontvanger.

 

Daarna ontvanger opnieuw starten en je zenderlijst zit erin.

 

Nu ben je al zeker dat je een lijst met correcte frequenties hebt.

 

Daarna ga je een beetje spelen met de instellingen.

Probeer eerst die hotbird goed te krijgen op tuner 1.

Daarna ga je de instellingen van tuner2 gaan uitproberen tot je de correcte hebt gevonden. Trial en error zeg maar.

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi en bedankt voor alle goede goede tips.

 

Ik heb gisteren de VU+ bij iemand anders aangesloten. Hij heeft alleen een DUO LNB Astra en Hotbird. Even Fabrieksinstellingen tergu gehaald en opnieuw begonnen.

Alles werkte prima. Als ik bij signalmeter ga kijken slaat die ook gelijk uit op astra en hotbird.

 

Ik denk dus dat het te maken heeft met de sateliet / transponder dat het bij mij niet werkt.

 

In de oude sateliet staat dus:

 

Sateliet 1:

Hotbird 13.0e

10719V , 27500 3/4

optie C

 

Sateliet 2:

Astra 19,2e

10788V , 22000 5/6

optie A

 

Sateliet 3:

Astra 23,5e

10758V , 22000 7/8

 

Kan ik dat ergens invoeren ? Ik heb gezien dat er een satelites.xms lijst is. Kan dat misschien daar aangepast worden ?

Of snap ik het nou weer niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van het weekend de VU+ nog eens op een nadere LNB aangesloten (duo LNB Astra / Hotbird)

Compleet nieuw geflashed en hier deed die het dan wel goed.

 

Ik ben dus inmiddels ervan overtuigd dat het met die frequenties of transponders te maken heeft.

Kan dat ergens ingesteld worden dat ik die handmatig invoer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi en bedankt voor alle goede goede tips.

 

 

Kan ik dat ergens invoeren ? Ik heb gezien dat er een satelites.xms lijst is. Kan dat misschien daar aangepast worden ?

Of snap ik het nou weer niet ?

 

enkel hier kun je die manueel aanpassen

config.Nims.1.diseqcA=48
config.Nims.1.diseqcMode=diseqc_a_b_c_d
config.Nims.1.diseqcC=192
config.Nims.1.diseqcB=235
config.Nims.1.configMode=simple
config.Nims.0.diseqcMode=diseqc_a_b_c_d
config.Nims.0.diseqcA=130
config.Nims.0.diseqcB=192
config.Nims.0.diseqcC=235
config.Nims.0.diseqcD=282
config.Nims.0.configMode=simple

(mijn settings van de diseqc dus niet kopieren

 

die staan vast in /etc/enigma2/settings

aanpassen met linux editor

 

maar dat moet ook heel gewoon per tuner konfiguratie menu kunnen

wat voor diseqc switch heb je tussen die DUO-LNB en de hotbird pit (lnb)

ciao

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Tonskidutch en bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb de schotels zelf niet geinstalleerd en heb ook geen idee wat voor switch er tussen zit (of er wel een tussen zit). Ja, ik ben een noob allereerste klas maar probeer te leren ...

 

Het enige wat ik heb zijn dus die instellingen zoals ze in mijn homecast staan. En die verschillen dus van wat de VU+ weergeeft. Nu weet ik niet of at van belang is of dat ik het ergens anders moet zoeken.

 

Als ik mijn homecast aansluit en bij settings kijk staat er dus:

 

Sateliet 1:

Hotbird 13.0e

10719V , 27500 3/4

optie C

 

Sateliet 2:

Astra 19,2e

10788V , 22000 5/6

optie A

 

Sateliet 3:

Astra 23,5e

10758V , 22000 7/8

 

Mijn homecast vindt die dus op hele andere frequenties en ik weet niet of dat van belang is.

 

 

Ik begrijp dat ik Tuner A op simple en single moet instellen (hotbird) en Tuner B op Simple en A/B (Astra 19 en Astra 23).

Maar dan ?

 

Sorry dat je nu de hele lading aan vragen en onwetendheid over je heen krijgt. Ik waardeer echt elke tip of hulp die ik hier kan krijgen ten zeerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik iedereen bedanken die mij probeerde te helpen met dit verhaal. Ik heb inmiddels alles redelijk werkend met behulp van een kennis die toch wat meer verstand van zaken had.

Hij heeft de frequenties er volgens hem handmatig ingezet en toen werkte het ineens meteen.

 

Nogmaals bdankt iedereen en wat mij betreft mag hier dus een slotje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...