Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een FL1.17chassis waarvan de +5 en +141V weg is... serie weerstand 1.5Ohm-5W door... BUT11AF kort...

 

Hoe kan ik dit veilig herstellen zonder het risiko te lopen dat na vervanging van defekte onderdelen, bij het aanschakelen de BUT weer doorslaat?

Ik heb de L5511 eruit genomen en C2238 met een lamp van 75W belast...

Mag ik een reotor gebruiken om de primaire spanning langzaam te laten oplopen?

Het kan natuurlijk zijn dat op het hulpprintje torren of diodes door zijn en deze terug alles in het hondert laten lopen...

Daarom die veiligheid.


Geplaatst: (aangepast)

Hoe komt het dat de but doorgeslagen is??? - slechte contacten drivertransfo of overspanning. Heb je bij de lamptest normale 148V?

 

Met een reotor kan je altijd de spanning langzaam opvoeren- vanaf 100V AC krijg je al de 148V.

 

Vaak zit op de driverprint van de voeding een aantal smd weerstanden met slechte contacten -controleer dat alvast

 

Succes met de herstelling

aangepast door boarder
Geplaatst:

""Hoe komt het dat de but doorgeslagen is??? ""

Dat is de 1 mijoen vraag!

De serieweerstand R3209 van 1.5 Ohm was door, netzekering OK; en de diodes van de bruggelijkrichter meten goed...

Dus vermoed ik een netoverspanning die de BUT11AF heeft doen doorslaan ( nu BUT12AF)

Zowel E-C als E-B juncties lagen kort...

Maar ik ben een beetje bevreesd als ik de spanning aansluit het even knettert en terug van voorafaan moet beginnen...

Daaron d8 ik om een lamp over de zekeringhouder (zonder zekering) te plaatsen en een lamp als belasting van de voeding...

En met de reotor de netspanning opdrijven naar 220V toe.

Geplaatst:

De PTC is uitgemeten en OK.

Dan de spanning op de schakeling via reotor.

De 5V van de µSOPS is OK.

De secundaire spanning van de SOPS is er niet, en er komt geen sturing aan de basis van de BUT11AF

Dus ipv een SOPS is het een NOPS.

Ik vermoed dat de stuurprint ook QRT is of naar de eeuwige jachtvelden....

Ik ga nog even ohms de torren en diodes van het primaire circuit doormeten

Is er nog een SOPS repair kit van de FL1.x te krijgen?

Geplaatst:

de sops repair kit is niet meer te verkrijgen.

 

Heb je de stuurprint al eens nauwkeurig bestudeerd op slechte solderingen??

Ik heb al vaak voorgehad dat de soldering van een aantal smd-weerstanden gescheurd was.

Geplaatst:

Met de loep en m'n bril op, alle solderingen nagekeken en ze zijn mooi glanzend ook van opzij bekeken.

De SMD's zitten mooi gesoldeerd.

Aangezien de BUT11AF volledig in sluiting lag, zal de +285V via de basis van de BUT door de stuurprint gegaan zijn en daar gestrooid hebben....

Met de funeste gevolgen vandien.

Ik zoek nog verder voor zo een printje... of kit.

Het ongeluk wil dat er hier vele van die FL's staan...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...