Ga naar inhoud


Clone+ zendbereik vergroten


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik was het uitvallen van m'n kaart/receiver beu...

De afstand tussen basisstation en kaartreceiver was op het randje, nu eens signaal dan weer niet: onbetrouwbare verbinding!

Geen signaalleds die oplichten!

Toen heb ik de plastik bekleding van de electronica geopend, en de design eens nauwer bekeken...

Het is ook zo als de kaartzender in de lucht komt, de ontvanger dichtgaat...

 

Er zit een klein blauw keramisch blokje in, met opgedrukte 8.

Dik keramisch materiaal fungeert als antenne... (groot compromis= slecht rendement!)

Ik heb m'n HP spectrumanalyser aangeschakeld met bereik 900-1000MHz, en dan een peaksearch gedaan: 950 Mhz daar zaten grassprietjes, van 940 tot 956 waren verschillende signalen merkbaar.

 

Als ik me niet vergis is dit een golflengte van 31cm dus een kwartjegolf antenne is 7.5cm...

Ik heb een geïsoleerd stuke montagedraad van 8cm genomen en dit aan dat kleine witte condensatortje gesoldeerd dat de Clone+ zender verbindt met dat beetje keramisch materiaal dat als antenne fungeert....

Eens de waarborg voorbij gaat dat stukje keramiek d'r uit en werkt de "antenne" alleen, nu is het niet te zien dat er aan de kaart is gesoldeerd!

 

Maar daar waar ik vroeger geen signaalsterkteled had die oplichtte, zijn het er nu 2 tot 3 !!!

Geen uitvallen van gecodeerde zenders meer!!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb zojuist de masterunit ook voorzien van een "staartje" van 8cm...

Waarborgzegel is jammer genoeg "gebroken"...

In de masterunit zit een zwart blokje dat 1cm breed en 3 cm lang is, en dat één zijde massa is...

Dus die antennestraling is ook zeer sterk gedempt, is "soort stralende coax"

Dit echter verwijderen doe ik maar als de waarborg over is...

Terug heb ik aan het koppel C-tje gesoldeerd.

De reikwijdte is nu vééél groter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan Ambers

 

Zou je wat foto's van je ombouw/aanpassingen willen maken?

 

Edit: Typo

aangepast door Mrbeam

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Dit is best een interessant onderwerp.

Ik heb op mijn land in de buurt van mijn huis een caravan staan en daar komt wel eens familie over. Op dit moment is het bereik van mijn SmartWi niet toereikend maar als ook daarmee de mogelijkheid zou bestaan om het bereik wat te vergroten, zou dat een mooie oplossing zijn.

Wat ik me wel afvraag is of het zendbereik van de client-cards op een gegeven moment niet te kort schiet.

Als ik me niet vergis werkt het systeem toch als volgt:

De satelliettuner vraagt elke 10 sec. een coderingssignaal. De clientcard vraagt dat aan het basisstation waar de CanalDigitaal-kaart in zit en de juiste codering wordt weer naar de clientcard gestuurd.

Je kunt dus wel het bereik van het basisstation vergroten maar de vraag is of de clientcards het basisstation nog wel kunnen bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne werkt beide kanten op. Dus het werkt wel degelijk voor zenden en ontvangen.

Het zou een ander verhaal wezen als je een versterker zou gaan gebruiken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt ook wel logisch. Hij ontvangt dus gemakkelijker de zwakke signalen op een grotere afstand.

Kan iemand iets meer vertellen over het bereik na het aanpassen? Nu haal ik de 15 meter niet ( van huis, naar huis) door ramen etc.

 

Is dit er ook al voor de smart wi?

En kunnen er foto geplaatst worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Dit is een oud draadje, maar ik vul toch eerst maar even hier aan, in plaats van een nieuw draadje te beginnen.

 

Ik heb een Smartwi, nu zo'n halfjaar in gebruik.

Ook ik had af en toe korte uitval, en andere positionering van het basisstationnetje bood niet echt uitkomst.

 

Toen heb ik in mijn basisstation een extra draad gesoldeerd van zo'n 50 cm. Zie op de foto, linksbovenin het basisstation, aan het " antenne-spoor" gesoldeerd. (En later nog een gaatje in het zwarte doosje gemaakt om het draadje doorheen te voeren, om het netjes af te werken.)

Dit bood wel wat verbetering, maar het was nog steeds niet storingsvrij.

 

Toen heb ik op een client-kaart hetzelfde gedaan, met een (wat dunner) draadje van zo'n 30 cm. (En ook een gaatje in het zwarte kapje gemaakt, aan de zijkant, om het draadje doorheen te voeren.

Dit functioneerde vervolgens een aantal weken probleemloos! :) :) :)

Vervolgens dacht ik: dat draadje kan ook korter; dus ik heb het op een centimeter of 15 afgeknipt. Dit levert nu nog heel af en toe een storing op, dus dat is niet ideaal.

 

 

Voordat ik echter er opnieuw een draadje van 30 centimeter aan vastsoldeer, heb ik wel een vraag.

Mijn veronderstelling is, dat de bottleneck van deze smartwi-antennetjes is dat ze soms op een plek zitten waar de ontvangst net even wat minder is. Met zo'n langere draad-antenne, die wellicht verre van ideaal geproportioneerd is voor de betreffende golflengte, krijg je toch betere ontvangst doordat de draad ook door betere ontvangst-plekken loopt. Daarom (is mijn veronderstelling) werkt zo'n langere draadantenne beter dan een echt 'passende' antenne die wellicht op een niet-handige plek zit zo dicht tegen mijn receiver aan.

 

 

Mijn vragen aan de antenne-deskundigen onder jullie:

1. Maakt het uit op welke plek op het koper-spoor ik de draad-antenne vastsoldeer? Ik heb het nu gemakshalve ergens in het begin van het spoor gedaan, maar is er een betere plek?

2. Is het wellicht beter het hele koperspoor als antenne los te koppelen van de electronica, en ALLEEN de draadantenne eraan te solderen? Of maakt dat niet veel uit?

3. Is het nog slim om een heel precieze lengte van de draadantenne te kiezen? Of maakt dat bij zo'n mis-aangepaste antenne niet zo veel meer uit?

 

Ben benieuwd wat er zodoende nog te 'verbeteren' valt aan de Smartwi en Cloneplus. Je leest dat wel meer mensen toch af en toe een kleine onderbreking hebben; niet fijn als je net een goede film zit te kijken.... :(

 

Groet, A33

post-40446-0-57587700-1434117602.jpg

post-40446-0-12626800-1434118418.jpg

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vragen aan de antenne-deskundigen onder jullie:

1. Maakt het uit op welke plek op het koper-spoor ik de draad-antenne vastsoldeer? Ik heb het nu gemakshalve ergens in het begin van het spoor gedaan, maar is er een betere plek?

Het spoor is een antenne dus moet je die uitschakelen (los nemen door snijden ....)

 

2. Is het wellicht beter het hele koperspoor als antenne los te koppelen van de electronica, en ALLEEN de draadantenne eraan te solderen? Of maakt dat niet veel uit?

De impedantie zal wel iets van 50 ohm zijn als je dus en je eigen antenne en "het koper spoor" laat zitten klop dat niet meer.

Je krijgt dan 50 / 2 = 25 ohm . de engegie overdracht is dan niet optimaal

 

3. Is het nog slim om een heel precieze lengte van de draadantenne te kiezen? Of maakt dat bij zo'n mis-aangepaste antenne niet zo veel meer uit?

jou antenne 1/4 golflengte  (1/4 golf lengte is  300 / frequentie X 1/4  of een 5/8 golf lengte 300 / frequentie x 5/8)

En beide antennes horizontaal of vertiekaal plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...