Ga naar inhoud


DM7020si voeding defect


MehmetArslan

Aanbevolen berichten


 

Met een multimetertje de (gelijk)spanning over de C van 50uf / 400V.

Let op daar staat 350 V op en is verbonden met het net.

Bij geen spanning, de meter op wisselspanning zetten en over de PTC meten (R141 op dit schema).

Als er 230V of een hoge spanning over staat is hij defect.

Ook eens zien of je tussen L124/C100 en L124/C101 230V wisselspanning krijgt...

 

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schema lijkt behoorlijk te kloppen, (alhoewel de numering van de componenten niet echt goed leesbaar is).

 

Iemand? Kunnen wij het schema ergens opladen?

 

Ik denk dat je eerst moet zien of je gelijkspanning hebt op D200/C201 of over C203, connector CN300 pin 1 is ook goed...

Hoeveel juist kan ik niet opmaken uit het schema.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al bedankt voor het kijken. We zullen er zo ook wel uit komen denk ik. (Ik ben aan een nieuwe bril toe, dus ik heb altijd een excuus!!!)

Ik wou eigenlijk vooral het type weten van de driver IC's, (IC100? IC101?) Dus degene die de trafo's sturen.

Ik heb het vermoeden dat IC101 geen FET is (aan L101), maar een komplete IC met een FET als uitgang, en een pulsbreedte gestuurde oscillator, waarbij die maximum geeft bij 0 V op de gate, en dat de FET open blijft bij een hoge positieve spanning.

Op pin1 van CN300 zou dan een stand-by spanning staan. Diezelfde spanning staat ook op de 2de optocoupler (LED-diode met + op de kathode?) en ik denk dat die dient om de "grote" voeding aan te zetten. En dan is het natuurlijk de vraag of de transistor met C204 over de emittor-basis in geleiding moet staan of juist net niet om de voeding aan te schakelen. Het zou dus kunnen dat de "grote" voeding gewoon niet opstart als de kabeltjes er niet opzitten...

 

Misschien heb jij daar een idee van?

 

Het is natuurlijk wel gemakkelijk op te lossen, maar dan moet je de werking weten en daarvoor moet je de datasheet hebben van de stuur-IC van de "grote" voeding.

 

Misschien kan MehmetArslan de typenummers lezen, zou wel een stuk makkelijker zijn.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Controleer de condensatoren met een capaciteits meter. Begin met de condensatoren die klein zijn en een hoge capaciteit hebben. Soms staan ze wat bol of hebben wat gelekt. Dat is een eerste indicatie.
  • Ga er ook goed met je neus overheen..en zoek naar brandlucht.
  • Een voeding kontroleer ik eerst met mijn ogen en neus. Daarna de C´s doormeten. Met een ohmeter controleren of er een weerstand open is.
  • 105° condensatoren zijn niet nodig.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een deel van de voeding kunnen repareren (C103), maar zit met een ander probleem.

 

D300 wordt heel warm.

 

De printbanen aan de connector zijn ook kapotgedrukt, heeft er iemand een foto van de printzijde?

-------------------------------------------------------------------

Als iedereen mekaar helpt zijn er geen problemen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet wat ze er mee gedaan hebben,maar als ik dit zo lees, hebben ze hem gruwelijk mishandeld ,daar de voedig van de 7020 zelden kapot gaat

,Als D300 diode heet word is er waarschijnlijk een verkeerde diode in gezet,die te langzaam is,en of te licht,dus een snelle diode plaatsen.

ik ga mijn 7020 niet onnodig uitelkaar halen voor een foto,normaal kun je zien hoe de bedrading heeft gelopen,zeker als je een eyeloop gebruikt.

Gebruik low ESR Condensatoren ,Die er origineel in zitten ,DUS 105graden C's,dit is nl een inverter voeding,en daar horen altijd LOW ESR 's in .als je dat niet doet zijn ze zeer snel overleden.

Dat is dus Knoei werk

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...