Ga naar inhoud


jbl subwoofer 200 230 brandlucht


bram567

Aanbevolen berichten

goede avond ik heb hierthuis een hele mooie JBl 200 230 subwoofer staan maar sins kort heb ik zodra ik de bass boven de 50% draait dat ergens van de subwoofer af een hele smerigge brandlcht vanaf komt wouw vragen of ieamnd toevallig weet hier wat het kan zijn en wat ik moet doen is mooi sub en gebruik heb zowat elke dag op muziek de rammen kan het niet lusiteren noemen:p

 

gr bram,

Link naar reactie
Delen op andere sites


alles wat er iop de subwoofer zit is orgineel van de winkel af zit er op dus als het goed is moet het wel op elkaar afgestemt zijn en spreekspoel bedoel je denk ik de middelste deel van een subwoofer mee en voor de rest bij de randen in de sub bij de cones en om de cones geen brand plekken te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

eens moet de eerste keer zijn, een weerstand en zeker een elco (draai der maar eens eentje om) ruikt toch wel heel anders.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk zou je de versterker van de subwoofer (neem aan dat dit een actieve is) aan een scoop moeten hangen en kijken of er een mooie sinus uit komt, dat zijn de betere versterkers.

 

het grootste gevaar voor je speakers is als de versterker begint te "clippen" (de sinus afkappen) dit gebeurt vaak doordat de voedingsspanning niet toereikend is, doordat de speaker dan langer op één punt blijft staan wordt deze goed heet en brand door alles even simpel samengevat.

 

MVG. Gerard

aangepast door Hellum

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, sorry..ik ging er van uit dat deze speaker geen ingebouwde maar externe versterker heeft.

Dan zijn er meer dingen die kunnen stinken.

In dit geval zou ik de versterker en voeding "open leggen" en mijn ogen en neus het werk laten doen.

Je zult vast wel zien of ruiken dat er ergens iets (te) heet geworden is. Bruine vlekken zijn het resultaat op de printplaat maar ook het betreffende onderdeel zelf.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow daar zit een eindversterker in daar zeg je u tegen mooi ding maar heb op de vage manier niks gevonden kwa brandplekken maar waar komt het dan vandaan ga straks nog even die subwoofer zelf keer na kijken anders weet ik het zelf ook niet

 

en voor de geen die gaan eten eetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

meschien een tafel contaktdoos ,die enigsins overbelast word? een Speaker geeft alleen een brandlucht als hij een DC of blok golf spannig aan gevoerd krijgt,niet door een evt te groot vermogen want dat hoor je nl,als de max.uitslag van de conus is berijkt gaat hij klaperend/krakend geluid geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet door een evt te groot vermogen want dat hoor je nl,als de max.uitslag van de conus is berijkt gaat hij klaperend/krakend geluid geven

 

Ehh?...Huh..?

 

Dat is dus niet zo..met teveel vermogen kun je een luidsprekerspreekspoel wel degelijk doen oververhitten zonder dat ie vervormd geluid geeft.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat is zeker een nieuw

niet door een evt te groot vermogen want dat hoor je nl,als de max.uitslag van de conus is berijkt gaat hij klaperend/krakend geluid geven

 

Ehh?...Huh..?

 

Dat is dus niet zo..met teveel vermogen kun je een luidsprekerspreekspoel wel degelijk doen oververhitten zonder dat ie vervormd geluid geeft.

Dat is dan zeker een nieuw verschijnsel,een woofer geeft een krakend/klaperend geluid,nl als hij over belast word ,dan berijkt de conus zijn max uitslag zowel naar voor,als naar achteren,hij wil als het ware verder dan hij kan,en dat hoor je dan ook ,en als je het al te bont maakt bijv.met een grote piek kan hij er zelfs uit knallen.

Je kunt een 15watt.speaker met een 150watt verst.heel houden,en een150watt speaker met 15watt opblazen,dmv klippende eind-trap,of een DC spanning op je uitgang.

Alleen een tweeter en midrange zal sneller verbranden bij overbelasting zonder dat je het van tevoren hoord.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...