Ga naar inhoud


Aluminium strip rechtbuigen


Hellum

Aanbevolen berichten

Ik ben een oudere jaren zeventig platenspeler aan het opknappen (volautomatische philips), de vorige eigenaar heeft ooit de alles aan elkaar vast gelijmd omdat de boel waarschijnlijk al verbogen was, nu heb ik de aluminium sierstrip losgemaakt maar deze is erg verbogen, heb dat ding grotendeels weer rechtgemaakt maar weet iemand een goede manier om het helemaal weer recht te krijgen? (dit krast nu op de platen) zie foto.

 

MVG. Gerard

post-39585-0-80071100-1323276602_thumb.jpg

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is geen sierstrip maar een stroboscoop-ring.

Daarmee kan je zien of dat je plateau op de juiste snelheid draait.

 

Gerard,

 

De DJ's van vroeger hadden dikwijls een neonlampje, en bij sommige platenspelers zat dit zelfs ingebouwd en verlichten een dergelijke ring op de buitenkant van de draaitafel.

 

Het lampje knippert aan 25 Hz en als de snelheid goed is staan de blokjes van een van de 2 ringen stil ook al draait de plaat.

 

Meestal kon je de snelheid ook bijregelen als de blokjes zachtjes vooruit of achteruit bewegen.

 

Als je de ring met een "echte" TL verlicht krijg je ook dit effect...

 

maar ja, daar wordt aluminium niet recht van...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerard,

 

De DJ's van vroeger hadden dikwijls een neonlampje, en bij sommige platenspelers zat dit zelfs ingebouwd en verlichten een dergelijke ring op de buitenkant van de draaitafel.

 

Het lampje knippert aan 25 Hz en als de snelheid goed is staan de blokjes van een van de 2 ringen stil ook al draait de plaat.

 

Meestal kon je de snelheid ook bijregelen als de blokjes zachtjes vooruit of achteruit bewegen.

 

Als je de ring met een "echte" TL verlicht krijg je ook dit effect...

 

maar ja, daar wordt aluminium niet recht van...

 

Eddy Vl

 

volgens de handleiding een gloeilamp er boven houden maar dat doet er niet toe, ik moet dat ding weer recht krijgen.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de moderne latere volautomaten werd de snelheid zelfs computer gestuurd dmv. deze ring.

Ik heb er hier nog een die zodra je op start druk eerst een lamp aanzet om de kijken of je een LP of singel op de draaitafel hebt liggen dan een lamp aan zet en hiermee de snelheid gaat meten en zo nodig bijregelt.

Vervolgs tilt hij de arm op en zet deze precies op de plaat.

Tijdens het spelen zijn er een aantal microprocessors aan het werk die de armbewegingen en de snelheid voordurend in de gaten houden zodat er slecht minimale afwijkingen in kunnen zitten.

 

Tja, de goede oude tijd, de hele vakantie voor gewerkt, om dan zoiets te kunnen kopen voor toen net geen 1000 gulden.

 

Maar vooral niet geen slaan op die ring want dan vervorm je e.e.a en krijg je het nooit weer recht.

Voor de rest echt handwerk en steeds zachtjes in de juiste vorm duwen of iets buigen totdat hij weer plat ligt.

Vervolgens lijmen en goed aandrukken.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de moderne latere volautomaten werd de snelheid zelfs computer gestuurd dmv. deze ring.

Ik heb er hier nog een die zodra je op start druk eerst een lamp aanzet om de kijken of je een LP of singel op de draaitafel hebt liggen dan een lamp aan zet en hiermee de snelheid gaat meten en zo nodig bijregelt.

Vervolgs tilt hij de arm op en zet deze precies op de plaat.

 

suc6

 

Gerrit

 

Die van mij doet dat dmv een klein plastic pinnetje dat in het plateau zit, is die ingedrukt dan is het een 12 inch (pinnetje zit helemaal aan het uiteinde waar nog geen groef zit zodat de plaat niet beschadigd).

 

Alles was al aan elkaar gelijmd maar dat is weer losgegaan, ik moet misschien maar kijken naar een nieuwe mat, dan maar kijken hoe ik er netjes een gaatje in maak voor het pinnetje.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gewoon nog een keer proberen te lijmen, eerst even alle oude lijm zien te verwijderen en alles goed vetvrij maken.

Vervolgens een dergelijk ring uitknippen uit stevig karton, of uit een stuk dun hout zagen oid.

Deze wel zo dik kiezen dat hij boven de rest van de draaitafel uitkomt.

Geheel weer insmeren met goede lijm, op de juiste plek leggen, de uitgeknipte of gezaagde ring er bovenop leggen en hierboven op een flink gewicht die alles goed aandrukt.

Even een dag goed laten drogen en kijken of hij dan nog weer los laat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 keer / sec :angry: :angry: :angry: Shame...

 

Pukje, wat heb jij toch met lampen ??????

 

 

Ik kan wat vergeten zijn van wisselstroom

onze wissel stroom is 50 Hz

het is een sinus spanning gaat dus per periode 2 keer door 0 (van plus 240 naar - 240)

bij 50 hz heb je 50 keer per seconde + 240 volt en 50 keer - 240 volt

dus 100 keer per seconde maximale spanning + of -

de lamp brand ook bij - spanning :grin:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout? Splinters?

Neem dan eerder een zemen lap of een stofdoek...

 

Eddy Vl

 

Ik denk dat als je daar wat bovenop legt je het gewicht of heel goed over de hele ring moet verdelen of dat zo'n stofdoek of zeem niet zal helpen om alles gelijkmatig en stevig aan te drukken.

Daarnaast doet een schuurpapiertje wonderen om splinters ed. van hout te voorkomen.

Voordeel van als je wat steviger materiaal gebruikt is tevens dat als je toch wat met lijm hebt geknoeid je wat meer boddy hebt om het weer los te trekken.

Maar er zijn inderdaad wel meerdere wegen om in Rome te komen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Pukje,

 

2 x Flikkeren per alternantie, frequentie x 2 en niet gedeeld door 2. De emoticons met de rode kaakjes staan er echter niet meer bij.

De shame was bedoeld voor mij, niet voor jou...

 

Maar ik blijf erbij dat je iets hebt met lampen...

 

Eddy Vl

aangepast door Eddy VL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Pukje,

 

2 x Flikkeren per alternantie, frequentie x 2 en niet gedeeld door 2. De emoticons met de rode kaakjes staan er echter niet meer bij.

De shame was bedoeld voor mij, niet voor jou...

 

Maar ik blijf erbij dat je iets hebt met lampen...

 

Eddy Vl

als het maar geen staande lampen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...