Ga naar inhoud


Linksys E4200 achter telfort router


jpd

Aanbevolen berichten


Ja... wel in de Linksys dhcp uitzetten en verbinden via de Lan poort, dus niet via Wan

Knipsel.JPG

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo ik als leek wil graag weten kan ik een Linksys E4200 achter een telfort router plakken

 

Ik neem aan dat je een Telfort modem bedoeld.

Zelf heb ik ook de Linksys E4200 achter een Telfort ADSL Modem maar heb wel DHCP aanstaan van de Linksys E4200.

Heb 3 apparaten bekabeld verbonden met het Internet namelijk een Dunne HD Duo mediaspeler een Dreambox 800 en een Oppo 83SE Blu-Ray speler.

2 laptops draadloos en 2 bekabelde computers voor de kinderen.

 

Geld dit ook voor mijn opstellig altijd DHCP uitzetten?

En dan handmatig de ip configuratie instellen van de 3 apparaten?

Ben ook een leek op dit gebied ..

 

Vrg,

Rudy

LG Oled 65 C8

VU+ DUO 4K

Moteck VBOX-II

Echostar 120 cm. Jaeger actuator heavy duty version.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon DHCP aan laten staan op beide apparaten en zorgen dat ze in een andere ip range staan. Dus het modem van Telfort bv de 192.168.1.1 en de Linksys 192.168.2.1 Dan bijten ze elkaar niet en hoef je ook niet alles handmatig in te voeren en krijgen ze gewoon een ip adres van de router toegewezen.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon DHCP aan laten staan op beide apparaten en zorgen dat ze in een andere ip range staan. Dus het modem van Telfort bv de 192.168.1.1 en de Linksys 192.168.2.1 Dan bijten ze elkaar niet en hoef je ook niet alles handmatig in te voeren en krijgen ze gewoon een ip adres van de router toegewezen.

 

Ja, ja... en dan maar verwonderd zijn waarom diverse applicaties niet lekker lopen... NOOIT 2 routers achter elkaar zetten of je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.

 

Nog even algemene info. In een netwerk mag maar 1 DHCP server aanwezig zijn. In dit geval worden de IP adressen uitgedeeld door het Telfort modem. Voorwaarde is dan dus wel dat dit uitgezet wordt in de Linksys.

 

Verder heb je te maken met firewalls en routerfunctie. Als je alles standaard laat staan, en dus de Linksys via de Wan poort op de Telfort aansluit, heb je 2 firewalls achter elkaar staan. In de Telfort zit een firewall én in de Linksys zit een firewall. Op het moment dat je bijvoorbeeld skype gebruikt, moet je dus in 2 firewalls poorten open gaan zetten. Hetzelfde met routing. Je moet vanaf internet doorsluizen naar de Linksys en in de Linksys weer naar een gebruiker. Dit alles kun je een stuk makkelijker maken door dhcp uit te zetten en dan de Telfort via de Lan poort te verbinden. Je maakt dan enkel gebruik van de ingebouwde switch (en natuurlijk Wifi). Je omzeilt hiermee de firewall/router in de Linksys en er is maar 1 apparaat wat IP adressen uitdeelt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik draai al vanaf het moment dat ik ADSL heb met een modem/router achter de Linksys router. Enkel alleen omdat de eerdere routers van je ISP nog geen Wifi hadden en je dus wel verplicht was om een Wifi Router er achter te hangen. Heb nog nooit het probleem gehad die jij nu beschijft. Misschien dat je daar tegen aan kan lopen als je wat meer geavanceerde programma's draait zoals een ftp server waar mensen op inloggen. Voor huis tuin en keuken gebruik zult je niet of nauwelijks tegen problemen aan lopen. Anders had ik dat al 10 jaar lang gehad.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik draai al vanaf het moment dat ik ADSL heb met een modem/router achter de Linksys router. Enkel alleen omdat de eerdere routers van je ISP nog geen Wifi hadden en je dus wel verplicht was om een Wifi Router er achter te hangen. Heb nog nooit het probleem gehad die jij nu beschijft. Misschien dat je daar tegen aan kan lopen als je wat meer geavanceerde programma's draait zoals een ftp server waar mensen op inloggen. Voor huis tuin en keuken gebruik zult je niet of nauwelijks tegen problemen aan lopen. Anders had ik dat al 10 jaar lang gehad.

 

Indien je enkel een beetje internet zal het niet zo'n probleem geven... In jouw voorbeeld zal het modem ook waarschijnlijk maar 1 LAN aansluiting hebben. Indien je modem meerdere aansluiting heeft, die je ook wil gebruiken, kom je gegarandeerd voor vreemde problemen te staan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal heel goed kunnen. Het is een modem/router met 4 lan poorten en Wifi. Wifi uitgezet en 1 lan poort in gebruik voor de verbinding naar de Linksys. De Linksys gebruik ik dus als router en de router functie in het modem niet. Als je het zo doet zal het geen enkel probleem opleveren. Ook niet met een firewall. Windows heeft ook een firewall, je router en het modem. Als het echt allemaal zo goed zou draaien dan heb je toch ook geen last van een virus of malware. Toch hebben zat mensen daar last van, dus die firewall werkt alleen voor iets wat van buiten af naar binnen wil. Als je van binnenuit naar buiten wil is het geen enkel probleem. :)

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik op dat gebied ook een leek... maar toen ik het hier eens over had werd mij verteld dat ik het telfort modem dan in bridge mode moest zetten (ipv Routing), en dan de zelfgekochte router al het "werk" moest laten doen.

 

Het is er overigens nooit van gekomen, omdat ik uiteindelijk wel tevreden ben over de Zyxel van Telfort.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik op dat gebied ook een leek... maar toen ik het hier eens over had werd mij verteld dat ik het telfort modem dan in bridge mode moest zetten (ipv Routing), en dan de zelfgekochte router al het "werk" moest laten doen.

 

Het is er overigens nooit van gekomen, omdat ik uiteindelijk wel tevreden ben over de Zyxel van Telfort.

 

Dat is ook de mooiste oplossing :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles nu werkt zoals je dat graag ziet zou ik er idd geen veranderingen in aanbrengen. Misschien heb je met een nieuwe router alleen wat voordelen van bv een gigabit lan voor streamen op een netwerk vanaf een NAS of USB aansluiting op de router om van een externe schijf een netwerkschijf te maken, als het ware een NAS.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kwam ik tegen op de site van Telfort.

 

Aansluiten Linksys E4200 aan Telfort modem.

Omdat deze vraag erg vaak gesteld wordt, hierbij een mini-Howto voor het aansluiten en configureren van een extra router op het Telfort modem.

 

Het Telfort modem is behalve modem tevens een router, voor het gemak zal ik deze toch "modem" noemen en zal ik je extra router alleen "router" noemen.

 

Er zijn meerdere methoden mogelijk, ik beschrijf hier de methode waarbij je kunt blijven gebruik maken van VoIP (bijv. Telfort vast bellen) en waarbij je geen extra moeilijkheidsgraad voor portforwarding introduceert en die het minste snelheidsverlies geeft. Deze methode komt erop neer dat je je router instelt als switch en/of wireless accesspoint.

 

Het uitgangspunt is dat het Telfort modem in de fabriekstoestand staat.

Indien je voor een draadloos Telfort modem hebt gekozen, heb je door toevoegen van een tweede draadloze router wat extra keuzes, dit valt echter buiten de scope van deze mini-Howto en zal ik hier niet behandelen.

  1. Sluit een pc aan via een netwerkkabel op een LAN port in de router, zorg er dus voor dat er nog geen verbinding tussen het modem en de router is
  2. Log nu in op de router, zie evt. de handleiding van de router voor hulp
  3. Stel het LAN IP adres van de router in op 192.168.1.1
  4. Als de router tevens een adsl-modem is kun je het WAN gedeelte uitschakelen, we gebruiken dat niet
  5. Schakel de DHCP-server functie van de router uit
  6. Schakel de NAT (Routing) functie van de router uit
  7. Schakel de Firewall functie van de router uit
  8. Zet de router uit en verwijder (desgewenst) de netwerkkabel tussen router en pc
  9. Sluit een netwerkkabel aan op een LAN port in de router en verbind deze met de LAN aansluiting van het modem
  10. Nu kun je de router weer aan zetten

 

Voor het geval je poorten wilt forwarden doe je dit in het modem, vergeet daarbij niet voor elke portmapping een corresponderende WAN-to-LAN firewall rule te definiëren. Overigens valt ook dit buiten de scope van dit onderwerp.

 

Succes

LG Oled 65 C8

VU+ DUO 4K

Moteck VBOX-II

Echostar 120 cm. Jaeger actuator heavy duty version.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is dus precies zoals ik het aan gaf, alleen stap voor stap uitgelegd.. Mooi werk.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...