Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Sinds enige dagen ben ik de blije eigenaar van een VU+ :)

Op mijn ontvanger staat nu de recentste nightly build van Pli.

Ik probeer handmatig Scam te installeren. (Waarom? Ik weet dat je vanuit Pli de mogelijkheid hebt om o.a. Scam rechtstreeks te downloaden en het downloaden + installeren daarvan gaat probleemloos... alleen lukt het me met de Scam-versies rechtstreeks vanuit Pli niet om de Scandinavische publieke zenders op 5 oost te openen, iets wat Scam normaalgezien wel doet. Zodus.

Ik weet al dat Scam onder Pli wel degelijk deze zenders kan openen want ik heb ook al een 'aangepaste' Pli gedownload waar al een Scam 3.59 in zat, en die opent de zenders probleemloos. Maar die versie wil dan weer mijn CDS-kaart niet openen...)

Wat ik doe: ik download ergens een Scam ("enigma2-plugin-cams-scam.3.58_1.0-r3_mipsel.ipk" heb ik bv. net geprobeerd) en plaats die via Windows verkenner op de Vu: \\VUDUO\Root\tmp.

Op de VU ga ik dan naar menu - instellingen - softwarebeheer - installeer lokale extensie, en dan kies ik voor de optie "memory /tmp" waar ik het ipk-bestand vind dat ik er geplaatst vind. Op mijn commando doet de ontvanger dan het nodige om Scam te installeren... maar als ik dan naar menu - instellingen - softcam/CI ga, "ziet" de ontvanger de softcam niet en kan ik 'm dus ook niet selecteren. Dat blijft zo als ik eerst reboot. Softcams die ik vanuit Pli binnenhaal, ziet de ontvanger wel in het softcam/CI-menu.

Iemand raad? En mag ik er bv. vanuit gaan dat eender welke Scam voor Vu+ onder Pli kan geïnstalleerd worden?

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Geplaatst:

Scam kun je perfect installeren onder Pli, echter je plugin ("enigma2-plugin-cams-scam.3.58_1.0-r3_mipsel.ipk") installeert een scam_358_cam.sh als softcam starterscript op de plaats /usr/script. Dit starters script moet je even verplaatsen naar /etc/init.d en hernoemen naar softcam.scam_358 (let op, rechten op 755)

Bij een volgende boot zul je deze softcam keurig zien in je softcamscherm. Even de scam config files van je werkende "aangepaste" scam-Pli versie overhalen en in dezelfde mapjes plaatsen zoals in je "aangepaste" scam-Pli versie wordt gebruikt (copy-past).

Succes

Gast Pedro Newbie
Geplaatst:

Heb je uit pli al het pakketje "older-scam 3.59" geprobeerd? Ook te vinden onder de softcams

Geplaatst:
Scam kun je perfect installeren onder Pli, echter je plugin ("enigma2-plugin-cams-scam.3.58_1.0-r3_mipsel.ipk") installeert een scam_358_cam.sh als softcam starterscript op de plaats /usr/script. Dit starters script moet je even verplaatsen naar /etc/init.d en hernoemen naar softcam.scam_358 (let op, rechten op 755) Bij een volgende boot zul je deze softcam keurig zien in je softcamscherm. Even de scam config files van je werkende "aangepaste" scam-Pli versie overhalen en in dezelfde mapjes plaatsen zoals in je "aangepaste" scam-Pli versie wordt gebruikt (copy-past). Succes

Ik heb het starterscript gevonden, verplaatst en hernoemd. Na reboot vind ik inderdaad de door mij handmatig geïnstalleerde softcam terug in het softcam-menu. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: waar zou die configuratiefile moeten staan, en waarheen moet ze verplaatst worden? De kandidaten die ik kan vinden, zijn:

-"scam_3.58" in Root\var\bin

-"scam 3.58" in Root\usr\bin

-"softcam.scam_3.58" in Root\etc\init.d (bestand dat ik daar zelf geplaatst heb)

-"softcam.scam_3.58" in var\etc\init.d

-"enigma2-plugin-cams-scam.3.58.control" in Root\usr\lib\ipkg\info

-"enigma2-plugin-cams-scam.3.58.list" in Root\usr\lib\ipkg\info

-"enigma2-plugin-cams-scam.3.58.control" in Root\usr\lib\opkg\info

-"enigma2-plugin-cams-scam.3.58.list" in Root\usr\lib\opkg\info

Dat geeft de zoekfunctie als eerste resultaten. Vervolgens krijg ik een eindeloze reeks resultaten in Root\proc en dan nog wat submappen. Ik weet niet of dat relevant is...

@Pedro: ik heb de drie Scams geprobeerd die je vanuit Pli kan downloaden (3.53, 3.59, 3.60) maar alledrie zonder resultaat. Ben jij de uitvinder van de hele backup-suite of heb je alleen de powerpoint gemaakt die ik gisteren gevonden heb? Vond het in ieder geval een leuke applicatie. Backup naar stick ging prima. :)

Ik heb ook nog wat verder geëxperimenteerd, en het lijkt erop dat er een conflict optreedt tussen de decodering van de Scandinavische zenders en het uitlezen van mijn CDS-kaart. Scam op mijn DB 7020 (met Gemini) doet die twee zonder problemen tegelijkertijd, maar met de combinatie VU/Enigma 2/VTI of Pli ligt dat moeilijker.

-Bij de gedownloade Pli waar al een aantal softcams inzaten, kan ik Scam opstarten om de Scandinavische zenders te decoderen, maar als ik dan mijn CDS-kaart in de kaartlezer steek, stopt de ontvanger Scam en moet ik een nieuwe softcam starten. In deze configuratie kan ik bv. CCcam de kaart laten lezen, maar Scam doet dat niet.

-Ik heb nu even VTI op de VU gezet. Als ik dan Scam installeer rechtstreeks vanuit de VTI-plugins, dan kan Scam ofwel Scandinavië decoderen, ofwel mijn CDS-kaart uitlezen - maar dan gaat het zo: kaart uit de ontvanger -> Scam herstarten -> beeld Scandinavië. Kaart weer in ontvanger -> Scandinavië zwart; Scam herstarten -> beeld Nederland, Scandinavië blijft zwart.

Zapt niet echt lekker zo. ^^

Gelukkig heeft opa Koen nog een antieke MR-cam liggen, die het nog blijkt te doen met mijn groene Seca 2-kaartje. Op die manier kan ik wél Scandinavië + Nederland bekijken zonder telkens de softcam te moeten herstarten... toch gek dat dat nu het enige is wat werkt, terwijl het op de DB probleemloos ging. :)

Lijkt me toch wel leuk om die Scam op Pli te installeren, dus als iemand me daarmee verder kan helpen, graag. ;)

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Geplaatst:

Concluderend, je zult nog veel moeten lezen en inleven denk ik zo.

Tip, Als je nu een werkende OpenPli_Scam versie hebt draaien vervang dan even het mapje waarin de originele OpenPli-servers staan vermeld. Je kunt dan gewoon updaten en tot de laatste Pli-versie komen/gebruiken.

P.s. Volgens mijn bescheiden mening kan Oscam je kaart uit Scandinavië en van CDS gewoon lezen.

Gast Pedro Newbie
Geplaatst:

@Pedro: ik heb de drie Scams geprobeerd die je vanuit Pli kan downloaden (3.53, 3.59, 3.60) maar alledrie zonder resultaat. Ben jij de uitvinder van de hele backup-suite of heb je alleen de powerpoint gemaakt die ik gisteren gevonden heb? Vond het in ieder geval een leuke applicatie. Backup naar stick ging prima. :)

Uitvinder vind ik een groot woord, de allereerste beginselen waren gemaakt door scope34, gaande weg heb ik de plugin getracht te verbeteren en uit te breiden naar de ET modellen.

De powerpoint heb je denk ik van de transponder, helaas is deze in pdf vorm en mis je dan een aantal dingen maar de essentie staat wel in de pdf.

Geplaatst: (aangepast)

Ik bekijk de komende dagen nog even het Pli/Scam-verhaal, als het niet mocht lukken is er in ieder geval nog VTI. :-) In ieder geval bedankt voor de hulp.

@Toppers: voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over het decoderen van SVT/NRK/DK via emu, niet met behulp van een kaart. Je zou denken dat als zoiets publiek is, het makkelijk in eender welke cam/keybundle gestopt kan worden, maar niet dus - zowat alle informatie die ik de afgelopen jaren gelezen heb (van Nederlandstalige maar ook van Zweedse gebruikers) wijst erop dat die keys alleen zitten in sommige Scams. Vreemd...

Ter aanvulling van mijn verhaal over de CDS-kaart in mijn Matrix Reloaded cam met alternatieve software nog even dit: de kaart werkt dan wel, maar ik krijg geregeld glitches in beeld. Loopt wellicht beter met originele Ucas op de cam, maar de laptop met pcmcia-slot die ik jaren geleden gebruikte om de cam te upgraden, is er allang niet meer. Investeren in een pcmcia via usb-dingetje, of meteen een andere cam kopen... nog even kijken wat de voor- en nadelen daarvan zijn.

aangepast door Koen B

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...