Ga naar inhoud


Wat kan je doen tegen sneeuw?


haelewyn

Aanbevolen berichten

Daarnet geen ontvangst meer op sommige HD's en belabberde ontvangst op de Engelse kanalen.

Reden : het had een klein beetje gesneeuwd.

Als ik me niet vergis had ik hier vroeger niet zoveel last van. Maar nu is de schotel stilaan een beetje verweerd aan het worden, door de jaren heen.

 

Ik heb het tamelijk snel kunnen oplossen door de schotel en de lnb's te besproeien met ruitewisser-antivries. Dat werkte prima.

 

Ik heb gelezen dat sommige leden hun schotel in-oliën... Dat zou ik morgen ook eens kunnen proberen.

Klaar voor de volgende keer waarschijnlijk.

 

Nog iemand ervaringen of ideeën ?

Buiten een verwarmde schotel of een paraprot plaatsen....

aangepast door Michel
Zeer onduidelijke onderwerptitel
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hehe, verwarmde schotel heb ik ook altijd op de camping. Kun je lekker vlees mee bakken. Siliconenspray heb ik vaker als optie gelezen. Voor de rest is er niet zo heel veel aan te doen lijkt mij.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teflon spray heb ik geloof ik ook wel eens voorbij zien komen.

 

Maar heb geen gebruikers ervaring daarmee.

 

Ik heb zelf eigenlijk in de 12 jaar schotel ervaring het maar een 5 tal keer mee gemaakt.

Dat er echt een 2 tot 3 cm sneeuw tegen de schotel aan geplakt zat.

Voordat deze uitviel en geen signaal meer gaf.

Nu heb ik de schotel altijd op een hoogte hangen dat ik er met de zachte bezem zo bij kan.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben bij een hotel eens de uitlaat van een afzuig installatie gebruikt om de schotel te verwarmen.

De schotel bleef zo de gehele winter warm waardoor de sneeuw geen kans had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou een Wavefrontier schotel kunnen aanschaffen, deze staan in Nederland bijna vertikaal, waardoor er geen sneeuw in de schotel kan blijven liggen.

 

Verder heb je electrische verwarmingskabel, welke gebruikt kan worden als vorstbescherming van leidingen, die zou je ook op je schotel kunnen aanbrengen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Amerikaanse fora zweren ze bij PAM cooking spray. Een soort 'margarine in een spuitbus'.

Borsteltje met maisolie zou dus ook kunnen helpen.... tot alles weer weggeregend is.

Deze namiddag heb ik de schotel eens ingespoten met kruipolie. Nu hoop ik alleen dat deze soort olie

er niet te snel vanaf loopt en me de komende week sneeuwvrij houdt.

Een experimentje dat het proberen waard was. Die bus krijg ik anders toch in geen jaren leeg.

Paar websites bezocht waar die vloerverwarmingskabel werd besproken. Kan nog verdomd interessant zijn

voor andere dingen dan alleen maar de sat-schotel.

 

Een lik plastiekverf zou het oppervlak ook glad moeten maken, opnieuw.

Dat lijkt me meer een klusje voor de zomer. Voor zover ik kan vermoeden gaat dit de ontvangst niet negatief beïnvloeden (??)

Ik vraag me af of er een probleem zou van komen met reflectie, door het gebruik van een laag verf op de schotel.

Plastiekvernieuwer zoals je voor de auto gebruikt, om het interieur weer te laten glanzen, zou misschien ook de schotel iets

minder ruw kunnen maken (?)

Kan iemand me zeggen of het gebruik van dergelijke sprays, bv ook vernis / autolak een negatieve invloed hebben ?

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Met de nieuwe sneeuwval die er is geweest heb ik ondervonden dat het een afdoende hulp was om mijn schotel voordien in te spuiten met kruipolie.

Alhoewel het er uit zag of alle kruipolie was weggeregend ziet de schotel er nu minder verweerd uit en heeft hij meer zijn originele kleurtje terug. Sneeuw is totaal niet blijven plakken deze keer, dus ben ik geneigd om te denken dat die olie toch min of meer aan het oppervlak van de antenne is blijven hangen.

Volgend jaar doe ik dit alvast opnieuw.. En het vervan van de schotel kan dan nog even wachten.

Minder kans op vermindering van de ontvangstkwaliteit op deze manier..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toepassing van de stof / van de bereiding Kruipolie ... R52/53-66-67: Schadelijk voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange ...

 

dus niet zo'n gezond idee die kruipolie.

 

In zwitserland ontvangt men al jaren met een dikke mop sneeuw op de schotel nog signaal als voorbeeld hetgeen we vreemd vonden en wilden onderzoeken.

Een jaar geleden had ik met een kamaraad gemeten wat de invloed is van stuifsneeuw, nagenoeg helemaal niets dus.

Let wel de uitrichting zelf was perfect.

 

Toen hebben we een schotel doorgemeten die eenzijdig halfbedekt was met sneeuw; daar maakte het dus wel wat uit en was het signaal 2 ~ 3 dB minder, maar het was ook geen stuifsneeuw meer (al zijn we geen sneeu-ologen) en leek dat in die situatie meer ijs dan sneeuw.

Ook hier was de uitrichting zelf perfect.

 

Enkel echte ijsvorming op lnb's of schotel zal de golven anders doen afbuigen dan in richting van de bedoelde reflectie op het schoteloppervlak. (dus grotere kans bij dooi en bevriezing)

 

De koude temperatuur zelf is evenmin een probleem, zoals we weten is de geleiding van de electronica (lnb en coax) beter indien kouder.

 

Het gladde oppervlak van een goed onderhouden schotel is wellicht de beste garantie opdat de sneeuw er afglijdt (maar ook geplastificeerde verkeersborden zitten soms toch dik onder).

 

Daar heb je misschien nu niet veel aan, maar wij vonden dat vorig jaar een leuk onderzoekje. :grin:

 

Heb je een dakraam in de buurt, neem een vishengel en klop behoudzaam op de achterzijde van de schotel.

ciao

  • Like 1

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...