Ga naar inhoud


Gebruik NAS - nog nadelen bekend?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik gebruik een eenvoudige NAS (MyBookLive 2Tb) om mijn opnames van de VU op te slaan en af te spelen.

De NAS en de VU is via een UTP kabel op een 100Mb switch aangesloten.

Er worden uitsluitend HD kanalen opgenomen.

 

Op zich draait het prima en ik heb zelf een passende HDD ter beschikking die ik zou kunnen inbouwen maar toch zou ik graag willen weten of er nog problemen bekend zijn bij het gebruik van een NAS of dat de voorkeur uitgaat naar een ingebouwde HDD.

 

Ik vraag dit omdat ik af en toe problemen heb met de TimeShift (PermanentTimeShift) zoals traag reageren op AB bediening die ik misschien zou kunnen toeschrijven aan het gebruik van de NAS.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat zou goed kunnen, het kost natuurlijk relatief gezien wat meer tijd om een bestand af te sluiten en een nieuwe te maken op een NAS in vergelijk met een harddisk intern.

 

Als je toch een diskje hebt, bouw die even in en kijk even of het scheelt?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een eenvoudige NAS (MyBookLive 2Tb) om mijn opnames van de VU op te slaan en af te spelen.

De NAS en de VU is via een UTP kabel op een 100Mb switch aangesloten.

Er worden uitsluitend HD kanalen opgenomen.

 

Op zich draait het prima en ik heb zelf een passende HDD ter beschikking die ik zou kunnen inbouwen maar toch zou ik graag willen weten of er nog problemen bekend zijn bij het gebruik van een NAS of dat de voorkeur uitgaat naar een ingebouwde HDD.

 

Ik vraag dit omdat ik af en toe problemen heb met de TimeShift (PermanentTimeShift) zoals traag reageren op AB bediening die ik misschien zou kunnen toeschrijven aan het gebruik van de NAS.

 

afgezien van wat wiz er over schrijft ben ik van mening na meermaals testen dat permanent timeshift een DRAAK van een plugin is.

vooral op een twin receiver

timeshift standaard werkt prima

opnemen per timer /epg werkt prima

opnemen werkt prima

afspelen werkt prima

permanent timeshift ontregelt eigenlijk alles wat normaal lekker snel werkt

 

usb epg

usb picons

+

NAS is een weelde.

 

ciao

 

my two cents...

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kan natuurlijk ook niet anders. Je zet je box aan, hup, disk aan, en wachten tot ie beschikbaar is. Dan file aanmaken, openen en vullen maar. Ah, er is beeld, we willen naar Nederland 1 voor het Journaal. Druk dus op 1. Stoppen met vullen, file weggooien, nieuwe file maken, en vullen maar weer. Oeps, we zijn te vroeg, er zijn commercials op. Dan maar even zappen. Zoef, naar Nederland 2. Ah, stoppen met vullen, file weggooien, nieuwe file maken, en vullen maar.

 

Met name het stoppen, deleten en nieuwe file maken zal met het nodige netwerk verkeer gepaard gaan, en heeft even tijd nodig. Dat zal met een nas iets langer duren dan met een interne disk, domweg omdat er minder overhead tussen zit.

 

En wat Tonski terecht opmerkt, het is een draak van een ding die permanente timeshift. Zelf ben ik niet zo van de timeshift. Ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte aan een instant replay, en ik vind het wel prettig dat mijn harddisk in mijn box stil staat als ik alleen maar wat zit te zappen en hetzelfde met de disks in mijn nas, die staan ook stil op het moment dat ze niet worden gebruikt.

 

Zoals gezegd, als je een diskje tot je beschikking hebt kan je natuurlijk altijd het ding er even in zetten en kijken of dat een groot verschil teweeg brengt ten opzichte van hoe je het nu gebruikt en dan beslissen of je die disk erin laat zitten of niet.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik niet zo van de timeshift.

 

nu goed, timeshift (de standaard oplossing) vind ik wel gaaf

moet plassen

iemand telefoneert mij

II

timeshift begint

en na de behoefte of telefoon ga ik lekker verder met mijn film kijken

>

maar ik kijk ook enkel film van begin tot einde zonder reclame, en die wil ik niet missen

 

dat gezap en dat geleuter met reclame ben ik al jaren beu... ;)

no commercial television for me please

 

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu goed, timeshift (de standaard oplossing) vind ik wel gaaf

moet plassen

iemand telefoneert mij

II

timeshift begint

en na de behoefte of telefoon ga ik lekker verder met mijn film kijken

Eigenlijk is dit wat je noemt voor mij ook de enige reden waarom ik TimeShift wil gebruiken.

 

Betekent dit nu dat in OpenPLi standaard de TimeShift is ingebouwd en ik in feite geen aanvullende plug-in zoals Permanenttimeshift of dergelijke hoef te gebruiken?

 

Heel soms wil ik nog weleens terug naar een passage, b.v. 30 seconden terug, maar dat zal de standaard TimeShift niet ondersteunen omdat die waarschijnlijk pas start nadat ik op de pauze-toets heb gedrukt, is dit correct?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Correct. Die functionaliteit zit dacht ik standaard in pli. Wat je eigenlijk doet door op de pauze button te drukken is niets anders dan een opname starten van het programma wat loopt wat wordt weggeschreven in het bestand "timeshift" meen ik.

 

Die permanenttimeshift is voor altijd alles wat op je scherm staat opnemen zodat je terug kan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt

Ik zal de HDD eens plaatsen, PermanentTimeshift nog even laten staan en kijken hoe het dan functioneert want ik vind het soms toch wel handig om een paar seconden terug te kunnen gaan en dat kan niet met de standaard TimeShift tenzij ik vooraf al de Pauze-toets heb ingedrukt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik zou zelf nooit kiezen voor een NAS voor opnames of timeshift.

 

Een NAS is leuk voor een extra mount naar video/audio materiaal, maar een interne HDD voor opnames en timeshift is gewoon altijd betrouwbaarder.

 

Ik neem zelf veel op (vaak wel 3 of 4 opnames en een timeshift tegelijk) en dan is het niet eens te doen.

 

Ik gebruik de NAS wel intensief voor videomateriaal dat ik download en op mijn Dreambox afspeel.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...