Ga naar inhoud


Na gebruik NAS probleem met gebruik interne HDD


Jürgen

Aanbevolen berichten

Toen ik de VU voor het eerst in gebruik nam had ik besloten om geen interne HDD als opnamelocatie te gebruiken maar in plaats daarvan mijn NAS.

Op advies van een aantal forumleden heb ik gisteren besloten om een HDD in te bouwen en deze als opname- / Timeshiftlocatie te gebruiken.

De interne HDD doet weliswaar datgene waarvoor ik deze heb ingebouwd maar ik heb nu een probleem met het bereiken van mijn NAS.

 

Ik maak gebruik van een WD MYBOOKLIVE met een share genaamd Public i.c.m. een 100Mb router.

Toen ik de NAS als opnamelocatie had geïnstalleerd werd deze gevonden en gebruikt als zijnde /media/net/PublicMYBOOKLIVE/.

Hieraan had ik nog een aantal mappen toegevoegd waaronder /movie en /Recording.

De laatst genoemde map had ik als standaard opnamelocatie gekenmerkt en dat functioneerde dus ook prima.

 

Nadat ik de HDD had ingebouwd heb ik weliswaar wat moeten zoeken hoe ik de HDD als opnamelocatie kon toevoegen maar ook dat is uiteindelijk gelukt maar.....

 

Als ik op de toets 'Opgenomen bestanden' klik dan heb ik de keuze uit /hdd en /net.

Als ik /hdd kies dan zie ik zoals ik ook verwacht de inhoud van de aangesloten HDD met daarin een map /movie.

 

Als ik echter op /net klik dan verschijnt /PublicMYBOOKLIVE en als ik daarop klik zie ik eveneens de inhoud van de HDD met de map /movie terwijl ik nu zou verwachten dat ik de inhoud van mijn NAS zou zien maar dat is dus niet het geval.

 

Ik krijg ook met geen mogelijkheid de NAS meer in beeld dus ik heb de interne HDD weer verwijderd en nu kan ik de NAS weer benaderen met al mijn overige Mediafiles.

 

Ik heb vast iets foutief ingesteld of de procedure niet goed gevolgd.

Iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

 

Dus nogmaals, ik wil mijn interne HDD als opname- / Timeshiftloactie gebruiken en via de toets 'Opgenomen bestanden' ook de inhoud van mijn NAS kunnen kunnen gebruiken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je al geprobeerd om de mount van de nas eerst te verwijderen, daarna de hdd plaatsen en instellen en pas daarna de mount van de nas terug toe te voegen?

aangepast door Puch
Aanvulling

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide genoemde opties uitgevoerd, echter zonder een beter resultaat.

HDD (WD Caviar Green 800GB Intellipower 64MB) verwijderd, op WIN7 systeem geformatteerd, getest en in orde bevonden, daarna weer partitie verwijderd en opnieuw in de VU geplaatst.

 

Nu heb ik de indruk dat de VU de overigens nieuwe HDD niet herkend want ik krijg de HDD niet in beeld.

Welke tools heb ik binnen de VU om te controleren dat de HDD beschikbaar is en gebruikt kan worden?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling.

In tegenstelling wat ik hierboven schreef herkend de VU de HDD wel want ik krijg het type van de HDD wel in beeld maar als ik op initialiseren klik dan komt na verloop de foutmelding:

 

Opslag apparaat initialiseren

Fout: Timeout elapsed, sorry

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verbinding naar de NAS volledig verwijderd en opnieuw opgestart en toen de HDD weer ingebouwd.

Uiteindelijk is het gelukt om de HDD (zonder partitie) in de VU succesvol te formatteren en kon ik deze gebruiken.

Hierna weer de connectie naar de NAS aangemaakt en vanaf dat moment ging het weer fout en heb ik dezelfde problemen die ik in mijn openingsbericht meldde.

Dus de interne HDD is actief maar met de benaming van de NAS share.

De beschikbare schijfruimte geeft die van de HDD weer.

 

Het wil mij maar niet lukken om zowel de interne HDD als de NAS tegelijkertijd actief te krijgen.

Bij de mountopties van de NAS heb ik de optie "gebruik als harde schijf vervanging"op NEE staan.

 

Wellicht doe ik iets verkeerd maar ik weet niet wat.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

jürgen, misschien tamelijk omslachtig, maar ik zou de receiver nieuw flashen met je lievelingsimage en de HDD er al ingebouwd,

daarna zou ik de mount naar de NAS aanmaken (met vooraf de aanpassingen in smb.conf betreffende workgroup)

 

dat kan werk voor je betekenen (geen settingsbackup * ) maar het zoeken naar de fout duurt toch altijd langer.

 

vooraf moet je wel eens even controleren wat voor hdd model dat is en kijken of er je die wel netjes hebt geinitialiseerd en gepartitioneerd... een ntfs schijf zou ik namelijk niet in mijn linux receiver willen hebben.

telnet de Vu eens

>mount<

wat geeft dat voor echo

>free<

wat geeft dat voor echo

>df<

wat geeft dat voor echo

 

*met een backup van je settings en de restore plaats je naderhand wellicht de fout die erin geslopen is weer terug op de vers geflashte box

 

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich heb ik geen moeite om alles vanaf het begin opnieuw te installeren als het probleem maar wordt opgelost.

 

Vooraf eerst nog even de vraag in welke (Linux) map ik de file smb.conf kan vinden en of ik daar de naam van de WIN7 werkgroep moet invullen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Hierbij de 3 outputs:

 

Mount

openpli 2.1 vuduo

 

vuduo login: root

root@vuduo:~# mount

rootfs on / type rootfs (rw)

/dev/root on / type jffs2 (rw)

proc on /proc type proc (rw)

sysfs on /sys type sysfs (rw)

tmpfs on /dev type tmpfs (rw)

devpts on /dev/pts type devpts (rw)

/dev/sda1 on /media/net/PublicMYBOOKLIVE type ext3 (rw,data=ordered)

usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)

tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw)

 

Free

 

root@vuduo:~# free

total used free shared buffers

Mem: 141440 138748 2692 0 660

-/+ buffers: 138088 3352

Swap: 0 0 0

root@vuduo:~#

 

DF

 

root@vuduo:~# df

Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on

/dev/root 120832 46124 74708 38% /

tmpfs 64 4 60 6% /dev

/dev/sda1 781289484 9866472 771423012 1% /media/net/PublicMYBOOKLIVE

tmpfs 70720 608 70112 1% /var/volatile

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

etc/samba/smb.conf

en ja daar hoort de werkgroup te staan van NAS EN W7 (die natuurlijk identiek behoren te zijn

 

/dev/sda1 on /media/net/PublicMYBOOKLIVE type ext3 (rw,data=ordered)

dat klopt natuurlijk niet

hdd ingebouwd

/dev/sda1 on /media/hdd <<< is als symbolic link /var/hdd

/dev/sda2 on /media/net/PublicMYBOOKLIVE type ext3 (rw,data=ordered)

ciao

 

heb je dat soms tijden geleden in je fstab geschreven?

aangepast door Tonskidutch

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werkgroep was identiek.

 

Nee, klopt inderdaad niet maar dat blijkt ook al uit mijn probleem.

 

Ik weet niet eens wat fstab is laat staan dat ik daar ooit iets bewust in heb geschreven.

 

Deze nieuwe VU is overigens pas een kleine 14 dagen in mijn bezit.

 

Ik ga nu maar opnieuw installeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan ben je nu wellicht klaar ermee (opnieuw installeren) ?

en na het flashen moet je wederom die smb.conf instellen betreffende workgroup

of je maakt zoals ik heel specifieke manuele backups en schuift die terug van pc naar vu+

ciao

 

klopt systematisch te werk gaan

aangepast door Tonskidutch

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem opgelost.

Nadat ik alles opnieuw had geïnstalleerd heb ik de beschikking over zowel de interne HDD als de NAS.

 

Nogmaals bedankt en het opnieuw installeren valt wel mee als je maar van tevoren opschrijft wat er alles geïnstalleerd was.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...