Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het volgende plan bedacht.

Door de vele opnames die hier binnenshuis gemaakt worden en de hoeveelheid ruimtegebruik op de hardeschijf, dacht ik:

- ik haal de 1,5 TB schijf eruit en bouw een SSD erin

- maak een map aan net zoals alle andere mappen op de schijf, alleen deze map is een directe verwijzing naar een map op de NAS.

Gaat dit lukken?

Ondersteunt de DM 8000 SSD?

Kun je een map aanmaken die eigenlijk verwijst naar een map op de NAS?

Doel van deze actie is het verkorten van de toegang/opstarttijden van de hardeschijf bij de vele opnames omdat SSD nu eenmaal geen wachttijden kent.

En ook door het gebruik van een dynamische map hoef je niet elke keer naar je opgeslagen/bewaarde opnames middels de gele "locatie" toets.

Door een kleinere (tijdelijke SSD) opslag te gebruiken verwacht ik een kortere opbouwtijd van het videomenu.

Graag jullie gedachten hier over.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

een SSD in een DM8000 gaat volgens mij niet lukken en helpt niet voor de opstarttijden te verkorten

een NAS gaat wel goed daarintegen

VU+ ultimo en ultimo 4K

Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar )

Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )

Geplaatst:

Dus een SSD wordt (nog) niet ondersteund?

Met de opstarttijden bedoel ik meer de tijd die nodig is als je de videoopnames wilt bekijken of opname wilt starten.

Het opspinnen van de schijf neemt dan enige tijd in beslag.

Ik wil niet altijd streamen bvan of naar de NAS. Dat loopt toch niet zo vlot als een eigen schijf.

Geplaatst:

Ik zou niet inzien waarom een ssd niet zou werken. Alleen ze zijn relatief erg duur. Ik heb nu 2 ssd's ingebouwd in mijn oude pc hier en in een oudere laptop van me, werkt prima (ouder dan de dm8000 bestaat). Kies dan wel een sata2 ssd, niet de allernieuwste soorten; dat is sowieso overkill.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Geplaatst:

Ik zou niet inzien waarom een ssd niet zou werken. Alleen ze zijn relatief erg duur. Ik heb nu 2 ssd's ingebouwd in mijn oude pc hier en in een oudere laptop van me, werkt prima (ouder dan de dm8000 bestaat). Kies dan wel een sata2 ssd, niet de allernieuwste soorten; dat is sowieso overkill.

Ik vraag me af wat de impact is van het ontbreken van TRIM support in de linux kernel < 2.6.33. Writes zouden dan soms erg lang kunnen duren en dat zou problemen kunnen veroorzaken. Misschien is er een handmatige trim tool beschikbaar op basis van hdparm?

• 1 maand later...
Geplaatst:

Heb nav deze thread maar eens mijn WD 1GB green harddisk uit m'n DM7020HD gehaald en die vervangen door een Intel SSD van 160 GB. Werkt als een speer, dus Bopper heeft absoluut gelijk, is geen probleem. Het is nu een stuk koeler in mijn Dreambox. Bijkomend voordeel is dat alle picons voor Glass16 nu ook op de SSD staan. Werkt heel snel en ik ben verlost van de achtergrond disk geluiden ;-)

Vr. groet, Schotelboer.

DM7020HD, Enigma2, IdreamX
BigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º Oost
Sat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S

Geplaatst:

nadeel van SSD is de prijs en beperkt geheugen , als je tevreden bent met 160 GB is het nog betaalbaar , groter word al zeer duur ( als het al bestaat )

de picons kan je ook op USB zetten , dat is geen argument voor een SSD te kopen dus

VU+ ultimo en ultimo 4K

Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar )

Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )

Geplaatst:

een SSD in een DM8000 gaat volgens mij niet lukken en helpt niet voor de opstarttijden te verkorten

Waarom zou dat niet lukken?

Een ander geval is dat een 2.5 inch niet direct past in de HD slede, als je dat wel wil is het simpel aan te passen.

Ik bewaar vrijwel geen films, voor opnemen, timeshift en picons is de kleinste SDD een prima oplossing.

Grts.

Geplaatst:

Kleinste SSD vrijdag gehaald, 60 GB voor 66 euro bij een bekende computerzaak. Best prijzig wel inderdaad.

Maar kan ik een map aanmaken naar de NAS zonder dat ik (of juist de familie) van locatie moet veranderen?

Ik kreeg trouwens voor niets een 2,5 naar 3,5 inch aluminium plaatje/houdertje om de SSD in een 3.5 bay te kunnen plaatsen.

Het nadeel is alleen met zo'n houder, dat de aansluiting van de SSD niet qua plaats overeenkomt als bij een echte 3,5 inch drive.

Beetje off topic. Ik heb dus een TVIX media speler waar je een 3,5 inch drive in kunt schuiven op opslag. Een SSD op zo'n houdertje schuif er niet zo in en als je hem er al inkrijgt, dan komen de aansluitingen niet overeen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...