Ga naar inhoud


Antenne voor Buiten om etherfrequenties te kunnen pakken


Vriendje Stokvis

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

 

Om ehterfrequenties uit de lucht te kunnen pakken en ook voor een aantal piratenzenders te kunnen pakken via de ether ben ik op zoek naar een andere antenne voor buiten omdat diegene die ik nu heb slecht word.

Wie heeft er voor mij een goed advies wat ik dan het beste zou kunnen nemen zodat ik een stoorvrije ontvangst heb.

 

Vriendelijke groeten

 

Vriendje Stokvis

Link naar reactie
Delen op andere sites


"helemaal niet" is ook een beetje overdreven. Ik heb een discone scannerantenne gehad en kon daarmee ook prima radio ontvangen. Die antenne was geschikt voor een scanner van 25 tot 1300mhz. De oude politieband zit ook net onder de 3 mtr. Maar het beste kun je gewoon een dipool o.i.d. kopen, zal de kop wel niet kosten. Zelf heb ik op zolder een 5 elements hangen, ook om de piraten die ver weg zitten te ontvangen. Werkt goed, alleen ik moet hem regelmatig gaan draaien.

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verticale dipool buiten die boven het dak en bomen uitsteekt is nagenoeg perfect rondom gevoelig. Wil je de wat zwakkere, verder weg gelegen zenders ontvangen, gebruik dan een yagi ( met rotor).

 

Een antenne binnen of geen horizon zicht geeft veel demping.

 

Zet de dipool wel vertikaal, nagenoeg alle stations (landelijk, regionaal, lokaal en piraten) gebruiken vertikale polarisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik al jaren lang plezier van, zowel op 87-108 als op UHF (DVB-T):

http://www.sat4all.c...ost__p__1937253

 

Een auto antenne is een groundplane antenne, waarbij het chassis gebruikt wordt als ground plane. Als er geen metalen vlak is werkt de antenne niet naar behoren en de ontvangst wordt afhankelijk van hoe de coax ligt, hoe lang de coax is en allerlei andere ongewenste invloeden. Dat het toevallig werkt zou prima kunnen maar is niet herhaalbaar per situatie.

 

Tevens is een autoantenne door inductie (spoel) kunstmatig verkort. Ook niet wenselijk voor goede ontvangst (tenzij je de ruimte niet hebt).

 

Voor rondom gevoelige ontvangst gebruikte ik een groundplane. Zoiets: http://www.radiolocman.com/shem/shem-cache.html?di=18847

 

Deze geeft goede ontvangst op geringe hoogte (net boven het dak). Heb destijds piraten op 200km afstand die met 5 watt erp uitzonden ruisvrij kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een antenne die je zelf van koperen waterleidingbuis in elkaar kunt zetten en prima werkt is de 5/8 golf J-stick antenne.

Even zoeken op J stick of J pole en je soldeert zo je eigen antenne in elkaar.

 

zie link voor afmetingen.

http://www.hamuniverse.com/jpole.html

 

veel plezier,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto antenne is een groundplane antenne, waarbij het chassis gebruikt wordt als ground plane. Als er geen metalen vlak is werkt de antenne niet naar behoren en de ontvangst wordt afhankelijk van hoe de coax ligt, hoe lang de coax is en allerlei andere ongewenste invloeden. Dat het toevallig werkt zou prima kunnen maar is niet herhaalbaar per situatie.

 

Ik moet erbij zeggen dat de antenne met het grondvlak gemonteerd is op de stalen paal van het balkon, dus er is sprake van een groundplane.

in de 70er jaren heb ik op de 11m band veel geknutseld met GP antennes, zonder er ook maar één cent voor uit te geven.

Een Skylab balkon antenne was voor mij als jochie van 15 niet betaalbaar

.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...