marcow Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 Beste leden, Ik heb 4 speakers ( Dali 1.5 ) op mijn versterker aangesloten .( + center speaker ). Er zitten op de achterkant van de speaker 2 x 2 aansluitingen ( 2 x rood en 2 x zwart ). Ik heb de bovenste aansluiting gebruikt . De onderste aansluitingen ( rood en zwart ) was eerst met een kort soort elektra kabeltje doorver bonden. Deze heb ik toenertijd verwijderd . Nu werd laatst door iemand aanbevolen om deze onderste aansluiting opnieuw te gebruiken omdat volgens hem bepaalde tonen niet goed worden weergegeven. Is dit echt noodzakelijk en zoniet welke aansluiting moet ik nu gebruiken de bovenste of de onderste of maakt dit niet uit. Ik kwam er nu ook achter ( staat op de achterkant van de speaker) dat je een R speaker en een L speaker hebt. Ik heb hier niet echt opgelet bij het aansluiten moet dit wel. Mvg Hansvw
BBC Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 Hallo, De bovenste of onderste dat maakt niet uit, maar je moet wel die kabeltjes voor het doorverbinden weer gebruiken. Deze speakers zijn geschikt voor Bi-Wiring, dat wil zeggen,dat je de Hoog/Midden tonen en de Lage tonen appart aan kunt sturen. Daarvoor moet je wel een versterker hebben die dit aan kan, of je gebruikt 2 versterkers dan heet het Bi-Amping. Dus als je geen geschikte versterker hebt, de kabeltjes voor het doorverbinden gewoon weer gebruiken. Groetjes, BBC
marcow Geplaatst: 2 januari 2012 Auteur Geplaatst: 2 januari 2012 Beste BBC, Hartelijk dank voor je reactie. Als ik je antwoord goed begrijp moet je de verbindingskabeltjes alleen gebruiken als je geen versterker hebt die BI-Wiring aankan. Mvg Hans
satcat Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 (misschien ter verduidelijking) Alle vier de aansluitingen op de luidsprekerbox worden dus altijd gebruikt. Als je één versterkerkanaal gebruikt om de luidspreker aan te sturen, dan gebruik je altijd het doorverbindingskabeltje. Als je twee versterkerkanalen gebruikt om één luidspreker aan te sturen, dan één versterker per aansluiting (rood+zwart) en geen doorverbindingskabeltje. Ik kwam er nu ook achter ( staat op de achterkant van de speaker) dat je een R speaker eneen L speaker hebt. Ik heb hier niet echt opgelet bij het aansluiten moet dit wel. De speakers kunnen een verschillend stralingsdiagram hebben dus het lijkt mij wel verstandig om de aanwijzing links en rechts aan te houden.
marcow Geplaatst: 3 januari 2012 Auteur Geplaatst: 3 januari 2012 Beste satcat, Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de doorverbindingskabeltjes weer aangebracht en het viel mij op dat ik nu een voller geluid krijg. Als ik op de achterzijde van mijn AV versterker kijk zitten er voor de frontspeakers 2x2 aansluitingen ( dus voor 4 speakers); er staat " B en A " vermeld bij deze aansluitingen . Ik heb mijn front speakers op A aangesloten. Voor de rear en en center speaker aansluitingen geldt dit niet. Er naast zit een nogwel een aansluiting voor 1 front en 1 rear en subwoofer en center ( staat PRE OUT bij vermeld). Heb ik nu de juiste aansluitingen in gebruik. Mvg Hans
satcat Geplaatst: 3 januari 2012 Geplaatst: 3 januari 2012 Normaliter gebruik je "speaker A" voor als je AV-surround gaat luisteren (kijken). Er zijn mensen die voor "normaal" muziek luisteren een andere luidsprekerset met een andere klankkleur willen gebruiken of luidsprekers in een andere kamer willen aansluiten. Die kan je dan op "speaker B" aansluiten. "Speaker A" en "speaker B" zijn (bijna) nooit tegelijk te selecteren omdat dat een te zware belasting voor de AV-versterker is. Wil je gaan Bi-ampen, dan heeft je AV-versterker 7 versterkers nodig en een keuzemenu waar je dit kan instellen. Wat er allemaal mogelijk is moet je in de handleiding opzoeken want dat is bij verschillende merken zo uiteenlopend. Of als je meer vragen hebt, is het misschien wel handig als je merk en type nr. vermeld, misschien zijn er mensen die dezelfde versterker (receiver) hebben.
Psychosammie Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Wel raar dat er gebruik gemaakt wordt van "een kort soort elektra kabeltje". Meestal zijn dat 2 metalen plaatjes. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen