Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb eeb Acer aspire 3410, nu blijft het scherm zwart.

Als ik met een zak lamp op het scherm schijn dan zie ik heel lichtje het beeld van windows.

Na wat google werk ben ik er achter dat waarschijnlijk de backlight inverter stuk is.

Nu heb ik het lcd scherm open gemaakt en staat het volgende op de inverter

"b133xw01 v.0 CTRL BD 13B13-C02 weet iemand waar ik deze kan bestellen ?

The birdman has left the building

Geplaatst:

Dat is waarschijnlijk omdat de elko's kapot zijn. (Ik heb vele LCD schermen van verschillende merken gerepareert door de elko's te vervangen...) Dus als je een multimeter hebt die capaciteit kan meten dan kan het zinvol wezen om de elko's even te controleren. Tolerantie van elko's is normaal gesproken +/- 20%. Echter de capaciteit verandert als de temperatuur oploopt, dus als ze "op de grens" zitten dan gewoon vervangen!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

elco's ? er zit alleen smd componenten op het scherm

Ik heb net nog even gekeken maar de inverter zit vast aan het scherm.

Ik ben bang dat ik de hele scherm moet vervangen.

Weet of heeft iemand nog een scherm liggen en als ik er 1 bestel zit dan die inverter er ook bij ?

Geplaatst:

de inverter zit met een klein schroefje vast aan de binnenkant van het frame,het is een printje van ca 1cm x15cm,met aan weerskanten een connector,ik heb er 1 liggen met het nummer PK070018200 AO

• Moderator
Geplaatst:

Heb je ook de buisjes nagekeken?

Deze gaan sneller kapot dan de inverter.

ps..

als iemand deze onderdelen weet uit te halen dan neem ik aan dat deze persoon slim genoeg is om geen commercieel adres op het board te plaatsen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

de inverter zit met een klein schroefje vast aan de binnenkant van het frame,het is een printje van ca 1cm x15cm,met aan weerskanten een connector,ik heb er 1 liggen met het nummer PK070018200 AO

Volgens mij zit de inverter vast op het scherm als ik kijk op de inverter dan zitten er flatcabeltjes vast vanaf de inverter naar het scherm.

Geplaatst:

Heb je ook de buisjes nagekeken?

Deze gaan sneller kapot dan de inverter.

ps..

als iemand deze onderdelen weet uit te halen dan neem ik aan dat deze persoon slim genoeg is om geen commercieel adres op het board te plaatsen.

Buisjes ? waar zitten die dan ergens ?

Geplaatst:

die zitten in het scherm zelf, onder het zilverfolie zitten 2 of 4 ccfl buisjes, je kunt er ook een standaard ccfl inverter in stoppen en die bijvoorbeeld van de accu voeden met een 7812 ic (zo heb ik wel eens een compaq gefixt)

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

• Moderator
Geplaatst:
Buisjes ? waar zitten die dan ergens ?

Yup..precies waar Hellum zegt waar ze zitten. Dat zijn kleine TL buisjes (eigenlijk heten ze CCFL buizen en zijn 2 tot 3 mm dik) en zoals je weet slijten tl buizen snel als je ze veel gebruikt.

Ik zou eerst die nakijken voordat je een nieuwe inverter koopt.

Geplaatst:

Matchless , hier zou ik ook meervan willen weten .

Als er 2 buisjes in zitten , zijn er dan ook 2 inverters ?

Als ze met z'n tweeën op één inverter aangesloten zijn en één buisje is kapot , brand de andere dan nog wel ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

• Moderator
Geplaatst:

Nope.. in veel inverters zit een beveiliging die de hoogspanning afschakelt en dan gaan beide buizen uit.

In oudere (en kleine) schermen zitten meestal 2 buisjes. 1 boven en 1 onder.

In de grotere en nieuwe schermen zitten altijd 2 buizen boven en 2 onder. Dan worden per set van 2 elk 1 inverter gebruikt. Deze zijn aangesloten op 1 trafo die in een juiste werking gebalanceert zijn. Valt 1 buis uit dan is de trafo niet in balans en gaat de 2e ook uit. Sommige schermen schakelen dan de andere inverter ook uit.

Maar niet alle fabrikanten doen dit en dan krijg je de klacht dat je beeld voor de helft of zwak beeld geeft.

Het maakt ook zin om de buizen uit te schakelen want als 1 buis door slijtage uitvalt dan duurt het niet lang voordat de andere buizen ook de geest geven.

Als 1 buis uitvalt dan is het altijd verstandig om gelijk alle buizen te vervangen want zou je slechts de kapotte buis vervangen dan kan je het scherm in no time weer uit elkaar halen.

Deze fout wordt ook vaak gemaakt met het vervangen van de koplampen in een auto. er wordt bijna altijd maar de kapotte lamp vervangen en in een paar weken tijd is de andere koplamp ook stuk.

Gelijktijdig vervangen scheelt een hoop werk achteraf.

O ja..

Als je het scherm uit elkaar haalt dan 1 goede tip.

Zorg voor een extreem schone werkplek waar je geen stof hebt. De lagen met folie zijn gigantisch statisch en trekken stof en vuil van ver aan. En als er een stofje op 1 folie zit dan heb je dat er niet zo eenvoudig weer van af.

En draag nieuwe latex handschoenen. Want ook vingervlekken schijnen aantrekkelijk te zijn voor de plastiek lagen. En dat is nog lastiger te verwijderen dan een stofje.

En haal zo'n scherm vooral met beleid uit elkaar. Het scherm zelf is maar +- 1mm dik en is zo gebroken. Ook de buisjes zijn zeer breekbaar.

Niks forceren is het motto.

Geplaatst:

Nuttige info , thx

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Nope.. in veel inverters zit een beveiliging die de hoogspanning afschakelt en dan gaan beide buizen uit.

In oudere (en kleine) schermen zitten meestal 2 buisjes. 1 boven en 1 onder.

In de grotere en nieuwe schermen zitten altijd 2 buizen boven en 2 onder. Dan worden per set van 2 elk 1 inverter gebruikt. Deze zijn aangesloten op 1 trafo die in een juiste werking gebalanceert zijn. Valt 1 buis uit dan is de trafo niet in balans en gaat de 2e ook uit. Sommige schermen schakelen dan de andere inverter ook uit.

Maar niet alle fabrikanten doen dit en dan krijg je de klacht dat je beeld voor de helft of zwak beeld geeft.

Het maakt ook zin om de buizen uit te schakelen want als 1 buis door slijtage uitvalt dan duurt het niet lang voordat de andere buizen ook de geest geven.

Als 1 buis uitvalt dan is het altijd verstandig om gelijk alle buizen te vervangen want zou je slechts de kapotte buis vervangen dan kan je het scherm in no time weer uit elkaar halen.

Deze fout wordt ook vaak gemaakt met het vervangen van de koplampen in een auto. er wordt bijna altijd maar de kapotte lamp vervangen en in een paar weken tijd is de andere koplamp ook stuk.

Gelijktijdig vervangen scheelt een hoop werk achteraf.

O ja..

Als je het scherm uit elkaar haalt dan 1 goede tip.

Zorg voor een extreem schone werkplek waar je geen stof hebt. De lagen met folie zijn gigantisch statisch en trekken stof en vuil van ver aan. En als er een stofje op 1 folie zit dan heb je dat er niet zo eenvoudig weer van af.

En draag nieuwe latex handschoenen. Want ook vingervlekken schijnen aantrekkelijk te zijn voor de plastiek lagen. En dat is nog lastiger te verwijderen dan een stofje.

Het haal zo'n scherm vooral met beleid uit elkaar. Het scherm zelf is maar +- 1mm dik en is zo gebroken. Ook de buisjes zijn zeer breekbaar.

Niks forceren is het motto.

*****************************************citaat was niet bedoelt.In veel scanners zitten ook dit soort buisjes met omvormer, wellicht zijn die ook tegebruiken.Of vervang die buisjes door heldere witte leds, gaan jaren mee, gebruiken wel vrijveel stroom +- 300mA bij ongeveer 3,6 volt. Een vrije vertaling.: digi sleutel heeft ze misschien wel, of verre nell.wat een grap.....

• 2 weken later...
Geplaatst:

Oke heb nu een nieuwe led scherm gekocht, hier zit gelijk de inverter er bij in. en een nieuw led kabeltje vanaf de laptop naar het ledscherm.

Alleen nog steeds geen beeld.

Ik heb lopen zoeken naar die buisjes maar volgens mij zitten deze standaard aan het scherm vast.

Nu er een nieuwe scherm inzit lijkt me ook dat er nieuwe buisjes erin zitten.

Iemand nog een idee wat het kan wezen ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...