Ga naar inhoud


lift stoorde m'n nieuwe receiver


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Een andere vraag; Hoe "ver" staat jouw TV van de lift machinekamer af? Een lift heeft zijn eigen hoofdschakelaar in het distributie paneel, dus een storing die "terugkomt" via het net is niet echt waarschijnlijk... Dus het zou min-of-meer "directe" instraling moeten wezen..

staat er niet op Hali Liften Amsterdam binnen, buiten Evli Liften

6 verdiepingen boven mij, maar liftschacht loopt wel direct langs de woonkamer

 

denk dat de V.V.E. het een rotzorg zal zijn

 

kls, mannetje mannetje gaat niet zo eenvoudig en dan moet ik ook weer gaan prutsen met kabellengtes die dan als bundel achter de TV liggen

 

Wat te denken van een netfiltertje die de ik op de plasmatuner aansluit ofwel ook op de ultimo receiver.

 

Werkingsprincipe

 

Stoorpulsen ontstaan meestal door aan- of uitschakeling van apparaten in de omgeving, maar het kunnen ook storingen zijn die komen vanuit machines bij industrie in de buurt of liftinstallaties in het gebouw. Ook koelkasten, wasmachines, drogers, boormachines -en wat er al niet meer bestaat met een stekker- kunnen stoorpulsen veroorzaken.

 

of dwaal ik af in high-end fiemeltjes?

 

ciao

Flowers In The Fields

VanWyck

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

post-40587-0-63635700-1326895855_thumb.jpgSpike-indikator.JPG]er is een mogelijkheid om stoor impulsen op het lichtnet op te sporen dmv een Spike-indikator: Elektuur nr.317-maart 1990.,daar staat ook een netfilter in beschrevenalles voor zelbouw,ik heb ze ooi gebouwd,en het werkt prima.

Schema's heb ik ook .

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je van het netfilter ook een schema wild hebben ,dat heb ik ook,De smoorspoel heb ik uit een Blaupunkt Lampen TV,is een met een week ijzer ring kern met,2 spoellen

Werkt zeer goed,heb er 1 20jaar geleden een gebouwd voor een las bedrijf ,daar de KPN telefoon centrale anders na een week of 2 naar de knoppen was ivm HF storing veroorzaakt dooor een MIller Sycrowave 500 AC/DC lastravo van 500A met HF voor ALUMINIUM laswerk ..

Die HF werd opgewekt door 4 elektroden met 1mm afstand.van elkaar de storing die hierdoor onstaat is niet mis,ik had met de Spike-indikator pieken van meer dan 1000volt, alle telefoon kabels binnen een straal van 15 meter moesten afgeschermt zijn,de Telefoon.centrale hing trouwens in een andere rumte.,......

ik heb ooit geprobeerd de spanning te meten met een mulimeter,maar daar kon de meter niet tegen,en ging dus in rook op..

Dus dat beetje storing wat jij het moet wel te verhelpen zijn.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch, dacht dat je vlakbij de stuurkast van de lift zat. Wat lokaal zou kunnen storen zijn eindeloopsschakelaars die ietwat in het

vermogencircuit zitten (relais / contactoren schakelen dus nog niet via PLC of iets dergelijks) en door veroudering zouden kunnen vonken. Dit zou men op een draagbare radio (op de LG) kunnen horen als gekraak. Een condensator over het contact zou dit kunnen oplossen.

Via het net zou het ook kunnen komen, alhoewel, zijn moderne ontvangers dan niet uitgerust met een ingebouwd netfilter (zoals TV's) om te voldoen aan de huidige EMC normen en CE keur ?

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

nogmaals aan de lift kan ik / mag ik zelf niets veranderen

 

"nieuwsbericht"

oude jongere veroorzaakt liftstoring, 30 huishoudens moeten de trap nemen

schadeclaims blabla

"einde nieuwsbericht"

 

de randaarde is er, Columbo dat is bij verbouwing allemaal doorgesproken met electricien en zo uitgevoerd

 

uiteraard standaard zitten er netfilters in menig apparatuur op de voedingprint, maar standaard is av apparatuur ongeaard, de plasma is de uitzondering

 

maar teveel is teveel.

 

ciao

Flowers In The Fields

VanWyck

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch, heb al uitgezocht hoe het stoor signaal je tv bereikt? overigens met een goede scoop moet het ook lukken,je kunt nl ook op de netspanning bekijken let er wel op dat hij dan niet geaard moet zijn ,anders krijg je kortsluiting.

Ps een spectrum analyzer is natuurlijk ook geschikt,maar die heeft ook niet iedereen,ik ook niet ,wel scoop en freq.teller 5hz-600mhz.

Heb je een andere " losse" kabel al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lokaal zou kunnen storen zijn eindeloopsschakelaars die ietwat in het vermogencircuit zitten

Die zouden niet moeten worden aangesproken tijdens normaal bedrijf. (Ik neem hier aan dat je het over de safety circuit contacten hebt die aan beide einden van de lift schacht zitten?)

Wat ik opmaak uit het verhaal is dat het zich voordoet tijdens normaal bedrijf/normale trip van de lift. Dan kan ik alleen maar denken aan de motor sturing/regelaar. Aangezien de schacht naast de woonkamer loopt, is het heel goed mogelijk dat de storing uit de voedingskabel van de lift komt, die door de schacht naar boven gaat. Als die kabel niet is afgeschermd dan kan je allerlei "vuil" uit de kabel krijgen.

 

Tonskidutch; Is de lift recent (in de laatste paar jaar) geupgrade misschien? Is er misschien een frequentie regelaar ingebouwd, waar voorheen het een 1 of 2 speed lift was? Als dat het geval is, dan is de hoofdvoedingskabel waarschijnlijk nog origineel. Als er nu een frequentie regelaar inzit, waarvan het filter niet goed meer werkt (kapotte condensator o.i.d.), dan kan je dit soort problemen krijgen..

 

(Je kan er simpel achterkomen of er een frequentie regelaar inzit. Als je de lift neemt, is het dan een bijna onmerkbare versnelling / afremming van de kooi? Of is het een beetje schokkerig? Vloeiend = frequentie regelaar, schokkend = contactors)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zouden niet moeten worden aangesproken tijdens normaal bedrijf. (Ik neem hier aan dat je het over de safety circuit contacten hebt die aan beide einden van de lift schacht zitten?)

Wat ik opmaak uit het verhaal is dat het zich voordoet tijdens normaal bedrijf/normale trip van de lift. Dan kan ik alleen maar denken aan de motor sturing/regelaar. Aangezien de schacht naast de woonkamer loopt, is het heel goed mogelijk dat de storing uit de voedingskabel van de lift komt, die door de schacht naar boven gaat. Als die kabel niet is afgeschermd dan kan je allerlei "vuil" uit de kabel krijgen.

 

Tonskidutch; Is de lift recent (in de laatste paar jaar) geupgrade misschien? Is er misschien een frequentie regelaar ingebouwd, waar voorheen het een 1 of 2 speed lift was? Als dat het geval is, dan is de hoofdvoedingskabel waarschijnlijk nog origineel. Als er nu een frequentie regelaar inzit, waarvan het filter niet goed meer werkt (kapotte condensator o.i.d.), dan kan je dit soort problemen krijgen..

 

(Je kan er simpel achterkomen of er een frequentie regelaar inzit. Als je de lift neemt, is het dan een bijna onmerkbare versnelling / afremming van de kooi? Of is het een beetje schokkerig? Vloeiend = frequentie regelaar, schokkend = contactors)

 

Natuurlijk bedoel ik niet de safety (overtravel) eindeloops maar de gewone die omschakelen van hoge naar lage snelheid (bij dahlander motoren, uiteraard niet indien frekwentieregelaar) + stop. Na verloop van tijd kunnen deze gaan vonken, vooral als ze gelijkstroom schakelen. Vervangen is hierbij de beste oplossing en een RC filter plaatsen over het contact.

 

Het is niet zeker dat de voedingskabel door de liftkoker komt, de frekwentieregelaar (als deze er al is) is namelijk vast ingebouwd vlakbij de motor die bovenaan in de machinekamer is opgesteld. Voedingskabels van frekwentieregelaars worden normaal niet afgeschermd, wel worden soms netspoelen voorzien (netcommutatie).

 

PS zie dat frekwentieregelaar blijkbaar ingeburgerd is (met dank aan Cees Cox ex - Philips)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch; Is de lift recent (in de laatste paar jaar) geupgrade misschien?

ik kan behoudens hetgeen ik technisch niet begrijp, enkel antwoorden met : het is een oude trapkast uit 1967 met misschien tussen toen en 2006 een aanpassing

dat zal ik moeten opvragen bij de V.V.E. daar in geen notulen die ik heb, iets dergelijks staat vermeld.

 

daarmede was ik natuurlijk al doende, een vraag en klachtbericht op te stellen inzake storingen / elektrosmog in het gebouw

 

elke hulp inzake de achtergrond informatie is dus welkom, opdat de V.V.E. in actie moet komen

ciao

Flowers In The Fields

VanWyck

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het is niet zeker dat de voedingskabel door de liftkoker komt, de frekwentieregelaar (als deze er al is) is namelijk vast ingebouwd vlakbij de motor die bovenaan in de machinekamer is opgesteld. Voedingskabels van frekwentieregelaars worden normaal niet afgeschermd, wel worden soms netspoelen voorzien (netcommutatie).

 

PS zie dat frekwentieregelaar blijkbaar ingeburgerd is (met dank aan Cees Cox ex - Philips)

 

Destijds (1968) bij de bouw van de liften (Möhringer) in de Radboud universiteit (Wis en Natuurkunde) moesten alle leidingen op de muur van staal zijn , en alle sokken en dozen elektrisch aan elkaar lassen .

Echter de vele meeraderige hangkabels naar de kooi waren niet afgeschermd en ook de schakelpanelen in de machinekamer waren niet omkast .

De deurmotoren op de kooi waren van een type met koolborstels , waarschijnlijk dat er tegenwoordig frequentie geregelde worden gebruikt , dus ook daar kan de storing vandaan komen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk bedoel ik niet de safety (overtravel) eindeloops maar de gewone die omschakelen van hoge naar lage snelheid (bij dahlander motoren...
Sorry dat ik je verkeerd begreep. Ik ken alle benamingen in het engels, maar heb wat moeite met de Nederlandse "vertaling"... Ik heb veel ervaring met voornamelijk Schindler en Otis liften, en ik kan zeggen dat de oudste lifen waar ik mee heb gewerkt (de Otis liften) uit de jaren 50 kwamen. Die gebruikten een heel slim systeem met een "selector" welke zich bevond in de machinekamer. Weinig tot geen contacten in de schacht. De Schindler liften (die veel moderner zijn) gebruiken 24V in de schacht voor de meeste contacten, behoudens de safety circuit contacten uiteraard.

Het merk lift waar het hier over gaat ken ik niet, en heb dus ook geen idee hoe de installatie is opgezet.

 

Het is niet zeker dat de voedingskabel door de liftkoker komt, de frekwentieregelaar (als deze er al is) is namelijk vast ingebouwd vlakbij de motor die bovenaan in de machinekamer is opgesteld. Voedingskabels van frekwentieregelaars worden normaal niet afgeschermd, wel worden soms netspoelen voorzien (netcommutatie).
Afhankelijk van het type van de frequentie regelaar kan er heel veel storing terug het net in gaan. Daarom worden er dus veelvuldig netfilters toegepast bij frequentie regelaars, om deze vervuiling niet terug het net in te laten vloeien. (Zoek maar eens op in de documentatie hoeveel harmonische vervorming een cyclo-converter kan veroorzaken op het net... Een synchro-converter is ook niet 100% schoon... :( )

 

@tonskidutch; Hoe is de beweging van de lift? Is die "vloeiend" tijdens het accelereren en remmen? Of is het vertrek vrij abrupt (versnelling vanuit stilstand niet vloeiend, maar met een "schokje") en het stoppen ook met een "schokje"? Als je het gevoel hebt dat je niet beweegt, maar dat de lift dus weldegelijk beweegt, dan is het 100% zeker een frequentie regelaar. (Jammer genoeg zijn lang niet alle liften met frequentie regelaar goed opgezet/ingeregeld, dus het is zeer zeker mogelijk dat een frequentie regelaar is gebruikt, maar dat de lift niet 100% vloeiend rijd)

 

@trust; De bekabeling naar de kooi transporteert zeer weinig vermogen. Daardoor is de mogelijke vervuiling vanuit die kabels ook minimaal. Deur operators worden trouwens nog steeds gemaakt met motoren met koolborstels. Uiteraard zijn er ook vele types beschikbaar zonder koolborstels, maar helemaal "uitgestorven" zijn ze bij lange na niet.

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...