Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanaf deze week elke week weer een aflevering over bekende winkelketens in Duitsland. Niet de produkten worden dan alleen onder de loep genomen, maar de keten zelf, de bedrijfsvoering (Firmenpolitik).

Is interessant als je er voor interesseert. Let wel: het is voor de Duitse markt bestemd. Maar het geeft je wel een leuk beeld van deze bedrijven.

http://www.daserste.de/information/allround_dyn~uid,aefr7g6209c2ryko~cm.asp

Geplaatst:

Ik heb de eerste aflevering gisteren gezien...

Tja, op zich wel goed opgezet, maar wel erg oppervlakkig. Er werd wel erg veel tijd gebruikt voor "fairness", de werkomstandigheden zowel in de filialen van de discounter, als in Bangladesch, waar veel kleding voor het bedrijf gemaakt wordt.... maar wat maakt dat uit. Mensen kiezen er zelf voor... niemand wil toch dat ze daar evenveel gaan verdienen als hier?? dan wordt het product véél te duur!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

@Sverige, hoe bedoel je met ze kiezen er voor?

Ik vond de winkelketen wel verbeterd, maar kwam nog wel steeds over als een winkel met een smaakje...

Weet je nog van die vrouw een in Duitse supermarkt die een foutje maakte met statiegeldflessen? Zij krijg de zak. Zij heeft het aangevochten en gewonnen. Van deze zaak is zelfs een Tatort aflevering van gemaakt. Daarna kwam het onderwerp nog in het programma Anne Wil.

Volgende week is McDonald aan de beurt in Markencheck.

Geplaatst: (aangepast)

Amager, wat ik bedoelde met "ze kiezen er zelf voor" is hetvolgende:

In het programma werd verteld dat mensen in Bangladesch ontzettend hard moeten werken voor (in onze ogen, maar dat werd niet gezegd) een hongerloontje van enkele euro's per dag. Ze zouden niet eens genoeg te eten hebben om te kunnen werken.

Ook de werkomstandigheden zouden erg slecht zijn... geen maskers tegen stof en pluizen etc.

en zo ging het nog even door...

Mijn opmerking is, dat bedrijven als Lidl, H&m etc best goed betalen, volgens LOKALE maatstaven. Vinden ze het te weinig, kunnen ze een andere baan zoeken... In mijn ogen heeft dat niets te maken met winkelen bij Lidl. Je winkelt er omdat ze goedkoop zijn... daarom doe ik het ook, en zelfs dan nog vind ik bepaalde dingen te duur, en koop ze niet. Als ze de werknemers in Bangla 3x zoveel gaan betalen, hebben ze in westerse ogen nog steeds weinig, maar woden de producten wel veel duurder.... en dat willen we (de Lidl-klanten) toch helemaal niet. Het goedkope is het bestaansrechr én het success van deze discounters. Als producenten, waar dan ook vinden dat ze te weinig geld krijgen voor hun producten, gaan ze toch naar een ander toe? Ze zijn niet verplicht om dit werk te doen! Dus.... ga ik er vanuit dat de betaling (salaris) en omstandigheden toch niet zo slecht zijn in vergelijking met andere bedrijven in de regio.

Die vrouw die werkte toen bij Kaiser's of een andere Tengelmann supermarkt... ik herinner het me goed! Ook de Tatort heb ik gezien.

Dat is echter iets helemaal anders dan het Lidl verhaal.

Overigens jammer dat Anne Will nu verplaatst is naar een andere dag en een stuk later op de avond... Ik kijk nu bijna altijd naar Jauch na Tatort...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

@ Sverige

quote :

Als ze de werknemers in Bangla 3x zoveel gaan betalen, hebben ze in westerse ogen nog steeds weinig, maar woden de producten wel veel duurder.... en dat willen we (de Lidl-klanten) toch helemaal niet. Het goedkope is het bestaansrechr én het success van deze discounters .

Hou er wel rekening mee dat de loonkost doorgaans maar een fractie van de verkoopprijs is . Zo kosten een paar bekende sportschoenen of bekende jeanskledij minder dan 10 euro , af fabiek , en slechts 3 à 4 euro aan loonkost . Vergelijk dat met de 100 à 150 euro aan verkoopprijs in onze winkels .

Het bestaansrecht van elke commerciele ondenerming is winst maken : door kosten te besparen en door zo hoog mogelijk te verkopen . Aangezien de verkoopprijs sterk aan concurrentie onderhevig is gaat men meer besparen op de kosten om toch een winst-maximalisatie te realiseren .

Verdubbel je het loon in Bangladesh , dan zou ons dat nauwelijks iets uitmaken in de consumentprijs.

Of je dat doet is natuurlijk een andere vraag : mijn bescheiden kennis op dit terrein is onvoldoende om hierover uitspraken te doen , maar ik denk wel te mogen stellen dat uiteindelijk de vakbonden een grote rol gespeeld hebben in de sociale-economische situatie die tot ons comfortabel bestaan geleid hebben . En wat opvalt : de laatste jaren zien we een stelselmatige terugdringing van deze verworvenheden waarbij het woord crisis het magische toverwoord is .

Ik vind het on-ethisch als werkende mensen van hun loon geen fatsoenlijk leven , met onderwijs voor de kinderen en een zeker comfort en degelijke huisvesting , kunnen leiden - waar ze ook wonen . Ik denk dat dit het referentiepunt moet zijn en niet zozeer " de ter plaatse geldende regels" .

Bedrijven zullen uit zichzelf nooit die norm hanteren , daarvoor is een overheid , een vakbond ... nodig , en juist de zwaksten blijven doorgaans van veel rechten verstoten .

aangepast door Gene 1225

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Bedrijven zullen uit zichzelf nooit die norm hanteren , daarvoor is een overheid , een

vakbond ... nodig , en juist de zwaksten blijven doorgaans van veel rechten verstoten .

Of zo'n bedrijf moet publiekelijk aan de schandpaal genageld worden, zoals het Duitse KiK: --> KLIK <--

Bij de bedrijven in Bangladesh die voor KiK produceren gingen de lonen na twee uitzendingen

op ARD over de mensonterende toestanden daar uiteindelijk toch omhoog.

Maar dat het bedrijf dat uit zichzelf gedaan zou hebben is "wishful thinking"

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Mijn opmerking is, dat bedrijven als Lidl, H&m etc best goed betalen, volgens LOKALE maatstaven. Vinden ze het te weinig, kunnen ze een andere baan zoeken... In mijn ogen heeft dat niets te maken met winkelen bij Lidl. Je winkelt er omdat ze goedkoop zijn... daarom doe ik het ook, en zelfs dan nog vind ik bepaalde dingen te duur, en koop ze niet. Als ze de werknemers in Bangla 3x zoveel gaan betalen, hebben ze in westerse ogen nog steeds weinig, maar woden de producten wel veel duurder.... en dat willen we (de Lidl-klanten) toch helemaal niet. Het goedkope is het bestaansrechr én het success van deze discounters. Als producenten, waar dan ook vinden dat ze te weinig geld krijgen voor hun producten, gaan ze toch naar een ander toe? Ze zijn niet verplicht om dit werk te doen! Dus.... ga ik er vanuit dat de betaling (salaris) en omstandigheden toch niet zo slecht zijn in vergelijking met andere bedrijven in de regio.

Zo veel (room) boter op iemands hoofd, heb ik zelden gezien.

Dit soort opmerkingen werken zo veel wrevel op bij mij dat ik het hierbij laat.

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Geplaatst:

Sinds vorige week weet ik wel dat ik bedank voor de kipnuggets. In Nederland zal het waarschijnlijk niet anders gaan dan als in Duitsland. Het vlees voor de kipnuggets, de kuikens hoe daar mee werd omgegaan... Nein danke.

Ook het omgaan met het personeelsbeleid was niet echt verrukkelijk te noemen. In Nederland was ik getuige hoe een medewerker een functionerings-beoordelingsgesprek kreeg in het restaurant. Wat had ik een medelijden met die jongen zeg. Een andere keer stond een jongen aan de toonbank te bedienen. Die jongen voelde zich zo duidelijk niet thuis in de Mac-cultuur en hoe op aanwijzingen daar moest bedienen.

Morgen is voorlopig de laatste aflevering over H & M, Henning & Mauritz. Hierin word ondermeer gesproken over de goedkope kleding en of dat eigenlijk wel kan en eerlijk is. Daarna wordt er in het programma Hart aber Fair met Frank Plasberg verder gesproken over dit onderwerp.

• 3 maanden later...
  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...