Ga naar inhoud

Beginnersvragen over schotel en eventueel draaibaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Satters,

De Hobby heeft bij mij een tijdje redelijk stil gelegen doordat ik toch nog bij me ouders woon en die absoluut geen verrandering aan hun schotel wouden hebben.

Dus het bleef bij een standaard 80cm schotel met duo lnb.

Bij elke windhoos en regenbui viel het beeld dan ook weg maar dat lag mede aan de manier van installatie maar zoals ik al zei me ouders wouden geen verrandering dus ik bleef overal ondanks de ergenis van af.

Maar nu ga ik binnenkort op mezelf dus ik kan eindelijk bepalen wat voor schotel er komt al moet ik natuurlijk wel rekening houden met aanwonende buren. (tussenwoning met amper eigen tuin)

Nu leek mij draaibaar altijd nog een leuke optie maar lang wachten na het zappen van een 19,2 naar een 23,5 kanaal lijkt me ook geen plezierig tv kijken.

Mijn oog was gevallen op een Xsarius Speedy SG 3100 welke me redelijk fail proof lijkt en claimt heel snel te draaien zodat je amper merkt dat je schotel moet draaien. Graag zou ik dus willen weten of de claim klopt en hij dus idd snel en failproof is.

Daarbij hoort natuurlijk een goede schotel en ik las dat veel mensen een Wavefrontier T90 hadden genomen omdat die redelijk beeld garantie heeft met slecht weer.

Dit lijkt me echter geen schotel voor een draaibaar systeem maar meer een oplossing zodat draaibaar overbodig is geworden.

Ik zou dus ook graag willen weten of die redenering klopt.

Of zou een Wavefrontier t55 het met het draaibaar systeem ook kunnen doen aangezien ik ook gehoord heb dat een schotel voor draaibaar het liefst 90cm of groter moet zijn. (ik denk hoe grote hoe beter maar de buren denken het tegenovergestelde)

Graag zou ik dus advies hebben welk materiaal ik het beste aan kan schaffen om zoveel mogelijk zenders te krijgen zonder daarbij meteen een schaduw over de tuin van de buren heen te werpen.

Ik ben op het schotelpark gebied nog een echte beginner dus elk advies wordt zeer ten harte genomen en zeker gewaardeerd.

Groeten,

Batcompu

Geplaatst: (aangepast)

Batcompu,

- 1

een draaibare schotel is een 1:1 systeem, daarmee ook nog eens traag en ja toch wel lastig in te richten

- 2

een multifeed antenne zoals de T90 of T55 daarentegen is heel goed bruikbaar qua snelheid en ook dus voor meerdere tuners / receivers

welke zenders jij allemaal wilt zien (moet zien) bepaalt toch ook een beetje of je voor zo'n groter type gaat of de kleinere

als het enkel om 13-19,2-23,5-28,2 handelt is die T55 prima, ga je meer en uitgebreider is een T90 wellciht de betere oplossing

maar vergeet niet, dan moet je ook investeren in LNB's en diseqc switches

draaibaar is goedkoop, maar de ouders zullen niet erg "happy zijn" als hun beeld wegvalt omdat jij naar 4,8 Oost wilt kijken...

ciao

aangepast door Tonskidutch

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst:

Tonskidutch,

Bedankt voor je advies.

Mijn ouders zullen trouwens niet merken als ik me schotel verzet aangezien ik daar alleen op mezelf woon.

Maar aan het wachten per zenderswitch van andere sat zal ik mezelf waarschijnlijk wel ergeren.

Het liefste heb ik namelijk binnen 2 a 3 sec beeld al zou me dat voor de meeste sattalieten nog niet erg kunnen schelen.

Zodra hij tussen de 23,5 en de 19,2 maar rond de 2 a 3 sec zit. voor de rest heb ik wel even geduld.

Ik zou dus wel willen weten hoe snel het in tijd het ongeveer duurd om te switchen tussen die 2 sattelieten.

Het lastig inrichten van een draaibaar systeem zie ik wel uitdaging in dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als het eenmaal maar redelijk blijft werken als het staat.

Zodat je niet na elke storm, software update van de reciever (Vu+ Duo) of een foutje in de motor zelf het opnieuw moet inrichten.

Het opbouwen vind ik namelijk leuk om te doen maar continu dwijlen met de kraan open heb ik natuurlijk geen lol in.

Als ik het goed begrijp dan is de T90 de ultime oplossing is als je genoeg investeerd.

De T55 is de beste oplossing als je maar een paar sattelieten wilt ontvangen en toch bij een redelijk budget wilt blijven.

Heb je een beperkt budget maar wil je wel alle sattelieten zien dan kom je uit op draaibaar systeem met een standaard 90 cm schotel met een single lnb.

De offers die je dan wel moet brengen zijn dat je extra geduld moet hebben bij het switchen tussen sattelieten, de opnamefuncties veel beperkter zullen zijn omdat je op dezelfde sataliet moet blijven en bij storm eerder wegvallen van beeld.

Heb ik dat zo een beetje goed begrepen?

Geplaatst:

Dat heb je goed begrepen ,de T55 is voor jou heel geschikt ,daar kunnen 8 lnb's op

wil je wat meer regen reserve zou je ook de T90 kunnen nemen daar kunnen ook nog

16 lnb's op

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Bedankt voor de info,

Ik erger me heel erg aan dat het beeld bij me ouders deze winter regelmatig weg valt dus ik wil eigenlijk wel zeker zijn dat ik beeld houd met een beetje regen en wind.

Als het namelijk stormt ga je juist binnen zitten.

Dus als het aan mijzelf ligt komt er een T90 met eerst maar een paar Lnb's om de kosten niet te hoog laten op te lopen.

En mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog uitbreiden en de schotel opieuw inrichten.

Echter woon ik niet alleen op de buurt dus even overleg lijkt me wel gewenst want om nu meteen met een burenconflict te beginnen (over een te grote schotel) lijkt me niet handig.

Geplaatst:

Batcompu,

Ik weet niet wat voor ontvanger je gebruikt, maar er is nog een optie. Dat is dat je 4 lnb's op een rail zet Astra 1, 2, en 3 en Hotbird. met een diseqc schakelaar. Deze rail zet je op een draaibare schotel. Zorg ervoor dat de LNB van A3 precies op het verlengde van de arm zit. Nu kun je snel zappen tussen de 4 satellieten, dat is 95% van de tijd dat je kijkt.

Wil je een keer wat meer naar andere satellieten dan gaat de schotel draaien. Je moet dan wel over een linux-ontvanger beschikken die daarvoor geschikt is. Heb je belangstelling kom er maar op terug.

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Geplaatst:

Even gesprekje met de buren is nooit verkeert, zo kan het ookpost-40340-0-80994300-1326387382_thumb.jpg

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Bedankt voor de info,

Ik erger me heel erg aan dat het beeld bij me ouders deze winter regelmatig weg valt dus ik wil eigenlijk wel zeker zijn dat ik beeld houd met een beetje regen en wind.

Als het namelijk stormt ga je juist binnen zitten.

Dus als het aan mijzelf ligt komt er een T90 met eerst maar een paar Lnb's om de kosten niet te hoog laten op te lopen.

En mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog uitbreiden en de schotel opieuw inrichten.

Echter woon ik niet alleen op de buurt dus even overleg lijkt me wel gewenst want om nu meteen met een burenconflict te beginnen (over een te grote schotel) lijkt me niet handig.

Kleine aanvulling:

voor een formaat tussen de T55 en T90 kan je ook een VisioSat BigBiSat overwegen. Is wel wat duurder, maar beter qua materiaalkeuze.

En daarbij wat kleiner in totaal formaat.

Suc6.

aangepast door BeoMaster

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Geplaatst:

Ik wil sowieso iedereen eerst bedanken voor de geweldige reacties

Batcompu,

Ik weet niet wat voor ontvanger je gebruikt, maar er is nog een optie. Dat is dat je 4 lnb's op een rail zet Astra 1, 2, en 3 en Hotbird. met een diseqc schakelaar. Deze rail zet je op een draaibare schotel. Zorg ervoor dat de LNB van A3 precies op het verlengde van de arm zit. Nu kun je snel zappen tussen de 4 satellieten, dat is 95% van de tijd dat je kijkt.

Wil je een keer wat meer naar andere satellieten dan gaat de schotel draaien. Je moet dan wel over een linux-ontvanger beschikken die daarvoor geschikt is. Heb je belangstelling kom er maar op terug.

Ik heb een VU+ Duo als hoofdtuner en voor in de slaapkamer een Dreambox7000.

In de toekomst komt er misschien een tuner bij maar welke weet ik nog niet en dan kan ik er dan altijd nog rekening mee houden.

Ik ben zeker geintreseerd omdat je voor 95% van de gevallen al 2 van de 3 nadelen weet weg te halen. (zappen en opnemen).

Het (sneller) weg vallen van het beeld zou ook mooi zijn als dat op te lossen is door bijv een combinatie te kunnen maken met een draaibare motor en een schotel die hier aanbevolen wordt.

Even gesprekje met de buren is nooit verkeert, zo kan het ookpost-40340-0-80994300-1326387382_thumb.jpg

Er staat op dat plaatje al bijna meer tuin dan ik achter huis heb.

Achter huis heb ik denk ik namelijk +/- 3 bij 4 meter en voor huis net zo alleen daar staat al een vijver in en een schotel installatie in een vijver gaat meestal niet helemaal goed komen denk ik :P

De schotel moet hoe dan ook op de bijschuur komen anders kom ik niet over het dak heen en blijft het beeld sowieso zwart.

De Buren zien hem dan ook alleen als ze achterom het huis in of uit gaan.

En anders durfde ik de gok ook wel te nemen omdat hij verder helemaal uit zicht staat maar bij de gemeente telt een gedoogbeleid voor de sattalieten.

Dus zolang niemand klaagt doen ze er niks aan maar zodra er iemand klaagt moet de schotel weg en mag er helemaal geen 1 meer komen.

Ik speel dus liever eerst even op save door het netjes te vragen. ;)

Kleine aanvulling:

voor een formaat tussen de T55 en T90 kan je ook een VisioSat BigBiSat overwegen. Is wel wat duurder, maar beter qua materiaalkeuze.

En daarbij wat kleiner in totaal formaat.

Suc6.

Ok als ik het dus goed begrijp dan heeft deze dezelfde of betere beeldgarantie dan de t90 maar heeft het formaat van een groot uitgevallen T55.

Dan is het zeker het overwegen waard vooral als ie ook nog eens gecombineerd zou kunnen worden met het idee van Radenko@onsbrant

Ok als ik het dus goed begrijp dan heeft deze dezelfde of betere beeldgarantie dan de t90 maar heeft het formaat van een groot uitgevallen T55.

Dan is het zeker het overwegen waard vooral als ie ook nog eens gecombineerd zou kunnen worden met het idee van Radenko@onsbrant

Ik zou niet direct willen zeggen dat de BigBiSat een betere beeldgarantie heeft. Het principe van de T55 en T90 is anders. Ik heb gezegd dat het materiaalgebruik beter is. Uit eigen ervaring kan ik

zeggen dat de BigBiSat bij mij prima bevalt. Weinig tot nooit uitval als gevolg van sneeuw of regen. Voor een mooie installatie van de BigBiSat, kijk hier eens

http://www.htforum.n...?topic=119389.0

Om de BigBiSat te gebruiken met een rotor lijkt me geen geweldig idee. BigBiSat heeft in een vaste opstelling een gradenhoek van max 45 graden. Lijkt me

normaal gesproken voldoende. Wil je een rotor, pak gewoon een standaard 80/90 cm schotel (bijv. Triax) en zet daar bijvoorbeeld zoals Radenko zegt 3 a 4 lnb's op voor de standaard 13, 19,2 , 23,5 en 28,2 satelieten. En voor de overige zet je de rotor aan.

aangepast door BeoMaster

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Geplaatst:

Wat ook een oplossing is, één schotel met 3 Duo-LNB´s en "n draaibare schotel van een meter. Neem voor laatste een Inverto Black Ultra LNB.

De schotel met 3 Duo-LNB´s gebruik je voor Astra 1, 2 en 3. en de draaibare voor satellieten tussen 45 gr. west en 45 gr. oost.

Deze configuratie is gedacht voor een ontvanger met 2 tuners.

Sluit de schotel met 3 LNB´s aan op tuner 1 en op tuner 2 ook weer schotel met 3 LNB´s en de draaibare.

Voor de schotel met 3 LNB´s heb je wel 2 DiSEqC switches nodig, en voor tuner 2 sluit je de switch als volgt aan:

de 3 LNB´s van de vaste schotel op A, B, C en de LNB van de draaibare op D.

De switch voor tuner 2 moet dus tussen LNB draaibare schotel en motor, als je hem voor de motor zet, is de kans groot dat je hem "opblaast".

De configuratie zoal als hier beschreven werkt heel goed, maar moet in het menu van de ontvanger 1 op 1 worden overgenomen.

Tuner 1 wordt dan de "hoofd-tuner", tuner 2 kan je dan gebruiken tijdens een opname.

Snel zappen tussen de Astra´s, wachten als je bijv. van Turksat zapt naar Nilesat.

Zie wat er allemaal te ontvangen is hier: http://www.flysat.com/satlist.php

Succes ermee, "schotel is vrijheid en jij bepaalt naar wat je kijkt"

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Ik wil sowieso iedereen eerst bedanken voor de geweldige reacties

ooit zul je moeten kiezen, en dan mag je een voorkeur hebben voor een merk, maar de diameter is en blijft een deeltijdstudie (hoe vaak valt de T55 weg en wanneer gaat de T90 uit)

ook zul je de twijfel tussen draaibaar en vaste multifeed moeten maken

de rotor kan veel richtingen op maar is er ook overal vrij zicht op die satelliet posities?

vooral als je tussen buren de opstelling wilt inrichten, kijk eens bij dishpointer op jouw locatie wat je er aan echte vrij zicht hebt!!!

vooral de lager gelegen (meer aan de horizon qua clarkbelt) zijn altijd lastig in een bebouwde omgeving op het garagedak

alles wegende, denk ik dat je prettig kunt kijken met de T90 en quadro lnb's + switches

heb je goed beeld en is onderhoud arm

ciao

aangepast door Tonskidutch

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst:

Wat ook een oplossing is, één schotel met 3 Duo-LNB´s en "n draaibare schotel van een meter. Neem voor laatste een Inverto Black Ultra LNB.

De schotel met 3 Duo-LNB´s gebruik je voor Astra 1, 2 en 3.

Emekli ik denk dat je bedoelt twin lnb's

@satencom,

Ja je hebt helemaal gelijk, maar het is een mooie oplossing die ik jaren gebruikt heb.

Het is nogal verwarringwekkend af en toe.

Je hebt twin LNB´s en duo, maar laatste werd vroeger "mono block" genoemd. Dan nog het verschil tussen Quad en Quatro.

Vandaar mijn "slip of the tongue".

En ik ga Tonskidutch er niet op aanvallen, komt ook altijd met goede antwoorden, maar die heeft het dan weer over Quadro LNB´s.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

En ik ga Tonskidutch er niet op aanvallen, komt ook altijd met goede antwoorden, maar die heeft het dan weer over Quadro LNB´s.

en dat is ook geen probleem en niet nodig om erover te struikelen

google maar eens op dat woord...

ik ben niet alleen in de naamgeving

eigenlijk is het quadruple (engels voor viervoudig )

ciao

Compulsion

Röyksopp

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen