Ga naar inhoud


Mag een winkelier bij een storing en een software update een factuur aanbieden.


CDZakelijk

Aanbevolen berichten

Ik was zojuist bij een kennis die ook een winkel heeft en het volgende speelde zich af.

Een klant had een probleem met een ontvanger ET9000.

De klacht was dat deze bromde en niet goed meer afstemde op de zenders.

De ontvanger werd door de klant vrijdag laat langs gebracht en zou op verzoek na reparatie weer naar hem toe worden gezonden.

 

Zaterdag bij aanvang van de reparatie werd er geen brom of sissend geluid geconstateerd.

Hij heeft het kap er af gehaald om te kijken of er dikke Elco`s in zaten ook dat was niet het geval.

 

De volgende klacht waarom de zenders niet goed afstemde werd nagekeken.

Er was oude software aanwezig ( en van de eerste PLI software) dus dit werd als mogelijke oorzaak aangewezen.

Deze software is door hem vervangen evenals de bootloader en de zenderlijst.

 

De ontvanger heeft nog ongeveer 4 uur op de testbank gestaan werkte weer als nieuw maar er kwam geen vreemd geluid uit de ontvanger.

Dit is door meerdere mensen die bij hem zijn geweest geconstateerd.

Maandag heeft deze ontvanger op verzoek van de klant weer de hele dag op de testbank gestaan en wederom is er niets raars geconstateerd.

 

Het enigste constateerbare probleem was de software.

 

Hij is er totaal ongeveer ¾ uur mee bezig geweest en stuurt de klant een factuur.

€ 20,00 onderzoekskosten en vervanging van software.

€ 9,00 verzendkosten aangetekend/verzekerd.

 

De klant belden hem tot 2 maal ongeveer 20 minuten aan een stuk op dat hij het toch wel hoog vond en dat hij de voeding niet vertrouwde.

Ook had hij geen opdracht gegeven om de software in de ontvanger te laden.

 

Hij zegt ook en als u nee had gezegd dan was het een vermoeden geweest en er was iets anders aan de hand geweest krijg je weer en wie betaald de verzendkosten.

Ik stuur hem naar jou , Jij stuurt deze weer naar mij enz. enz

 

Om van het gezeur af te zijn werd het volgende afgesproken.

Voeding vervangen voor een andere gerepareerde en de factuur omlaag naar € 25,00

 

Tot zijn schrik kreeg hij vandaag een mail dat hij de ontvanger maar gratis terug moest sturen of er anders een juridische procedure en zwartmakerij via het internet zou plaatsvinden.

 

Normaal is deze winkelier heel erg rustig en kun je van hem alles gedaan krijgen maar nog nooit heb ik hem zo kwaad en zo teleurgesteld in zijn klant gezien.

Het vuur spatte uit zijn ogen.

 

Ik heb hem belooft dat ik het een en ander na zou vragen.

 

Mijn vraag is had hij eerst toestemming moeten vragen om software op deze ontvanger te installeren.

Ik neem zelf aan van niet hij moet toch eerst software installeren om te kijken of de klacht verholpen is.

 

Wat zijn op dit gebied de rechten van de klant en wat zijn de rechten van de winkelier.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klacht niet geconstateerd.

Voeding preventief vervangen (coulance) -> voeding zet je zo in een andere box, mankeert immers niets.

Onderzoekskosten 25 euro (moet je altijd vooraf laten afrekenen!)

Van gratis opsturen is geen sprake, dat doen we nooit. Ik stel voor dat u hem hier dan maar ophaalt bij gelegenheid.

 

TIP: Kijk uw coax bekabeling en LNB na, want sissende voeding duidt op overbelasting en afstemmen lukt niet meer goed lijkt ook in die richting te wijzen.

Uiteraard en desgewenst kan ik op locatie dit bij u verzorgen, voorrijkosten 80 euro en 40 euro per uur geschatte tijd benodigd: 1.5 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt volgens mij ook nog hoe oud de ontvanger is en hoe de garantie regeling is, en in sommige gevallen weet ik niet hoe het met de garantie zit als je de originele software veranderd. Dan vervalt volgens mij ook de garantie. Maar ik zie het meer als een zeikerige klant die voor dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

En bij contantering altijd een belletje plegen wilt u het laten maken kost dit en dit, en gesprek opnemen ten alle tijden zodat je bewijs heb.

Maar weet niet hoe oud de ontvanger is en wat de officiele garantie is op het apparaat volgens de europese richtlijnen want die gelden ervoor niet wat er op de ontvanger door de fabriek zelf is aangegeven denk zelf rond de 2 jaar

VANTAGE X221SCI / Skystar 2 / DM 8000 HD / DrHD F16 / DrHD F15 / Viosat G4Quadro / 2 x Echostar 1,20 68e-50w / Quali-TV 1080 for 4:2:2 / Moteck DBOX II / Channelmaster 1.2 45o-45w / GBOX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er vooral bij mij om,wie het vraagt.een winkelier,moet zijn brood ermee verdienen,en als hij 3/4 van een uur is bezig geweest,vind ik die 20€ doenbaar.als dit om een vette klant gaat,die al voor honderden euro's heeft gekocht,dan vind ik,dat ze een prijsje of gratis mogen doen.vroeger betaalde ik ook voor een update van een gold kaartje,toen ik het zelf nog niet kon.heel vreemd vind ik het niet.ps:het updaten duurde 2 minuten voor dat kaartje en koste 20€.veel winkels,willen zelfs niet kijken als niet de officiële software er inzit.(zelf meegemaakt).

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem vandaag de dag is dat je er als winkelier al zo goed als niets aan verdiend omdat de webshops hele krappe marges hanteren en je dwingen om daar een eind in mee te gaan.

 

Dit is overduidelijk een klant die zichzelf niet vertrouwt met schotel techniek en enigma tuners. Die koopt bewust bij een satwinkel want als hij problemen heeft, en de klant weet dat beslist van zichzelf kan hij de winkelier confronteren met zijn probleem. Onder mom van service service proberen ze te profiteren van de kennis van de satshop: dat mag.

 

Maar een box die goed werkt maar waar de klant eigenwijs als die is van zegt: die voeding vertrouw ik niet, vervang hem maar daar zeg ik van: wie is hier nu de vakman U of ik?

 

Hij heeft beslist vaker met het bijltje gehakt bv met een computer want hij "naait" je direct met: had me ff gebeld, zomaar de software gaan lopen vervangen? Dat vind ik not done. Daarmee duwt hij je in een hoek waar je niet wilt zitten en denkt de winkelier al gauw: nu heb ik iets goed te maken want daar had ik idd over moeten bellen.

 

Maar in dit geval mankeert de box helemaal niets, zit het probleem in de resterende installatie bij de klant zelf en zou ik als hij nog langer moeilijk blijft doen de hoofdprijs vragen.

Het is immers geen terechte garantieclaim en voor niets gaat de zon op en daar zal een rechter ook in meegaan.

 

Het zijn lastige klanten die je gauw gaan vervelen maar ik zou zeggen: stel je zakelijk en correct op en laat je niet gekmaken.

In de tijd dat je nog 100 euro op een tuner pakte kon je nog gerust met een glimlach service verlenen. Als je dat vandaag de dag erbij moet doen ga je je afvragen had ik hem die tuner maar nooit verkocht.

Nergens staat dat je service gratis moet verlenen, dat je service kunt en wilt verlenen is alleen maar een meerwaarde waar de klant gebruik van kan maken.

Als je 2 tuners voor 750 euro verkocht hebt kan een klant niet verlangen dat je vervolgens het spul ook nog gratis bij hem thuis aansluit en afregelt. Ook niet als hij je probeert te dwingen door onterecht garantie te gaan claimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij geld over het algemeen dat reparaties boven een bedrag uitgevoerd worden,

en er onderzoeks kosten zijn om vast testellen wat er evt gerepareerd moet worden en

tegen welk bedrag.

Onderzoek kosten zijn vaak verplicht.

Dit hoort in de leverings voorwaarden en garantie en reparatie bepalingen testaan.

============================

"De volgende klacht waarom de zenders niet goed afstemde werd nagekeken.

Er was oude software aanwezig ( en van de eerste PLI software) dus dit werd als mogelijke oorzaak aangewezen.

Deze software is door hem vervangen evenals de bootloader en de zenderlijst."

 

**Mijn vraag is had hij eerst toestemming moeten vragen om software op deze ontvanger te installeren.

Ik neem zelf aan van niet hij moet toch eerst software installeren om te kijken of de klacht verholpen is.**

====================================

 

""werd als mogelijke oorzaak aangewezen"", dit bleek dus niet juist tezijn.

 

Mijn indruk is dat omdat er niets tevinden is gaan we maar zoeken of we wat kunnen vinden om daar de oorzaak aan optehangen. Soort illegale fishing expedition van smerissen

Ik vind het een overbodige ingreep, dat er gemiept wordt om 29 euro, is een zwakte bod.

 

Maar klant is koning is allang geleden overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als de klant met zijn stb komt, dan mag je volgens mij niet na constatering zonder overleg, de software of hardware veranderen. Je zal hem eerst daarvan op de hoogte moeten stellen, om dan aftespreken de software te updaten. Je kan dit vantevoren al afspreken. Daarnaast zou ik pas opsturen als er betaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een klant je een apparaat aanlevert en garantie claimed mag je er alles mee doen wat je wilt.

 

Als je bij bv een notebook garantie claimed flikkeren ze bij een repair centre ook als eerste standaard fabrieksimage op en daarna gaan ze pas kijken

of de klacht nog aanwezig is. Standaard werkvoorschriften.

Als het apparaat vervolgens goed werkt gaat die retour klant met een rekening erbij wegens onterechte garantieclaim + verzendkosten.

 

De leverancier danwel fabrikant bepaald of en welk onderdeel er vervangen wordt maar zeker niet omdat "de" klant dat wil/wenst/eist.

 

Dat klant-koning verhaal en vooraf overleg is gewoon onzin. Veel winkels doen het om gezeur als dit zoveel mogelijk te beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een klant je een apparaat aanlevert en garantie claimed mag je er alles mee doen wat je wilt.

 

Als je bij bv een notebook garantie claimed flikkeren ze bij een repair centre ook als eerste standaard fabrieksimage op en daarna gaan ze pas kijken

of de klacht nog aanwezig is. Standaard werkvoorschriften.

Als het apparaat vervolgens goed werkt gaat die retour klant met een rekening erbij wegens onterechte garantieclaim + verzendkosten.

 

De leverancier danwel fabrikant bepaald of en welk onderdeel er vervangen wordt maar zeker niet omdat "de" klant dat wil/wenst/eist.

 

Dat klant-koning verhaal en vooraf overleg is gewoon onzin. Veel winkels doen het om gezeur als dit zoveel mogelijk te beperken.

 

Duidelijke verhalen :) waar we wat mee kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een klant je een apparaat aanlevert en garantie claimed mag je er alles mee doen wat je wilt.

 

Als je bij bv een notebook garantie claimed flikkeren ze bij een repair centre ook als eerste standaard fabrieksimage op en daarna gaan ze pas kijken

of de klacht nog aanwezig is. Standaard werkvoorschriften.

Als het apparaat vervolgens goed werkt gaat die retour klant met een rekening erbij wegens onterechte garantieclaim + verzendkosten.

 

De leverancier danwel fabrikant bepaald of en welk onderdeel er vervangen wordt maar zeker niet omdat "de" klant dat wil/wenst/eist.

 

Dat klant-koning verhaal en vooraf overleg is gewoon onzin. Veel winkels doen het om gezeur als dit zoveel mogelijk te beperken.

Klant koning is om klanten aan te trekken inderdaad. Veel maken hier misbruik van.

Garantie claimen is inderdaad een ander verhaal. Maar zo staat elke situatie los van elkaar.

 

Het gaat erom welke afspraken er zijn gemaakt. Met mijn autodealer spreek ik ook af dat hij bij reparaties boven de 100 euro mij belt, als de auto een apk krijgt.

Zo zijn er daar ook afspraken gemaakt. Je mag niet zomaar alles ermee doen als hij hem afgeeft, net zo goed als hij niet zomaar mag terug krabbelen als je wel dingen hebt afgesproken. Wie er gelijk heeft en gelijk krijgt kan ik je niet vertellen.

Waren er meer klanten aanwezig bij dit afspreken, of mede eigenaar van de zaak?

aangepast door DoeEensGek
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer er als klacht brommend en sissend geluid wordt opgegeven denk ik niet in de eerste plaats aan software.

Bij brommen zou ik gaan zoeken in de richting van bekabeling of inderdaad de voeding.

 

Bij dit soort discussies ben je als handelaar hoe dan ook altijd diegene die aan het kortste eind trekt.

 

Ik zou de software terug veranderen, einde discussie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de dealers steeds meer naar toe moeten overgaan om alleen dan claims in behandeling te nemen als de ontvanger met de originele van fabriek uit geleverde firm(soft)ware wordt ingediend.

Er zijn al dealers die dit toepassen.

Daarmee voorkom je inderdaad eindeloze 'welles / nietes' discussies.

Uit dit oogpunt is een gecertificeerde CD ontvanger voor de dealer nog niet eens zo gek waarbij ik hier zeker niet voor een gecertificeerde ontvanger wil pleiten.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de dealers steeds meer naar toe moeten overgaan om alleen dan claims in behandeling te nemen als de ontvanger met de originele van fabriek uit geleverde firm(soft)ware wordt ingediend.

Er zijn al dealers die dit toepassen.

Daarmee voorkom je inderdaad eindeloze 'welles / nietes' discussies.

Uit dit oogpunt is een gecertificeerde CD ontvanger voor de dealer nog niet eens zo gek waarbij ik hier zeker niet voor een gecertificeerde ontvanger wil pleiten.

 

Er zijn meer klachten en gedoe met gecertificeerde ontvangers dan met Linux ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...