satmens Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 (aangepast) Beste Satexperts, Vandaag ben ik tegen een probleem aangelopen tijdens het instellen van Astra 3. Ik gebruik een schotel van 90 CM met daarop een rail en 3 LNB's. De schotel staat overigens uitgericht op Eutelsat W3A 7 graden, de 2e LNB is Astra 1 19 graden. Op eutelsat W3A en de Astra 1 heb ik perfect beeld en sterke ontvangst. Vandaag wilde ik een 3e LNB voor ASTRA 3 instellen, maar dat ging helaas niet vlekkeloos. De 3e LNB heb ik vlak naast de Astra 1 LNB geplaatst zonder ruimte ertussen. Ik heb nu wel beeld op de Astra 3, maar niet op alle zenders. Op Ned 1 en 2 heb ik een signaal van 85 en kwaliteit schommelt tussen 60 en 70, op Ned 3 ontvang ik soms geen signaal en soms 86 en de kwaliteit schommelt tussen 0 en 9, dus helemaal geen beeld. Op Film 1 heb ik de zelfde signaal en kwaliteit als op Ned 3, maar daar heb ik wel storende beeld met erg veel haperingen. Ik heb geprobeerde om de LNB te draaien en een beetje op de schuiven en met de hoogte gespeelt, maar geen verbetering helaas. kan het aan de switch liggen of kabels of de ontvanger? Ik heb een foto bijgevoegd van mijn schotel, de meest linkse LNB is Astra 3. Ik heb het ook met een satbeeper geprobeerd en nog geen succes. Wat doe ik hier verkeerd? kan iemand mij dat uitleggen? Vriendelijke groeten, Satmens 15 januari 2012 aangepast door satmens
Radenko@onsbrant Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 Hallo Satmens, Je stelt dat je de schotel uitgericht hebt op 7grW en denk dat daar het probleem zit. Afhankelijk van je woonplaats zit in de elevatie tussen Astra3 en West 7 3 tot 4 gr verschil Astra 3 die steeds belangrijker wordt, alle HD zenders gaan daar naar toe en de gewijzigde uitzend techniek verlangt een sterker signaal als voorheen. Als je je woonplaats opgeeft en als je schotel een Triax 88 is dan zal ik e.e.a voor je uitrekenen. Elevatie schotel, afstanden van de LNB's en de skew van de LNB''s Als het geen Triax betreft dan zijn het richtwaarden voor de LNB afstanden. Heb je interesse dan graag woonplaats en Fabrikaat schotel ?? Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
satmens Geplaatst: 17 januari 2012 Auteur Geplaatst: 17 januari 2012 Beste Radenko, Alleereerst wil ik je bedanken voor je hulp. Mijn woonplaats is Arnhem, en mijn schotel is een SAB fabrikaat 90cm. Tussen de 7grW en astra3 zit een grote afstand, zou dat het probleem kunnen zijn? Als die de 19 graden goed pakt, dan zou die 23,5 toch ook goed moeten pakken? maar mischien valt de 23,5 graden net buiten het bereik? Zou het eventueel helpen om de schotel maar iets (3 tot 4) graden naar oost te draaien? zonder dat 7grW en astra 3 geen kwaliteit inlevert. of ligt het toch aan de elevatie zoals jij dat aangeeft? Of zou ik toch beter een extra schoteltje erbij kunnen nemen voor de astra's? Groeten, Satmens
Radenko@onsbrant Geplaatst: 18 januari 2012 Geplaatst: 18 januari 2012 Beste Satmens, Ik was wat te snel met mijn reactie. In de elevatie zit het probleem niet. Je maakt nu gebruik van een standaard offset schotel, daar wordt doorgaans een orbit van 15 gr aangehouden. Met je Sab schotel overbrug je nu al in Arnhem 15,3 gr, als je Astra 3 erbij zet wordt dat al 20,53 gr. Knap dat er toch al wat signaal opgevangen wordt. Ik zal je de waarden van de div. instellingen geven dan kan je kijken of e.e.a. acceptabel is. Daar zijn geen extra kosten mee gemoeid dus is het proberen waard . Als er te weinig regen reserve overblijft zal je voor A3 toch naar een separate schotel moeten overgaan. Of naar een multifocus schotel. De waarden van de afstanden voor de LNB's zijn niet correct maar de verhouding klopt wel. Je zou het om kunnen rekenen als je de huidige maat neemt van 7gr en 19.2 gr neem de hartafstand aan de voorkant van de Feethoorn. De afstanden zijn 7grOost 19.2 gr Oost = 177.8 mm en 19.2 naar 23,5 = 59.5 mm. De rail die je gebruikt zou aan de kant van A3 7 gr moeten zakken. De afzonderlijke skew instellingen van de Lnb's zijn 7grOost 0,86 gr naar rechts 19,2 gr 3.19 gr naar rechts en 23,5 gr 6.29 gr naar rechts draaien Dit zijn het aantalgraden vanuit precies verticaal. Dit zouden de optimale instellingen zijn. Maar als je slim bent maak je vooraf wat markeringen zodat bij te weinig resultaat snel terug kan naar je oude instellingen en dan een extra schotel ?? Succes ermee Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
Radenko@onsbrant Geplaatst: 18 januari 2012 Geplaatst: 18 januari 2012 Hallo Satmens, Hier nog even wat aanvullende info. De elevatie zou nu uitkomen op 29,5 gr. En inderdaad de schotel moet ongeveer een graad of 6 naar het oosten. Ik weet niet wat je mast diameter is. Je zet een merkteken op je mast en klem van je schotel. Bij een 40mm mastdiameter dan 2 mm linksom en bij een 60 mm mastdiameter is dat 3 mm linksom. Laat maar eens horen wat de resultaten zijn. M vr gr Radenko Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
Eduard07 Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Ik heb geprobeerde om de LNB te draaien en een beetje op de schuiven en met de hoogte gespeelt, maar geen verbetering helaas. kan het aan de switch liggen of kabels of de ontvanger? Ik heb een foto bijgevoegd van mijn schotel, de meest linkse LNB is Astra 3. Ik heb het ook met een satbeeper geprobeerd en nog geen succes. Wat doe ik hier verkeerd? kan iemand mij dat uitleggen? Vriendelijke groeten, Satmens Heb de de multirail wel genoeg gekanteld, met de Astra 3 aan de "onderkant"? Waar is de foto? Ik kon hem in je posting niet vinden. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
geronimoxx Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Hier in Amstelveen hetzelfde probleem. De arm van mijn 78cm Triax raakte beschadigd en ik heb de schotel vervangen. Alles staat hetzelfde. Nu Triax met bout/moer ipv popnagels. Ik heb lnb's/diseq/ontvanger/kabel gecontroleerd. Lnb Astra 3 is een Alp rest een ronde Hirschman(Astra 2,3,1,HB). Ik krijg bij satfinder in mijn VU+ DUO op Sport1 HD Golf(12129,V,5/8) max 33pct en geen lock. Het wordt niet beter met draaien schuiven, ander tuner etc. Ik heb predefined transponder voor; A1,70pct A2,72pct A3,33pct en geen lock HB,78pct) Kan het zijn dat er problemen zijn met 23.5 op het moment ?
geronimoxx Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Na selectie; Send diseqc only on satellite change naar yes werkt wel alles......Vreemd wat dat stond voorheen ook op 'no' . Ik had wel een knipperende 33pct bij Astra3. Goed misschien dat andere iets aan deze info hebben.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen