Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren ineens een vreemd verschijnsel. Op het moment dat Ziggo de film1-series introduceerde op de plek van de film1-premiere+1 heb ik ineens geen ontvangst meer van BBC, KETNET, en verschillende andere zenders. Vreemd genoeg doet verder 'alles' het: dus wel film1, wel de andere gecodeerde zenders. Maar in de bouqetten zie ik vanaf nu <n/a> ...

Opnieuw zoeken naar de zenders, maar dat helpt niet. Had ik vroegen 270+ zenders, nu vind ik er 'maar' 230. Die 40 minder zijn precies de zenders die ik mis...

Gebeld met Ziggo, omdat ik eigenlijk geen probleem verwacht met mijn DM-7025: alles werkte goed en ik heb geen instellingen gewijzigd. Ziggo denkt aan een blok-storing, maar heeft verder geen meldingen ontvangen.

Ik heb mog een oud samsung ontvangertje: het is de moeite om dat even aan te sluiten om te kijken of ik dan wel BBC 1, 2, 3 en 4 kan ontvangen. En dan komt de verbazing: dat lukt...

DM-7025 weer aangesloten en opnieuw via instellingen de zenders gescand (op alle mogelijke manieren en heel vaak). Maar op de DM blijven de kanalen weg.

Ik twijfel dus: wat kan dit zijn? Kan het signaal zwakker zijn geworden? Wel genoeg voor de oude samsung en niet genoeg voor de DM-7025?

Ik heb geen idee wat de volgende stap zou moeten/kunnen zijn. Wie heeft er suggesties?

Info:

DM-7025

linux 2.6.12.6

release 0380

FP version 7

Image 2008.09.26

Enigma 2008.10.08, the GP2 project

tuner(s) Philips CU1216Mk3

** dreambox 7025, 2 cable tuners, Gemini 3.8, Enigma 2 MGCCAMD + NEWCS **

Geplaatst:

Ik heb geen Ziggo of kabel, maar ik kan mij dan voorstellen dat de frequenties veranderd zijn? Dus dat je een nieuwe xml daarvoor nodig hebt?

Just my 2 cents ;)

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Geplaatst:

DVB-C is net een 'radio': je dwingt de ontvanger in een scan langs alle bekende frequenties om te 'horen' of er iets kan worden opgepikt. Bij het scannen van alle frequenties zie je de transponders langskomen. Vervolgens worden de zenders van de provider (obv network id 5555?) dan vastgesteld. Maar op sommige transponder-frequenties worden de zenders (streams) dan niet gevonden... Door mijn dreambox althans, want dat hele oude samsung ontvangertje pikt ze op... (zucht)

--Edgar

• 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

Ok, licht aan het einde van de tunnel. Allereerst: het werkt weer. Dat ik er in het forum aandacht aan besteed is ter leeringh ende vermaek. (vooral om de ervaring te delen...)

Wat was er nou aan de hand? Ik bleef het vreemd vinden dat het oude samsung ontvangertje er geen enkel probleem mee had om de zenders *wel* te ontvangen. En dat de dreambox de frequentie en de transponders gewoon kon vinden. Na speurwerk bleken alle zenders in een van de frequentiebanden (404000 - 442000) niet meer te worden ontvangen. Ik besloot op de dreambox alle mogelijke varianten van instellingen te proberen (handmatig scannen). Na wat gepuzzel was het raak: in plaats van QAM-64 bleek er te worden 'uitgezonden' met QAM-256. (dat geeft een hoger aantal bits per seconde, is dus 'zuiniger' met de bandbreedte) De verdachte freq's werden op QAM256 gescand en alle verloren zenders kwamen weer terug... pfff... geen verdere frustratie meer.

Nou ja, toch eentje, misschien. Ik belde met ziggo, en daar werd echt naar me geluisterd ondanks het bezit van een niet standaard ontvanger... (hoezo niet standaard? wie zet de standaard eigenlijk? maar dat is een hele andere discussie! :) ) Niemand wist waarom dat van de ene op de andere dag niet meer werkte. Er werd gedacht aan een blok-storing en of ik bij de buren wilde vragen of zij nog wel signaal hadden. Terwijl ik zei dat de oude ontvanger het wel deed en de dreambox zeer waarschijnlijk niet stuk was... Blijkbaar was het nieuwe modulatie type niet aan de helpdesk doorgegeven.

Uiteindelijk: de vrouw is weer gelukkig en de dochter is weer gelukkig: de favoriete zenders zijn terug. Ik ben gelukkig omdat ik mijn frustratie over het niet werken van mijn dreambox ook kwijt ben. Tja... wat wil je nog meer??? :D

bottomline: scannen op andere QAM's kan helpen!

aangepast door Edgar-knarretje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...