Ga naar inhoud

Meerdere satellieten op meerdere ontvangers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op dit moment kijk ik samen met mijn buurman via één schotel (Wavefrontier T90 met 11 quad lnb's). Waar we enkele jaren geleden al voor vreesden, wordt nu werkelijkheid. De kinderen willen ook hun ontvanger op hun kamer, en moeder de vrouw wil er dan ook één in de slaapkamer. Als dit doorgaat komt dit neer op 4 ontvangers per gezin (dus 8 in het totaal) en waarschijnlijk allemaal met een twin tuner. Dus spreken we hier van 16 lnb aansluitingen als we allemaal dezelfde satelliet willen kunnen ontvangen met de mogelijkheid tot opnemen enz. Uiteraard moet dit niet voor alle 11 lnb's. Waarschijnlijk enkel 28°E, 23,5°E, 19,2E en 13°E. De overige satellieten moeten enkel op de twee ontvangers in de huiskamer zoals nu.

Nu is de vraag hoe we dit in de praktijk kunnen oplossen? 4 quatro lnb's voor de desbetreffende satellieten? Maar welke switchen hebben we daar dan voor nodig? En is dit betaalbaar? Alle info welkom.

Groetjes, Piet.

Geplaatst: (aangepast)

Betaalbaar: 4 quattro (of quad, mag bij deze ook) LNBs voor A1-A2-A3-HB, en een EMP 17/x multiswitch.

Bij x kun je kiezen uit 4, 8, 12 of nog meer tuneraansluitingen: --> KLIK <-- (het 4 SAT blokje)

Edit: En om het nog betaalbaarder te maken: Even goed rond kijken, scheelt zo maar 80 euro.

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Bedankt voor je snelle reactie. Toch nog twee vraagjes:

Mag zo'n switch buiten (in de regen) worden gebruikt? Onze huidige switchen hadden geen stroomaansluiting. Dus moet ik zien dat ik nog stroomvoorziening op het dak krijg, of hebben ze een hele lange stroomkabel?

De twee ontvangers in de woonkamers zouden ook de overige lnb's moeten krijgen. Hoe kan ik de uitgang voor deze ontvangers van de nieuwe switch (A1, A2, A3 en HB) samenvoegen met de uitgang van de vorige switch waar de overige lnb's aanhangen. Of moet ik één hangen aan tuner 1 van de ontvanger, en de andere aan tuner 2. Maar kan ik in dat geval nog naar één programma kijken en een ander opnemen van één en dezelfde satteliet? Ik dacht dat in dat geval dezelfde satelliet beschikbaar moest zijn op de beide tuners? Of klopt dit niet?

Nogmaals dank voor alle info.

Groetjes, Piet

Geplaatst:

Mag zo'n switch buiten (in de regen) worden gebruikt?

Nee. Of je moet hem in een kastje weten te plaatsen.

Onze huidige switchen hadden geen stroomaansluiting.

Dus moet ik zien dat ik nog stroomvoorziening op het dak krijg,

of hebben ze een hele lange stroomkabel?

Je zult daar waar de multiswitch uiteindelijk geplaatst gaat

worden 230V beschikbaar moeten hebben. Een multiswitch heeft

normaliter geen extreem lange voedingskabel, doorgaans iets van 1,5m.

De twee ontvangers in de woonkamers zouden ook de overige lnb's moeten krijgen.

Hoe kan ik de uitgang voor deze ontvangers van de nieuwe switch (A1, A2, A3 en HB)

samenvoegen met de uitgang van de vorige switch waar de overige lnb's aanhangen.

Of moet ik één hangen aan tuner 1 van de ontvanger, en de andere aan tuner 2.

Je hebt geen merk/type ontvanger(s) genoemd. Als deze DiSEqC 1.1 aan kunnen zou

je kunnen werken met zogenaamde uncommitted switches

Maar kan ik in dat geval nog naar één programma kijken en een ander opnemen

van één en dezelfde satteliet? Ik dacht dat in dat geval dezelfde satelliet

beschikbaar moest zijn op de beide tuners? Of klopt dit niet?

Binnen 1 tuner kun je, als je opneemt, hooguit kijken naar een zender op dezelfde

transponder. Met een twintuner kun je opnemen van satelliet A en kijken naar B.

Wat misschien ook een optie is, en waarbij je veel van je bestaande materiaal kunt

blijven gebruiken is octo LNBs voor A1-A2-A3-HB. Dan is het meer een uitbreiding.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Bedankt voor de duidelijke info.

De huidige ontvangers zijn 2 X dreambox 8000 HD en de gebruikte switches zijn EMP Centauri S16/1PCP-W3. Dus iedere ontvanger heeft en gebruikt twee aansluitingen/tuners.

De goedkoopste en makkelijkste oplossing zou inderdaad octo lnb's zijn. Maar ik vrees dat de 4 extra connecties niet zullen volstaan.

Als ik een multiswitch zou gebruiken, en deze veilig wil binnen hangen, dan is de afstand van de switch tot aan de lnb's ongeveer 6 meter. Is dit te lang, en dus niet doenbaar, of gaat dit geen probleem opleveren?

Groetjes, Piet.

Geplaatst:

6 meter is peanuts. Dat mag geen enkel probleem zijn.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

ik heb pas een multiswitch gehangen in een meterkast om dat daar alle interne kabels plus de cai zit.

en de schotel t55 met 4 quattro lnb's hangt op 37mtr kabel lengte van af de meterkast dus in totaal zit tussen de schotel en de meterkast 16x37=592mtr coax kabel.

in huis van meterkast tot diverse kamer aansluit punten zit ook ongeveer 300mtr coax.

alles werkt daar zonder probleem over al sat en cai met goed signaal.

vu+solo2,vu+duo,vu+ultimo T90 28.2t/m15w de rest draaibaar.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen