Angeline Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Ik heb wat problemen met mijn schotel (blokvorming - terwijl het percentage gewoon hoog is) en ben dus de schotel opnieuw aan het instellen. Nu wilde ik een paar dingen vragen over de installatie van de LNB , want ik kan de info niet zo goed vinden. - je kan de kop van de lnb helemaal in de ring drukken, of met de kop zo ver mogelijk eruit. Maar welke houding is goed? - ik heb een draaibaar systeem. Maar hoe zit het dan met de skew van de LNB? want deze is toch verschillend voor elke satelliet?
Radenko@onsbrant Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Goede avond Angeline, De vraag welke houding is goed voor de LNB, dit zal je moeten meten. Het is marginaal het kan enkel % schelen. De 2e vraag de LNB Skew, je geeft al aan dat je een draaibaar systeem hebt. Ik neem aan dat je daar maar een LNB bij gebruikt. (in speciale situaties worden er zelfs 4 gebruikt) en deze ene LNB neemt ook de stand van de schotel aan. Bij deze 1 op 1 situatie is Schotel skew is LNB skew. Wel is het zo hoe verder je naar oost of west gaat gaat er een afwijking plaats vinden in de wenselijke skew en werkelijke skew. Iets anders is en voor mij zover bekent is het bij de Astra's zo dat deze satellieten als 7,5 graad verdraaid uitzenden. Dan wijkt de optimale schotel skew 7,5 gr af van optimale LNB skew. Kijk maar een op de calculator van Satlex Digtal. Zoek een Astra op en er worden 2 skews aangegeven Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
Gast gladys Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Heb een draaibaar systeem. De LNB afstand in de houder dichterbij of verderaf maakt weinig uit. Ik zet de LNB altijd in het midden. Voor de skew zet ik de LNB precies verticaal als de schotel op Sirius is uitgericht. Die staat vanuit Greenwich gezien vrijwel op 5 graden. Vanuit Amsterdam (bijna 5 graden naar het oosten) is dat hier vrijwel naar het zuiden. Dus LNB verticaal. De rest naar oost en west gaat prima.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen