Ga naar inhoud


Nefit Turbo met water inslag in slangen van luchtdrukregelaar.


satmarc

Aanbevolen berichten

Ik heb een Nefit Turbo HR ketel hangen en bij stevige regenbuien slaat ketel af en toe op foutcode "3"

Er staat dan een klein laagje wat in de rubberen slangen die aangesloten zijn op de luchtdrukregelaar. Hierdoor meet de ketel bij het aanschakelen van de ventilator drukverschillen waardoor deze in storing valt.

 

Het losmaken van het slangetje en het verwijderen van het water lost het probleem direct op.

 

Jullie kunnen je voorstellen dat als dit regelmatig gebeurd, dit niet erg prettig is, zeker om iedere keer de mantel weer los te halen.

 

Er is al een keer een nieuwe luchtdruk regelaar vervangen omdat deze wat water binnen heeft gekregen. Het is dan direct einde verhaal met die dingen.

 

Iemand enig idee hoe dit is tegen te gaan?

 

 

Luchtaanvoer + afvoer zijn correct aangesloten en bevatten geen lekkages.

 

 

Mvg,

Marc

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij slecht weer zoals veel vocht in de lucht of extreme regenbuien trek de ventilator (mits het toestel maar lang genoeg draaid)

het vocht naar binnen via de luchttoevoer en dat beland uiteindelijk in de slangentjes van de luchtdrukschakelaar.

Hier is eigenlijk niets aan te doen. het is idd een probleem wat bij meerdere nefit turbo eigenaren voorkomt.

 

Er zijn natuurlijk simpele oplossingen hiervoor maar deze zijn dan niet volgens de installatievoorschriften van de fabrikant.

 

Het heeft helemaal niets te maken met de afstelling van de ketel ! ! !

 

@ satmarc, deze geeft toch aan dit probleem te hebben bij stevige regenbuien.

aangepast door mondial

VU+ UNO 4K DVB-C OpenPLi ZIGGO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij slecht weer zoals veel vocht in de lucht of extreme regenbuien trek de ventilator (mits het toestel maar lang genoeg draaid)

het vocht naar binnen via de luchttoevoer en dat beland uiteindelijk in de slangentjes van de luchtdrukschakelaar.

Hier is eigenlijk niets aan te doen. het is idd een probleem wat bij meerdere nefit turbo eigenaren voorkomt.

 

Er zijn natuurlijk simpele oplossingen hiervoor maar deze zijn dan niet volgens de installatievoorschriften van de fabrikant.

 

Het heeft helemaal niets te maken met de afstelling van de ketel ! ! !

 

@ satmarc, deze geeft toch aan dit probleem te hebben bij stevige regenbuien.

 

@Mondial, klopt... ik heb deze klachten enkel bij zeer stevige regenbuien (en veel wind)

Ben wel erg benieuwd naar de "simpele oplossing"

 

Heb al vernomen dat het verleggen van de lucht-toevoer het probleem enigszins zou kunnen verhelpen.

Kun jij dit bevestigen?

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Mijnheer,

 

1

 

Als de ldw de aansluiting van de slangetjes aan de onderkant heeft dan op het laagste punt van beide slangetjes (dus in de bocht) hier een tstuk tussen plaatsen met de poot van het tstuk naar beneden (verkrijgbaar bij pets-place) en aan deze poot een slangetje plaatsen van een halve meter of langer plaatsen met eindstopjes.... en deze buiten de omkasting aan de onderzijde uit laten komen..

Wat U dan eens in de zoveel tijd hoeft te doen is de stopjes er even af het water loopt eruit

En als U doorzichtige slang gebruikt is kunt U precies wanneer U in moet grijpen...

Hoe langer kwa lengte de slang is hoe minder U hoeft in te grijpen

 

2

 

Zit de ldw met de aansluiting van de luchtslangetjes naar boven dan dient U deze 180 graden te draaien/bevestigen en volg daarna punt 1

 

 

Deze bovenstaande beschrijving kwam ik als monteur een keer tegen bij een klant en het werkt perfect

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Satman_fryslan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Mijnheer,

 

1

 

Als de ldw de aansluiting van de slangetjes aan de onderkant heeft dan op het laagste punt van beide slangetjes (dus in de bocht) hier een tstuk tussen plaatsen met de poot van het tstuk naar beneden (verkrijgbaar bij pets-place) en aan deze poot een slangetje plaatsen van een halve meter of langer plaatsen met eindstopjes.... en deze buiten de omkasting aan de onderzijde uit laten komen..

Wat U dan eens in de zoveel tijd hoeft te doen is de stopjes er even af het water loopt eruit

En als U doorzichtige slang gebruikt is kunt U precies wanneer U in moet grijpen...

Hoe langer kwa lengte de slang is hoe minder U hoeft in te grijpen

 

2

 

Zit de ldw met de aansluiting van de luchtslangetjes naar boven dan dient U deze 180 graden te draaien/bevestigen en volg daarna punt 1

 

 

Deze bovenstaande beschrijving kwam ik als monteur een keer tegen bij een klant en het werkt perfect

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Satman_fryslan

 

Heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Op zich een prima oplossing, maar wat ik eigenlijk graag zou willen zien is dat er geen water meer in die slangetjes terecht komt. ;)

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

trekkap alsop het plaatje eerder in deze thread is toch echt geen officieele kap voor een ventilator ketel en zal eerder de ballans verstoren als verbeteren. mischien dat een voorgeschreven dak/geveldoorvoer de oplossing brengt. Als de afvoer lang is zou er ook nog een condensafvoer ingeplaatst moeten worden.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kap die je er nu op hebt is echt niet geschikt ,je kunt het beste een

originele afvoer er op zetten ,en dan met een extra bescherming

voor de stevige regenbuien

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem treed ook vaak op bij geveldoorvoeren. Maar als er zo'n gek als uit het plaatje erop zit is dit niet goed. Deze is absoluut niet geschikt voor deze ketel. Deze hoort op een rookgas kanaal van een openhaard en zeker niet op een ventilatortoestel als deze Nefit. Om deze problemen op te kunnen lossen dien je er een goedgekeurde rookgas afvoer met bijbehorende dak/geveldoorvoer. Deze gek gaat namelijk als het toestel uitstaat lucht staan te trekken over de wisselaar/brander/ ventilator. En dan wel in omgekeerde volgorde.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...