gattaccio Geplaatst: 24 januari 2012 Geplaatst: 24 januari 2012 hallo allemaal, ik ben van plan om mij een file server op te zetten (ubuntu server + webmin ), het enige wat ik nergens kan vinden is hoe ik meerdere schijven kan laten benaderen door de verschillende users. bv: schijf 1 = filesystem schijf 2 = documenten schijf 3 = muziek schijf 4 = media schijf 5 = weet ik nog niet hoe kan ik nu ervoor zorgen dat bv user1 in schijf 2,3 kan en dat user2 in schijf 1,2,3,4
NINjak Geplaatst: 24 januari 2012 Geplaatst: 24 januari 2012 Even heel snel gezegd: - Maak gebruikers aan in bv. de standaard (hoofd)groep "users". - Geef/deel de verschillende gebruikers tevens ook in andere groepen (zelf verzinnen en aanmaken). - In samba.conf geef je bij elke share dan aan welke groep er lees en/of schrijf rechten heeft. Het kan natuurlijk ook gewoon per gebruiker ipv. dmv. groepen maar als je maar een paar gebruikers heb is het per gebruiker regelen misschien net zo makkelijk. Zet wel alle gebruikers in een default groep en niet in een eigen groep dan kan je makkelijk de lees en schrijf rechten regelen en files lezen/schrijven/verwijderen. Je wil met webmin werken dus je heb het "wat" makkelijker
Big fellow Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 hallo allemaal, ik ben van plan om mij een file server op te zetten (ubuntu server + webmin ), het enige wat ik nergens kan vinden is hoe ik meerdere schijven kan laten benaderen door de verschillende users. In linux bestaan geen verschillende "schijven". Als je verschillende partities of schijven hebt, dan worden die onder verschillende directories gemount. En je kan aan de directories verschillende rechten geven, waardoor je user management gaat toepassen. Op "laag" niveau doe je dat door de verschillende directories in verschillende groepen te zetten, en dan de users in de groepen zetten van de directories waar ze toegang moeten hebben. B.V.: /media/documenten zet je in groep "docs" /media/media zet je in groep "media" /media/music zet je in groep "music" Je maakt alle directories eigendom van root. Je zet de rechten op 770 (als je alle users schrijf rechten wilt geven). De "0" aan het einde geeft aan dat "iedereen" geen rechten heeft. Dus alleen de eigenaar van de directory en de users in de groep hebben rechten in die directory. Als je dan de juiste samba users toevoegt aan de juiste groep, dan kan je dus access control doen... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen