Ga naar inhoud


Hoe verbouw ik raven schotel tot meervoudige ontvanger?


JoeG135

Aanbevolen berichten

Beste JoeG135

 

Of je lnb’s precies op de juiste afstand van de schotel staan, kan ik niet beoordelen. Voor een optimaal signaal is dat natuurlijk wel heel belangrijk. Klopt die afstand niet, dan staan de lnb’s achter of voor het brandpunt waar de signalen gebundeld zijn.

Eén ding klopt volgens mijn niet en dat is de schuinte van de rail. Zover ik dat zo kan zien staat die 16 graden schuin en dat is te schuin voor Nederland. Hoe schuin die dan wel moet staan kan ik alleen maar zeggen als ik weet waar de schotel ongeveer staat.

De afstand van de lnb’s onderling zou ik ook wel uit kunnen rekenen maar dan moet ik wel de afstand weten zoals ik dat in bericht 10 gevraagd heb van de oorspronkelijke schotel.

Hoi Sprietje ik wou er vrijdag mee aan de slag gaan met de Xsarius maar was zinloos door regen ,de rail staat idd nog niet vast,

ik wacht op beter weer de locatie is oud beijerland de afmetingen zijn 72 x 59 in tegenstelling tot de eerste foto s daar was ie (75 x 56 ) zoals je kan zien ik kreeg die schotels destijds van vrienden die een nieuwe deal kregen van canal D en ging ervan uit dat ik betere scores kon halen dan Multytenne 

SAB Titan I & Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Oud-Beijerland moet de rail 10,71 graden schuin staan maar om bij een ovale schotel met multirail maximaal gebruik te maken van deze speciale schotelvorm, moet niet de rail 10,71 graden schuin gesteld worden maar heel de schotel 10,71 graden schuin gezet te worden. Dat wordt bij een Maximum E85 en bij een Visiosat Big Bisat immers ook gedaan. De rail moet t.o.v. de schotel zelf precies horizontaal staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Oud-Beijerland moet de rail 10,71 graden schuin staan maar om bij een ovale schotel met multirail maximaal gebruik te maken van deze speciale schotelvorm, moet niet de rail 10,71 graden schuin gesteld worden maar heel de schotel 10,71 graden schuin gezet te worden. Dat wordt bij een Maximum E85 en bij een Visiosat Big Bisat immers ook gedaan. De rail moet t.o.v. de schotel zelf precies horizontaal staan.

Dus 10.71 grad hellend naar het westen ware het niet dat ik de rail gebogen heb zoals je ongetwijfeld al hebt gezien, heb ik nog een vraag met welke afmeting scoor ik het beste beste resultaat of is dat lood om oud ijzer uitgaande van loodrecht ?

SAB Titan I & Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rail moet inderdaad in het oosten lager staan dan in het westen, met andere woorden, de lnb van de Hotbird moet lager staan dan de lnb van de Astra 28,2.

Wat je nu precies bedoeld met “met welke afmetingen scoor ik het beste” weet ik niet.

Ik kan de afstanden van de lnb’s niet uitrekenen als ik niet precies weet hoe ver de lnb-klem van de schotel af staat zoals ik in bericht 10 gevraagd heb. Mogelijk kun je dat ook niet meer opmeten omdat je de arm helemaal verbouwd heb.

 

De richting waarin ik die rode lijn getekend heb, heb ik niet zomaar uit mijn duim gezogen. Vergroot die foto maar eens 200% en leg de rand van een vel papier precies over de naad van de Inverto-lnb. Je zult zien dat die lijn precies in de kijkrichting van de lnb getekend is.

 

Heb jij die SAB-rail zelf nog in een holle ronding omhoog gebogen?

Hoe ging dat? Is de rail niet gescheurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal weinig uitmaken welke schotel je neemt maar officieel hoort er op een SKY-schotel ook een SKY-lnb. Die ontvangen de signalen niet in een ronde cirkel maar in een ovale cirkel. Daarvoor wordt er ook een ovale feedhorn in de lnb gebruikt. In bijlage 1 kun je het verschil zien tussen een gewone lnb met cirkelvormige scalar ringen, rechts zie je de ovale scalar ringen van een SKY-lnb voor de ovale SKY-schotels.

Zie ook de overige bijlages.

Gewone lnb’s met een ronde feedhorn kijken boven en beneden over de rand van de schotel heen wat niet ideaal is omdat daardoor extra ruis wordt opgevangen.

post-60869-0-13574700-1390211260_thumb.jpg

post-60869-0-97675300-1390211300_thumb.jpg

post-60869-0-11212200-1390211355_thumb.jpg

post-60869-0-64822400-1390211408_thumb.jpg

post-60869-0-86252600-1390211471_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Sjaak(k) en hoezo een Raven-schotel. Die Engelsen willen toch bedonderd worden. Het is helemaal geen Raven-schotel maar gewoon een Triax-schotel maar ja Raven klinkt beter in Engeland. Bekijk de PDF-file van Triax maar eens op blz. 4.

Triax maakt die zone 1 en 2-schotels al jaren maar loopt daar niet publiekelijk mee te koop.

satellitereceptionjuly13.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb wat van die krengen afgesteld bij mijn vroegere baas, nooit kreeg je die dingen optimaal altijd te krap aan regenreserve. :eek:

Misschien omdat er geen ovale feedhoorn op de LNB zat?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die link van Sjaak wordt geschreven:

 

“Schotel hoeft niet HOOG; pakt ie ook minder wind ;- Uitsluitend vrij zicht op satelliet is noodzakelijk.”

 

Zo is het maar net. In de professionele wereld is men daar ook wel achter, zie de bijlage.

Die doen dat niet voor de wind, maar afscherming van RF-signalen.

@Sprietje: waar staan deze?

aangepast door Mrbeam

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkte een keer in Grijpskerk en besloot er even een kijkje te gaan nemen omdat ik meende dat het schotels waren voor meteorologische sats ,de vriendelijke portier vertelde mij dat dat niet mogelijk was waarop ik vroeg , is het voor spionageactiviteiten ? waarop hij "geen commentaar" antwoordde, niets nieuws derhalve 

SAB Titan I & Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...